هشدار! مرگبارترین روز

آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور و اظهارات رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۱۸ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار! مرگبارترین روز» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور پرداخت و نوشت: در روزهایی که بسیاری از مسئولان از شکست طرح فاصله‌گذاری اجتماعی سخن می‌گویند و بسیاری از شهروندان یا به‌دلیل مسائل مالی و گرانی ماسک یا سهل انگاری، ماسک نمی‌زنند و فعالیت‌های کشور در شرایط کاملاً عادی به سر می‌برد، ایران بعد از گذشت حدود ۱۵۵ روز، مرگبارترین روز کرونایی خود را با ۲۰۰ جان باخته در یک روز تجربه کرد، در حالی که رکورد قبلی میزان مرگ و میر مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، متعلق به ۱۵ تیر با ثبت ۱۶۳ فوت در یک روز بود. افزایش آمار مرگ و میر باعث ترس بیشتر مردم از شرایط موجود شد و تقریباً جامعه با یک شوک شدید روبه‌رو گردید، در حالی که کارشناسان از ثبت نشدن آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا در کلینیک‌های خصوصی و برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار می‌دادند و طبق گفته مسئولان هر پنج دقیقه یک بیمار جان خود را از دست می‌دهد. روز دوشنبه سعید خال، رئیس سازمان بهشت زهرا (س) از افزایش بی‌سابقه تعداد دفن فوت‌شدگان مبتلا به کرونا در ۷۵ روز گذشته خبر داده بود و روز گذشته نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران صحبت‌های او را تأیید و اعلام کرد: «روز دوشنبه ۷۰ فوتی ناشی از ویروس کرونا در بهشت زهرا (س) دفن شدند. متأسفانه این آمارها رشد کرده چرا که این عدد تا دفن روزانه ۱۹ نفر نیز رسیده بود، اما روز گذشته به ۷۰ نفر افزایش یافت».

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تمامی دستگاه‌های دولتی موظف به عرضه سهام شرکت‌های خود در بورس هستند» به بررسی اظهارات رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت پرداخت و نوشت: حسن روحانی با بیان اینکه این اقدام دولت مورد استقبال نخبگان، فعالان اقتصادی و مردم قرار گرفت، گفت: در این مسئله دو نکته حائز اهمیت ویژه است که اولین نکته، رویه‌سازی و تداوم جدی عرضه سهام بنگاه‌های بزرگ و متوسط به ویژه بنگاه‌های دولتی در بورس با یک برنامه و طرح دقیق برای مردم محور شدن اقتصاد کشور و خروج جدی دولت از بنگاه‌داری، شفافیت بخشی به اقتصاد و تولید کشور است که رونق، پویایی و فسادزایی جدی را در پی خواهد داشت. روحانی افزود: از این نظر تمامی دستگاه‌های دولتی طبق ضوابط و مقررات اعلام شده، موظف به عرضه سهام شرکت‌های خود در بورس هستند و تداوم بنگاه‌داری و مالکیت اموال مازاد از سوی دستگاه‌های دولتی برای شکوفایی اقتصاد، لازم است سریع‌تر به بخش خصوصی و مردم واگذار شود و به خصوص سازمان بورس باید نسبت به اجرای تعهدات شرکت‌ها مبنی بر تکمیل سهام شناور آنها اقدام کند. رئیس‌جمهوری با توضیح این موضوع که نکته دوم مورد نظر باید توسط مسئولین وزارت اقتصاد و سازمان بورس با دقت، ظرافت و حساسیت بالا تعقیب شود، اظهار کرد: نظارت دقیق بر بازار سهام و متعادل‌سازی عرضه و تقاضای سهام در بورس و رشد منطقی سهام از طریق تسهیل پذیرش و رفع موانع حقوقی پذیره‌نویسی‌ها و صندوق پروژه نکته مهم دوم است که باید به دقت مدنظر قرار گیرد. روحانی با تاکید بر اینکه هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را متأثر کند، تصریح کرد: از این نظر رشد شاخص‌های بورس باید طبق پایه‌های علمی دقیق و بر اساس منطق بازار سرمایه پیش برود. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مدیریت بازار بورس باید با اعمال مقررات احتیاطی لازم و مراقبت دقیق به جامعه و مردم این اطمینان را بدهد که سرمایه‌گذاری آنها در بورس استحکام لازم را دارد، لذا بهتر است در این زمینه با جدیت بیشتر عمل کنند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تشنج ۵۰ میلیونی در بازار موبایل» به بررسی خبری که قیمت برخی گوشی‌های همراه را تا ۵۰ میلیون هم بالا برد پرداخت و نوشت: ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه بالاتر از ۳۰۰ یورو لغو شد»، این آخرین اتفاق خبرساز در مهم‌ترین بازارهای موبایل پایتخت بود که دیروز در صدر اخبار رسانه‌ها جای گرفت. یک روز بعد از این‌ که سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل خبر ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو را رسانه‌ای کرد و انفجار دیگری در قیمت این کالای اساسی ایجاد شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هیچ گونه تغییری در رویه واردات گوشی تلفن همراه بالاتر از ۳۰۰ یورو ایجاد نشده و واردکنندگان می‌توانند به روال قبل نسبت به واردات گوشی تلفن همراه اقدام کنند. خبر ممنوعیت و لغو ممنوعیت واردات گوشی‌های تلفن همراه از دو روز گذشته با واکنش‌ها و اتفاقات مهمی همراه شد؛ در واقع در چند روز گذشته بازارهای موبایل ایران، علاء‌الدین، چارسو و حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با چنین اتفاقاتی پر از خبر و حاشیه بود؛ حاشیه‌هایی که از یک خبر کوتاه اما پر هزینه شروع شد. شنبه همین هفته بود که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران در اطلاعیه‌ای خبر از منع واردات گوشی هوشمند با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو داد؛ گوشی‌هایی که بر اساس ارزش این‌روزهای یورو در برابر ریال، با قیمت بیش از هفت میلیون تومان به دست مشتری‌ها در بازار ایران می‌رسند. این خبر در شرایطی در میان کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شد که از ابتدای اسفند سال گذشته شاهد کمبود گوشی هوشمند در بازار ایران و واردات محدود آن به سبب شیوع کرونا در سطح دنیا بودیم و بازار تلفن همراه در کشورهای مختلف با کمبود برخی از برندها و همزمان انفجار قیمتی مواجه بود. البته محدودیت ورود کالای هوشمند به داخل کشور فقط به دلیل شیوع کرونا نبود، بلکه روال دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کالا بازار را با کمبود عرضه همراه کرده بود و فضا برای بالا رفتن قیمت‌ها آماده بود؛ البته این تمام ماجرا دراین‌باره نبود و در اوایل بهار امسال و با مجازی شدن آموزش‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها بهانه دیگری برای انفجار قیمت موبایل ایجاد شد، تا جایی که بر اساس گزارش‌های رسمی قیمت این کالای پر مصرف در کشور حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافت، افزایش قیمتی که یک بار دیگر با اعلام ممنوعیت برخی از برندهای وارداتی باعث گرانی پنج تا ۱۱ میلیونی گوشی‌های هوشمند گران قیمت و حتی نایاب شدن این برندها همراه شد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صعود سود در بازار بدهی» نوشت: نرخ سود اوراق دولتی برای دومین هفته پیاپی، با افزایش همراه شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در ششمین حراج اوراق دولتی در بازار بین بانکی، وزارت اقتصاد با افزایش ۷. ۰ واحد درصدی بازدهی اوراق با سررسید چهار ساله و افزایش ۵. ۰ واحد درصدی اوراق با سررسید دو ساله موافقت کرد. بنابراین نرخ سود اوراق چهار ساله به ۲. ۱۸ درصد رسید. افزایش نرخ، این پیام را به اقتصاد ایران می‌رساند که وزارت اقتصاد تصمیم گرفته است تا راه تأمین مالی دولت از بازار بدهی بگذرد و به چاپخانه بانک‌مرکزی نرسد. میزان فروش اوراق در بازار بین بانکی، نزدیک به دو هزار میلیارد تومان بود؛ هرچند که حجم اوراق عرضه‌شده از سوی دولت پنج هزار میلیارد تومان بود. فاصله میزان خرید با حجم عرضه اتفاق دوم و مهم دیگر بازار بود؛ زیرا وزارت اقتصاد حاضر به فروش اوراق در بازار بدهی با نرخ بالاتر نشد و به جای آن با عرضه اوراق در بورس توانست تمامی اوراق را به فروش برساند. اوراق فروش‌رفته در بورس با نرخ کشف‌شده در حراج بود؛ درواقع نرخ سود اوراق در بازار بدهی از سوی دولت بریده شد. در نتیجه هزینه تأمین مالی در این هفته نیز در سطح مورد انتظار دولت ماند. پیش‌تر اقتصاددانان تخمین زده بودند که دولت برای تأمین کسری بودجه نیازمند فروش پنج هزار میلیارد تومان در هر هفته است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا مانند شوروی در مسیر فروپاشی است» به بررسی وضعیت این روزهای آمریکا پرداخت و نوشت: آمریکا این روزها درگیر چند بحران کمر شکن به طور توأمان است. موج دوم کرونا در این کشور شروع شده و به گفته مقامات بهداشتی این کشور «آمریکا را به زانو درآورده است». در این کشور کرونا تاکنون جان بیش از ۱۳۲ هزار نفر را گرفته و سه میلیون نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. رکود اقتصادی بیش از ۵۰ میلیون آمریکایی را هم بیکار کرده است. اعتراضات علیه نژادپرستی همچنان ادامه دارد و خشونت‌های مسلحانه نیز هر روز ده‌ها زخمی و چند کشته روی دست دولت می‌گذارد. بر اساس نظرسنجی‌ها نزدیک به ۹۰ درصد مردم آمریکا نظام حاکم را مقصر اصلی تشدید بحران در کشورشان می‌دانند. پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره نیز دیروز نتایج نظرسنجی جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌داد ۶۳ درصد مردم آمریکا خواستار ایجاد «تغییرات ساختاری و اساسی» هستند.

در این بین هستند کارشناسانی که بر این باورند، شرایط امروز آمریکا شبیه سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی است. «آرولد جیمز» استاد تاریخ و روابط خارجی دانشگاه پرینستون در این زمینه در وب‌سایت «پراجکت سیندیکت» نوشت: «آمریکا نیز مانند اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های پایانی رهبری خود از ناکامی‌های فاجعه‌آمیز رهبری و تنش‌های طولانی اقتصادی و سرکوب شده که سرانجام به اوج رسید، رنج می‌برد. اکنون دلخوشی تمامی کشورها این است که امکان دارد سرانجام هژمونی دلار آمریکا به پایان برسد».

کد خبر 432612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.