توصیه‌های تغذیه‌ای در مواجهه با علائم گوارشی کرونا

نکاتی برای پیشگیری از کرونا در نانوایی‌ها، کمبود ویتامین‌ها باعث بروز چاقی، شناخت بهترین گزینه‌ها برای شام، توصیه‌های تغذیه‌ای در مواجهه با علائم گوارشی کرونا و معایب حذف لبنیات از رژیم غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه نان یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌های سبد غذایی مردم کشور ماست، رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید و مصرف آن نقش بسیار مهمی در کاهش انتقال ویروس کرونا دارد. مهم‌ترین نکات بهداشتی ضروری در نانوایی‌ها عبارتند از آگاهی کارکنان نانوایی از علائم شایع ویروس کرونا بسیار ضروری است. افراد شاغل در نانوایی در صورت داشتن علائم ابتلاء هرگز نباید به محل کار خود مراجعه کنند.

از ورود افراد متفرقه به داخل کارگاه نانوایی باید خودداری شود. در نانوایی‌ها یک فروشنده صرفاً برای اخذ وجه باید به کار گرفته شود و این فرد به هیچ عنوان نباید با تهیه و توزیع نان در تماس باشد. تا حد امکان باید از تبادل پول نقد خودداری شود. نانواها از ماسک و کلاه مناسب استفاده کنند.

شست و شوی مکرر دست نانواها هر نیم ساعت یکبار ضروری است. تمامی تجهیزات نانوایی و سطوحی که نان روی آن قرار می‌گیرد به صورت روزانه و قبل از شروع کار ضدعفونی و گندزدایی شود.

کلیه کارکنان نانوایی باید هر روز حمام روند و حداقل یکبار در روز لباس خود را تعویض کنند. با توجه به ازدحام جمعیت و تشکیل صف‌های نانوایی، مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و در غیراین صورت، نانواها باید مردم را آگاه کنند که فاصله را رعایت کنند. اگر از رعایت اصول بهداشتی مطمئن نیستید از نان‌های بسته بندی صنعتی استفاده کنید. اگر در خود علائم بیماری را حس می‌کنید هرگز برای خرید نان به نانوایی نروید و اینکه از دست زدن به نان مشتریان دیگر خودداری کنید.

معایب حذف لبنیات از رژیم غذایی

حذف لبنیات از رژیم غذایی معایب مختلفی دارد. استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند. مصرف شیر برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است به دلیل اینکه هم کلسیم و هم ویتامین دی دارد. شیر حاوی ماده‌ی پتاسیم است که به بدن کمک می‌کند با اثرات سدیم در بالا رفتن فشار خون مقابله کند. اگر بدن تان به لاکتوز موجود در شیر واکنش نشان می‌دهد، در واقع فاقد آنزیمی است که می‌تواند به طور طبیعی قند شیر را تجزیه کند.

به همین دلیل است که با خوردن محصولات لبنی، معده‌ی شما دچار مشکل می‌شود. اما اگر شیر را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، علائم حساسیت به لاکتوز کاهش پیدا خواهد کرد، چون با مصرف شیر میزان باکتری‌های مفید روده افزایش می‌یابد. مواد پروبیوتیک میزان فلورهای روده (موجودات ریزی که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند) را بدرستی تنظیم می‌کنند. این مواد در محصولات لبنی مثل ماست به وفور یافت می‌شود. فلورها میکروب‌های کوچکی هستند که فواید متعددی دارند.

توصیه‌های تغذیه‌ای در مواجهه با علائم گوارشی کرونا

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: شیوه تغذیه می‌تواند شرایط بهتری را برای سپری کردن دوران بیماری کرونا در بیماران فراهم کند.

زهرا اباصلتی با اشاره به اهمیت و نقش تغذیه در کاهش علائم گوارشی بیماران کرونایی، اظهار کرد: افراد باید بدانند شیوه تغذیه و اصلاح آن می‌تواند شرایط بهتری را برای سپری کردن دوران بیماری کرونا در بیماران فراهم کند.

وی ادامه داد: بیماران در صورت داشتن علائم گوارشی همچون اسهال، استفراغ و دل درد علاوه بر رعایت نکات بهداشتی همچون شستشوی دست‌ها و ضدعفونی سطوح باید مایعات فراوان بنوشند و از نوشیدن مایعات شیرین پرهیز کنند.

اباصلتی تاکید کرد: این دسته از بیماران باید از یک رژیم غذایی سبک حاوی موز، برنج سفید، بلغور جو دو سر، سیب زمینی پخته، مرغ بدون پوست، کمپوت سیب و نان سفید “کم سبوس” که کربوهیدرات بدنشان را تأمین می‌کند، پیروی کنند.

وی تصریح کرد: بیماران دارای علائم گوارشی در صورت بروز هر یک از علائم کم آبی شدید، اسهال خونی یا مدفوع سیاه و یا درد شدید پهلوها، تب، سرفه و احساس کوتاه شدن نفس‌ها باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماران مبتلا به کرونا اکثراً دچار کم اشتهایی شده و کم اشتهایی طولانی می‌تواند منجر به سو تغذیه در فرد شود.

اباصلتی اضافه کرد: بیماران برای مقابله با این عارضه می‌توانند از میوه‌ها و سبزیجاتی همچون سیب، انار، پرتقال، لیموترش، انبه، کدو حلوایی همچنین چای لیموزنجبیل، ادویه‌ها و گلپر، سمنو جوانه گندم و جوانه نخود، شیربرنج با سیاه دانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته، مغزها و خشکبار و… استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورت بروز درد معده بیماران می‌باید از مصرف غذاهای چرب و فست فودها، مصرف بیش از حد لبنیات، قهوه، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو، فلفل و سایر ادویه جات، غلات کامل، غذاهای شور و همچنین پرخوری پرهیز نمایند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: استفاده از نعناع و زنجبیل به بهبود درد معده در بیماران مبتلا به کرونا کمک خواهد نمود. مشاورین تغذیه در سامانه پاسخگویی تلفنی ۴۰۳۰ در سطح گسترده‌ای برای نحوه کنار آمدن با این علائم و عوارض بیماری مشاوره می‌دهند.

کمبود ویتامین‌ها باعث بروز چاقی

تحقیق جدیدی که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که شاید رابطه پیچیده‌ای بین وزن شما و مقدار ویتامین و مواد معدنی که مصرف می‌کنید، وجود داشته باشد و کمبود مواد مغذی فوق العاده ساده‌ای مانند ویتامین A بتواند به بالا رفتن وزنتان کمک کند. محققان پاسخ‌های بیش از ۱۸۰۰۰ آمریکایی را از بررسی تغذیه‌ای که هفت سال طول کشید، تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی، بزرگسالان چاق پنج تا ۱۲ درصد کمتر از تمام میکرونوترینت‌ها در رژیم غذایی‌شان استفاده می‌کردند.

چند کمبود خاص نیز مشخص شد: بزرگسالان چاق در مقایسه با بزرگسالانی با وزن طبیعی، ۲۰٪ بیشتر دارای کمبود ویتامین A، ویتامین C و منیزیم بودند. همچنین به احتمال کمتری، به مقدار توصیه شده روزانه، کلسیم، ویتامین D و ویتامین E مصرف می‌کردند. در مورد دلیل این کمبود یک توضیح این است که افراد دارای BMI بالاتر، تمایل دارند غذاهایی با مواد مغذی کمتر مصرف کنند. اما نویسندگان این مقاله، یک احتمال دیگر را نیز مدنظر دارند: دریافت مواد مغذی ناکافی ممکن است به چاقی کمک کند. این مقاله تذکر می‌دهد ویتامین با تنظیم سلول‌های چربی و هورمون‌هایی که آنها آزاد می‌کنند، مرتبط است و می‌تواند نقش مهمی در حفظ وزن سالم بدن داشته باشد و شاید ویتامین D در انتشار لپتین نقش داشته باشد. لپتین، هورمونی است که احساس گرسنگی و مقدار چربی که در بدن ذخیره می‌شود را کنترل می‌کند. دریافت ناکافی هر یک از این دو ویتامین، بر وزن بدن شما تأثیر می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰٪ بزرگسالان، بدون در نظر گرفتن وزن، مقدار توصیه شده از ویتامینهای A، C، D، E و کلسیم و منیزیم را مصرف نمی‌کنند.

بهترین گزینه‌ها برای شام را بشناسید

اگر شب‌ها احساس گرسنگی می‌کنید هیچ اشکالی ندارد که برای خود یک میان وعده در نظر بگیرید. اما وقتی بحث، دیر وقت غذا خوردن است باید انتخابی هوشمندانه داشته باشید. در ادامه پنج غذایی که خوردنشان در شب بدترین کار ممکن است را به شما معرفی می‌کنیم.

غذاهای روغنی و پرچرب: غذاهای روغنی، سنگین و چرب نه تنها باعث می‌شود صبح روز بعد احساس تنبلی کنید، بلکه باعث می‌شوند معده دوبرابر کار کند تا بتواند هضمشان کند. از فست فودها، آجیل، بستنی، و یا غذاهای سرشار از پنیر قبل از خواب اجتناب کنید.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات یا غذاهای قندی: شاید خوردن غذایی شیرین قبل از خواب دقیقاً چیزی باشد که قبل از خواب می‌خواهید، اما اگر یک تکه بزرگ از کیک شکلاتی بخورید، بالا رفتن سطح قند خون باعث بالا رفتن انرژی و در نتیجه بهم خوردن خوابتان می‌شود. از خوردن کیک، کوکی، و میان وعده‌های حاوی کربوهیدرات مانند کراکرها، چیپس، و نان سفید پرهیز کنید.

گوشت قرمز و دیگر پروتئین‌ها: مانند غذاهای چرب، خوردن گوشت قرمز در آخر شب باعث می‌شود معده سخت مشغول هضم شود و به خواب رفتن برایتان دشوار شود (گوشت قرمز بدترین تأثیر را دارد، اما خوردن گوشت مرغ و ماهی نیز تأثیر خود را دارد). لازم نیست همه پروتئین‌ها را کنار بگذارید، فقط مطمئن شوید از پروتئین بدون چربی و در اندازه کم استفاده می‌کنید، مانند یک لیوان ماست یا شیر.

غذاهای تند: ادویه‌ها شاید دوای طیف وسیعی از بیماری‌ها باشد، اما وقتی آخر شب هوس خوردن غذایی به سرتان می‌زند، از سس و غذاهای تند دوری کنید. غذاهای تند می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند، و مواد شیمیایی موجود در غذاهای تند می‌توانند باعث تحریک حواس شوند، و به خواب رفتن را سخت کنند.

وعده‌های بزرگ: خوردن میان وعده‌ی آخر شب نباید تبدیل به یک وعده کامل غذایی شود. مجموع کالری این میان وعده را از ۲۰۰ کالری پایین‌تر نگه دارید، تا موقع خواب دچار مشکل نشوید. با این کار همچنین قبل از خواب خیالتان راحت است که تمام تلاش روزتان را با یک پرخوری بی فکرانه در آخر شب به باد ندادید.

وعده‌های کوچک و سبک هم هوس غذایی را آرام می‌کند، هم به خواب بهترتان کمک می‌کند. برای مثال غذاهایی مانند غلات کامل، موز، شیر، نخود، آب آلبالو، دمنوش های آرامش بخش و انگور توصیه می‌شود.

کد خبر 432515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.