دیوان محاسبات در آستانه نظارت بر صندوق ذخیره فرهنگیان

رئیس دیوان محاسبات با اعلام تشکیل هیأت ویژه حسابرسی ارزهای صادراتی، گفت: با درخواست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار شد با تصویب مقررات جدید، دیوان بتواند بر صندوق ذخیره فرهنگیان نظارت و از آن تحقیق و تفحص کند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، عادل آذر در حاشیه نشست امروز کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به ارائه گزارشی از تفریغ بودجه دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات در این جلسه اظهار کرد: بعد از ارائه گزارش بیشتر درباره صندوق ذخیره فرهنگیان و لزوم نظارت دیوان محاسبات بر این صندوق بحث و بررسی انجام شد.

وی افزود: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مقرر شد با تدوین حکمی، دیوان محاسبات بتواند به‌شکل برخط روی صندوق ذخیره فرهنگیان نظارت داشته باشد و احتمالاً تحقیق و تفحص مجددی هم جدای از تحقیق و تفحص از این صندوق در دور دهم مجلس توسط دیوان انجام شود.

تدوین راهکارهایی برای کارآمد سازی نظام نظارتی کشور

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات تاکنون نظارتی بر نحوه کار صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته است، تصریح کرد: این شرکت مختص بازنشسته‌های آموزش و پرورش بوده و غیردولتی محسوب می‌شود و به همین دلیل در حوزه محاسباتی ما نبود، اما امروز کمیسیون خواست تا به گونه‌ای با اصلاح قوانین، دیوان محاسبات بتواند بر این صندوق نظارت مستقیم داشته باشد.

آذر تاکید کرد: فعلاً تا تصویب قوانین جدید و ابلاغ آن فرایند ۹ ماهه‌ای طی می‌شود و تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را کلید می‌زنیم.

وی بیان کرد: بحث ارتقای کیفیت نظارت بر دستگاه‌های اجرایی به‌شکل کلان و تدوین راهکارهایی برای کارآمدتر شدن نظام نظارتی در کشور هم در ادامه جلسه مطرح شد، تعدد دستگاه‌های نظارتی و همپوشانی آنها با یکدیگر، ضعف قوانین، کمبودها و ابهامات مشکلاتی را ایجاد کرده که باید تلاش کرد، در بُعد دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم قوانین جدیدی برای رفع نواقص مصوب شود.

تشکیل هیأت ویژه حسابرسی به ارزهای صادراتی

رئیس دیوان محاسبات کشور همچنین در بحث دیگری با اشاره به اقدامات دیوان محاسبات برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به بانک مرکزی عنوان کرد: ارز صادراتی عمدتاً مختص به بخش خصوصی بوده و بر اساس اعلام دولت بخش عمده‌ای از ارز صادراتی توسط آنها بازنگشته است.

آذر اضافه کرد: یکسری از دستگاه‌ها متولی تعریف مکانیسم‌هایی برای تضمین بازگشت ارز به کشور بودند، دستگاه‌های متولی دولتی مانند وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی و هیأت دولت که قرار بود حسابرسی‌ها را بر اساس نظامات تعریف شده، انجام دهند و با نظارت و دریافت ضمانت‌های حقوقی و مادی از صادرکنندگان، ارزهای صادراتی را احصا کنند که متأسفانه دولت اکنون از عدم بازگشت ارزهای صادراتی گلایه‌مند است.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات تصمیم گرفت تا هیأت ویژه حسابرسی را برای رسیدگی به این موضوع تعریف کند، یادآور شد: این هیأت از دو هفته پیش شکل گرفته و در حال نهایی کردن گزارشی هستیم تا به موجب آن اگر دستگاه‌های دولتی تقصیر یا عملکرد خوبی داشته‌اند به اطلاع مردم برسانیم.

کد خبر 432523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.