سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی نقض حقوق بین‌الملل بود

۶ ماه پس از اتفاق نیمه شب ۱۳ دیماه در فرودگاه بغداد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اقدام امریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی، در عراق را بر خلاف مقررات بین‌المللی و نقض منشور ملل متحد دانست.

به گزارش ایمنا، «اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در این خصوص چیز دیگری می‌گوید؛ او در بخشی از گزارش خود که امروز منتشر شده تأکید کرده که دولت آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم در ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند.

گزارش اگنس کالامار به موضوع ترورهای هدفمند با استفاده از پهپاد های نظامی مربوط می‌شود و قرار است آن را به نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه کند. مسأله ترور سردار سلیمانی بخشی از این گزارش را تشکیل می‌دهد که به نظر می‌رسد مهم‌ترین و خبرسازترین بخش آن است که بازتاب‌های رسانه‌ای قابل توجهی هم داشته است. او در این بخش از گزارش خود تأکید کرده سردار سلیمانی مهره کلیدی نظامی ایران در عراق و سوریه بوده اما با این حال دولت ایالات متحده نتوانسته شواهدی مبنی بر تهدید حتمی و قریب‌الوقوع ناشی از سردار سلیمانی برای شهروندان و نظامیان امریکایی ارائه کند و به همین خاطر اقدام واشنگتن در ترور هدفمند این چهره نظامی ایرانی، غیرقانونی بوده است. این گزارشگر سازمان ملل ترور سردار سلیمانی را نقض منشور ملل متحد از جانب آمریکا توصیف کرده و خواستار پاسخگویی در مورد قتل‌های هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و وضع مقررات در این حوزه شده است.

در این بخش از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد آمده است: حمله ۳ ژانویه (۲۰۲۰) هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه کاروان حامل سردار سلیمانی نخستین حادثه در نوع خود بود که در آن یک کشور به بهانه دفاع از خود، یک مقام نظامی رسمی خارجی را در خاک یک کشور ثالث مورد هدف قرار داده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد به رویترز گفته است: «جهان در برهه‌ای حساس و یک نقطه عطف در ارتباط با استفاده از پهپاد ها قرار دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامی نمی‌کند و جامعه بین‌المللی، خواسته یا ناخواسته، سکوت پیشه کرده است.»

اگنس کالامار در حالی گزارش خود را روز پنجشنبه به نشست شورای حقوق بشر ملل متحد برای بحث و بررسی کشورها ارائه خواهد کرد که ایالات متحده آمریکا با تصمیم ترامپ بیش از ۲ سال است که به خاطر حمایت از اسرائیل از عضویت در این شورا کناره‌گیری کرده است.

پیش از این در ۲۷ دیماه سال قبل یعنی تنها دو هفته پس از این اقدام تروریستی دولت آمریکا، «بنجامین بی. فرنز» دادستان ارشد امریکایی دادگاه نورنبرگ (دادگاه محاکمه سران آلمان نازی پس از جنگ دوم جهانی) با نگارش یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»، ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی دانسته بود.

گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در حالی منتشر شده که پیش‌تر در ۳۱ اردیبهشت‌ماه، رئیس قوه قضائیه گفته بود: «ما به دنبال برگزاری دادگاهی بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم.» ابراهیم رئیسی به نتیجه رساندن این پرونده را دستور کار جدی قوه قضائیه عنوان کرده بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 432576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.