دیگران کاشتند، ما نابود می‌کنیم!

قطع سرشاخه‌های حیات، آن هم در غوغای دود و آلودگی ماشین‌ها، اصلا به صلاح نیست. هر تبر که بر ریه‌های تنفسی زمین می‌خورد، ضربه‌ای است بر پیکره حیات انسانی و آینده شهروندانی که به امید روزهای بهتر هر صبح را به شام می‌رسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درختکاری از مهم‌ترین سنت‌های ایرانیان است؛ آنان سرور و میمنت جشن‌ها، نوروزگاه و تولد نوزادان را با کاشت درخت جاودانه می‌کردند. قرن‌ها همگان از میوه این درختان خوردند، در سایه‌سار آن آرمیدند، از شاخ و برگ خشک آن تنور و اجاق خانه را گرم کردند و به انحای مختلف از برکات این سنت حسنه بهره‌مند شدند. اما امروزه با تغییر الگوی زندگی و رشد شهرنشینی اهمیت و کارایی درختان نیز دگرگون شده است. درختان به مهم‌ترین ارکان فضای سبز شهری تبدیل شده تا آنجا که بدون وجود آن‌ها، آلودگی و گرمای حاصل از تردد خودروها و سایر وسایل نقلیه موتوری محیط شهری را فرا می‌گیرد و حیات انسانی به خطر می‌افتد. با وجود این در برخی شهرها بی‌توجه به اهمیت درخت در ساختار فضای سبز شهری یا با توجیهات مختلف این سرمایه‌های حیات را قطع می‌کنند، بدون آنکه طرحی برای جایگزینی آن‌ها داشته باشند.

گونه‌های رو به انقراض

سیدمجتبی معصومی از شهروندان گلپایگانی می‌گوید: شهروندان در گذشته به صورت خودجوش در کنار جوی آب کوچه درخت می‌کاشتند تا از فواید آن استفاده کنند، اما در سال‌های اخیر درختان تنومند کوچه‌های شهر از جمله کوچه مسجد حاجی قطع می‌شود که علت آن برای شهروندان مشخص نیست! از شهرداری انتظار داریم نسبت به کاشت درختان جایگزین اقدام کند.

این شهروند گلپایگانی تأکید می‌کند: در گذشته درخت سنجد و صنوبر در شهر گلپایگان به دلیل توجیه اقتصادی بیشتر کاشت می‌شد، اما در سال‌های اخیر نه تنها این درختان قطع شده و رو به انقراض است، بلکه گونه‌های دیگری نیز جایگزین نشده است.

رضا موسوی، دیگر شهروند گلپایگانی می‌گوید: از گذشته‌های دور سنت حسنه کاشت درختان در کنار جوی آب کوچه‌ها انجام می‌شد، اما در دهه اخیر برخی درختان قطع شدند و گویا شهرداری نیز برنامه‌ای برای کاشت درختان جایگزین ندارد.

او با بیان اینکه حفظ درختان کهنسال شهر ضرورت دارد، می‌افزاید: در فرهنگ ما درخت سمبل زیبایی، سرسبزی و طراوت است و باید به عنوان میراثی گرانبها حفظ شود.

موسوی با بیان اینکه در حفاظت و توسعه فضای سبز شهروندان و هم مسئولان شهر بویژه مسئولان اداره منابع طبیعی و شهرداری مسئول هستند، تأکید می‌کند: گروه‌های مردم نهاد در حفظ درختان کوچه‌ها و معابر اصلی شهر نقش مهمی بر عهده دارند؛ بنابراین باید از ظرفیت آنان استفاده کنند.

درختان قطع‌شده جایگزین می‌شوند

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان اظهار می‌کند: شهرداری‌ها برای توسعه فضای سبز شهری باید درختانی از گونه‌های غیر مثمر، مقاوم در برابر آفات و کم آبی با طول عمر بالا را مورد استفاده قرار دهند.

او می‌افزاید: با مساعدت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر گلپایگان و با دیدگاه علمی که بر فعالیت‌های معاونت خدمات شهری حاکم شده، بیش از یک‌هزار اصله نهال مثمر در حاشیه خیابان‌های "گلزار شهدا" و "پارک جنگلی" و اطراف "میدان کارگر" کاشته شده و این روند ادامه خواهد داشت.

شهردار گلپایگان با بیان اینکه حفظ درختان از آفت کرم ساقه خوار مهمترین علت هرس درختان در زمستان سال گذشته بود، می‌افزاید: با توجه به گسترش شدید این آفت در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیش از ۴۰ اصله درخت در تابستان سال گذشته در بلوار آیت‌الله محمودی از بین رفت که در راستای مقابله فیزیکی، هرس به عنوان بهترین مکمل مبارزه شیمیایی در دستور کار قرار گرفت.

شکرزاده ادامه می‌دهد: علاوه بر نظارت کامل بر نحوه هرس درختان، برنامه‌های مؤثری در جهت کنترل این آفات از جمله تحقیقات کامل و بهره‌برداری از نظرات کارشناسان مختلف علوم باغبانی و فضای سبز، بهره‌گیری از نیروهای ماهر و آشنا به اصول صحیح نگهداری از فضای سبز، انجام سمپاشی‌های مؤثر در زمان تبدیل شفیره به پروانه که در تابستان به مدت یک‌ماه انجام می‌شود.

او می‌افزاید: دوره‌های آبیاری مناسب و مشخص، حذف کامل شاخه‌های آلوده در سطح شهر و سپس انجام تغذیه مناسب و اصولی بلافاصله پس از هرس با انواع کودهای محلول در آب، استفاده از کودهای حیوانی کاملاً استریل شده (کود بایوجمی و ورمی کمپوست) و نیز واکاری درختانی که به صورت کامل آسیب دیده‌اند و جایگزینی با گونه‌های مقاوم یا اصلاح آن‌ها از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود.

شهردار گلپایگان تصریح می‌کند: درختانی که پس از تعریض در رفیوژ بلوار آیت‌الله محمودی شهر است به علت عمق زیاد ریشه‌ها مواد معدنی مورد نیاز تغذیه نمی‌کنند که انجام هرس سنگین و کاستن از تاج درخت باعث می‌شود در دوره رشد ریشه‌ها گسترده‌تر شده و به سطح نزدیک شوند تا در آینده درختانی قوی و عاری از هرگونه آفت داشته باشیم.

شکرزاده یادآور می‌شود: درختان نیز مانند انسان‌ها جاودانه نیستند، به جز چند گونه خاص هر درخت عمر مفید مشخصی دارد و همان گونه که با پیشرفت علم پزشکی نمی‌توان از بیماری و مرگ انسان جلوگیری کرد در باغداری و فضای سبز نیز هیچ باغداری نمی‌تواند ادعا کند همیشه درختان باغش سالم می‌مانند.

او می‌افزاید: بعضی مواقع حتی درختانی با توجیه اقتصادی پس از رسیدن به سن بهره‌برداری باید قطع شوند وگرنه علاوه بر اینکه منبع رشد انواع آفات و انتقال و گسترش به سایر درختان است، لطمه جانی و مالی نیز برای شهروندان دارد که به ازای قطع یک درخت در جایگزین آن ده‌ها اصله نهال می‌کاریم.

شهردار گلپایگان یادآور می‌شود: برای قطع هر درخت خطرآفرین و آلوده که حتی مربوط به شهروندان در باغات و مزارع واقع در حریم شهر باشد پس از وصول درخواست و ثبت در دبیرخانه شهرداری، تیم کارشناسی موارد گزارش شده را بررسی و پس از بازدید، جلسه کمیسیون قطع درختان شهر گلپایگان برگزار می‌شود، اگر امکان جابجایی درخت نباشد برای قطع آن تصمیم‌گیری می‌شود.

شکرزاده با اشاره به علت قطع درختان کوچه مسجد حاجی شهر گلپایگان می‌گوید: کم آبی و آفت زدگی و کهولت سن علت قطع درختان بود که امکان خطر آفرینی و لطمه‌های جانی و مالی برای شهروندان داشت.

او عنوان می‌کند: در یک ماه گذشته برای درختان سالم موجود در این کوچه تشتک اختصاصی درست شد تا در مرحله نخست با همکاری شهروندان بتوانیم با تأمین آب و تغذیه مناسب، آن‌ها را حفظ کنیم تا پس از مساعدت و انجام کارشناسی‌های لازم توسط همکاران واحد فنی عمرانی طرحی جامع جهت فضای سبز کوچه مسجد حاجی تهیه و سپس به صورت اصولی اقدام به جایگزینی درختان خواهیم کرد.

قطع درختان بدون دلیل نبوده است!

حمید نوروزی، مسئول کمیسیون قطع اشجار شورای شهر گلپایگان اظهار می‌کند: هر شهروندی برای قطع درخت حتی در منزل شخصی باید به این کمیسیون درخواست دهد و مجوز لازم را اخذ کند.

او می‌افزاید: هر شهروندی که بدون اجازه این کمیسیون و شهرداری اقدام به قطع درختان کند به صورت نقدی یا الزام به کاشت درختان جایگزین جریمه می‌شود.

مسئول کمیسیون قطع اشجار شورای شهر گلپایگان می‌افزاید: برخی شهروندان به قطع درختان انتقاد می‌کنند، اما باید توجه کنند که شهرداری سالانه برای کاشت درخت در مناطق مختلف شهر هزینه می‌کند و قطع درختان بی‌دلیل نیست.

نوروزی با بیان اینکه عملیات تبدیل کابل هوایی به زیرزمینی با هدف جلوگیری از قطع شاخه‌ها و حفظ درختان خیابان امام خمینی (ره) انجام شد، تأکید می‌کند: اگر شهروندی احساس کند که درختی خطرآفرین است می‌تواند با مراجعه به شهرداری درخواست قطع آن درخت را بکند.

کد خبر 432582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.