تدوین طرح جامع وادی‌السلام سمنان/زیارت اهل قبور با نرم‌افزار همراه

سازمان آرامستان‌ها یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تحت نظارت مدیریت شهری است که روزانه محل مراجعه تعداد زیادی از شهروندان است. شرایط ویژه و روحیات خاص مراجعان به این سازمان بر اهمیت و حساسیت کار آن افزوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری مرجع اصلی اداره امور شهرها و ارائه خدمات مختلف به شهروندان از بدو تولد تا پس از مرگ است. مدیریت شهری برای ارائه این خدمات، تأمین رفاه حال شهروندان و احقاق حقوق آنان مجموعه‌ای از امکانات، تأسیسات و سازمان‌های خدماتی را در اختیار دارد که یکی از آن‌ها سازمان آرامستان‌هاست.

فعالیت آرامستان‌ها و خدمات سازمان‌های متولی اداره آن‌ها، همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، اما با شیوع ویروس کرونا و شرایط ویژه متوفیان ناشی از ابتلای به این بیماری، بر حساسیت عملکرد این بخش از حوزه مدیریت شهری افزوده شده است.

برای آشنایی با سازمان آرامستان‌های شهرداری سمنان، چالش‌ها و ظرفیت‌های فراروی آن و نیز تمهیدات مدیریت آن برای غسل و دفن متوفیان کرونایی، با علیرضا جندقی، سرپرست سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری سمنان گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از نیازهای اساسی سازمان آرامستان‌ها برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان داشتن طرح جامع است، آیا این طرح برای آرامستان سمنان آماده شده است؟

آرامستان وادی‌السلام سمنان ۵۰ هکتار مساحت دارد و از سال ۱۳۶۴ تاکنون، شش هکتار از مساحت آن استفاده شده است. این مجموعه دارای یک میدان به نام میدان رستاخیز و خیابان قیامت و پنج بلوار اصلی به نام‌های بلوار فردوس، جنت، آخرت، بهشت و صراط است. این مجموعه در دو سال اخیر به عنوان سازمان معرفی شده و شکل رسمی پیدا کرده است؛ این سازمان در راستای انجام رسالت خویش همواره سعی در ارائه بموقع خدمات مطلوب به مراجعان و خانواده‌های متوفی و زیارت کنندگان اهل قبور داشته و تاکنون در راستای توسعه و بهسازی آرامستان‌ها و ارتقای سطح کیفی خدمات به شهروندان اقداماتی نیز کرده است. این سازمان همچنین به منظور گسترش و توسعه خدمات و تسکین خاطر مراجعان تمام توان خود را به کار گرفته است؛ از جمله این اقدامات می‌توان به تدوین طرح جامع آرامستان اشاره کرد که شامل تعیین کاربری‌های مختلف مانند بهسازی و ایجاد میادین، بلوارها، آبنما، قطعات و بلوک‌ها و توسعه فضای سبز است که باید در سالیان متمادی انجام شود.

آیا مساحت آرامستان سمنان برای پذیرش اموات جدید کافی است؟

در حال حاضر کمبودی از نظر مساحت آرامستان وجود ندارد، اما با توجه به افزایش جمعیت و پیرو آن افزایش مرگ و میر در سال‌های آینده، اگر مساحت آرامستان افزایش پیدا کند، قطعاً در آینده نیز با مشکلی مواجه نخواهیم بود، البته بنا داریم در ماه‌های آینده برای تملک زمین‌های بیشتر و الحاق به آرامستان وادی‌السلام اقدام کنیم. در حال حاضر چالش اصلی سازمان آرامستان‌های شهرداری سمنان، شناسایی خانواده‌هایی است که از حدود ۳۰ سال قبل قطعاتی را در اختیار گرفته‌اند، اما برای تشکیل پرونده اقدام نکرده‌اند. از شهروندان درخواست داریم با مراجعه حضوری یا با ثبت اطلاعات خود در سامانه ۱۵۳۰ ما را در این امر یاری کنند. اگر این خانواده‌ها برای تعیین تکلیف قبور به دفتر آرامستان مراجعه نکنند، قبور واگذار شده به آنان از طریق مراجع ذیصلاح در اختیار متقاضیان و واجدان شرایط قرار می‌گیرد.

چه مقدار از عملیات احداث ساختمان اداری آرامستان اجرا شده است؟

ساختمان اداری آرامستان در زمینی به مساحت بالغ بر ۵۶۰ مترمربع و اختصاص اعتبار یک میلیارد و یکصد میلیون تومان در حال احداث است. در حال حاضر تمام سازه‌های این بنا نصب شده و در حال اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی هستیم؛ سعی می‌کنیم این ساختمان امسال به بهره‌برداری برسد. برای خدمات رسانی بهتر به خانواده‌های مراجعه کننده به آرامستان آلاچیق سنگی، آب‌نما و المان در بخش‌های مختلف نصب شده است؛ نصب المان‌های جدید مرتبط با فضای آرامستان نیز در دستور کار سازمان قرار دارد. در سال گذشته دو هزار اصله درخت و نهال در محوطه آرامستان کاشته شد.

در خصوص انتخاب سمنان به عنوان شهر پایلوت در استفاده از قبور پیش‌ساخته، توضیح دهید

با توجه به اینکه از گذشته قبور با سازه‌های آجری ساخته می‌شد که از لحاظ هزینه و سرعت کار به صرفه نبود، پس از رایزنی با اتحادیه آرامستان‌های کل کشور و انجام بازدید میدانی ناظران این اتحادیه از قبور و محوطه آرامستان سمنان، قرار شد قبور پیش‌ساخته به صورت پایلوت در آرامستان سمنان ایجاد شود؛ مزیتش این است که از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه است و استحکام قوی دارد و نشست ندارد و از نظر سرعت کار نیز بهتر است. متأسفانه با وجود تبلیغات گسترده، شهروندان برای ساخت آرامگاه خصوصی همکاری نکردند، لذا تا زمانی که افراد و خانواده‌ها به این سازمان مراجعه نکنند و سازه آرامگاه شکل نگیرد، اجازه تدفین اموات در آن قبور داده نمی‌شود. از شهروندان تقاضا می‌کنیم برای زیباسازی سیما و منظر آرامگاه خصوصی و دیوارکشی و ساخت پیاده‌روی اطراف آن به این سازمان مراجعه کنند، زیرا تا زمانی که این اقدامات نشود، جدول‌گذاری و آسفالت و پیاده‌سازی و حتی توسعه فضای سبز محوطه آرامستان در جوار آرامگاه‌های خصوصی انجام نمی‌شود.

آیا برای توسعه خدمات الکترونیک سازمان آرامستان‌ها اقدامی شده است؟

سامانه مدیریت آرامستان معراج قبل از تشکیل سازمان مدیریت آرامستان ایجاد شد؛ با تشکیل سازمان، بخش‌های جدیدی به این سامانه افزوده شد و تصاویر تمام قبور و قطعات و بلوک‌ها از طریق عکسبرداری هوایی در آن بارگذاری و همچنین برای همه افراد پرونده الکترونیک تشکیل شد. با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان نرم‌افزار تلفن همراه طراحی می‌شود تا به محض ورود شهروندان به محوطه آرامستان آدرس دقیق قبور مورد نظر در اختیار آنان قرار گیرد.

آیا محل جدیدی برای تدفین بیماران کرونایی اضافه شده است؟

بله، با توجه به وضعیت مرگ و میر بیماران کرونایی در سال جاری در قسمت پهنه شرقی آرامستان (بلوار جنت) قطعات جدیدی احداث شد و به دفن اموات کرونایی اختصاص یافت. علاوه بر شهر سمنان خدمات دهی در این زمینه به تمام روستاهای جنوب، شمال، شرق و غرب سمنان را نیز پوشش دادیم. نواقص آرامستان‌های شهرهایی که در ضلع غربی سمنان وجود داشت هم تا جایی که امکان‌پذیر بود با هماهنگی حوزه علمیه رفع شد؛ همچنین تمام واجبات شرعی اموات خانواده‌هایی که عزیزان خود را بر اثر ابتلاذبه کرونا از دست داده بودند و قرار بود که به شهرستان‌های گرمسار، ایوانکی، سرخه و آرادان انتقال دهند توسط سازمان آرامستان‌های سمنان انجام شو و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دفن شدند. خودروی آمبولانس مخصوص با حضور و نظارت ناظران مرکز بهداشت محیط سمنان جهت انتقال اموات کرونایی استفاده می‌شود.

برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش مداخله تشییع‌کنندگان چه اقداماتی شده است؟

تلاش کردیم از تهدید ناشی از شیوع کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و به موجب قراردادی که با شرکت ارکیده سپید که زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کند منعقد شد فعالیت مداحان اهل بیت و قاریان که صرفاً در مجالس ختم خدمات‌رسانی می‌کنند، شکل رسمی پیدا کرد و به خانواده‌های متوفیان با سهولت بیشتری خدمات‌رسانی می‌شود. از بازماندگان هم خواسته شده قبل از برگزاری مراسم با این دفتر هماهنگی‌ کنند تا در ایام هفته بویژه روزهای پنجشنبه و جمعه تداخل مراسمات نشود.

کد خبر 432466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.