داروی فشارخون خطر سرطان روده را کاهش می‌دهد

مطالعات جدید نشان می‌دهد دو نوع داروی فشارخون می‌تواند محافظی نیز در برابر ابتلای سرطان روده باشد.

به گزارش ایمنا، محققان دانشگاه هنگ کنگ دریافتند دو داروی موسوم به بازدارنده‌های ACE و ARBs با شل کردن و اتساع عروق خونی تنگ شده امکان جریان آزاد خون را فراهم می‌کنند و بدین ترتیب فشارخون کاهش می‌یابد.

محققان در این مطالعه، گزارشات مربوط به حدود ۲۰۰ هزار بیمار بزرگسال را در هنگ کنگ از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند. محققان مشاهده کردند در مقایسه با افرادی که این داروها را مصرف نمی‌کردند، افراد مصرف کننده دو داروی بازدارنده ACE یا ARBs22 درصد کمتر با خطر ابتلاء به سرطان روده مواجه بودند. محققان دریافتند این فایده بخصوص برای بیماران ۵۵ سال به بالا و دارای سابقه پُلیپ های روده با درستی بیشتری همراه بود. افراد به مدت سه سال تحت کولونوسکوپی قرار گرفتند.

«وای لنگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم این داروها تأثیرات محافظتی بسیار قوی ای دارند. اما این تأثیرات محافظتی فقط در سه سال اول مشاهده شدند. نتایج نشان داد داروها در کاهش ریسک تمامی انواع سرطان‌های روده تأثیر ندارند اما بخصوص در پیشگیری از سرطان روده تأثیرگذار هستند.

بنا بر گزارش مهر، سرطان روده، سومین سرطان شایع و دومین سرطان مرگبار در جهان است. محققان مشاهده کردند به ازای هر یک سال مصرف داروی فشارخون، خطر ابتلاء به سرطان روده در سه سال بعد تا ۵ درصد کاهش می‌یابد.

کد خبر 432665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.