۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
سرگردانی در دیار خاموشان!

آرامستان در فرهنگ اجتماعی ایرانیان اهمیت زیادی دارد به گونه‌­ای که نقش این فضا با هیچ فضا و کاربری دیگری در شهر قابل قیاس و دسته­‌بندی نیست و حتی می‌توان گفت به بخش ناخودآگاه شهر تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرامستان دیار ابدی ماست. این مکان هر چند در آموزه‌های روزمره گاه با داستان‌ها و خرافاتی همراه بوده که سر منشأ بیم و هراس از آن است، اما نزد ما به واسطه آنکه عزیزانمان را در خود جای داده، ارزشمند است. کسانی که در آرامستان‌ها حضور پیدا می‌کنند یا به خاطر از دست دادن عزیزانشان است که در شرایط روحی خوبی قرار ندارند و یا به زیارت اهل قبور می‌آیند که برای هر دو گروه نحوه خدمات‌رسانی و ساماندهی امور بسیار مهم است.

اگر گذر هر کدام از ما به آرامستان‌های بندرعباس افتاده باشد و یا حتی از نزدیکی این محل عبور کرده باشیم، کمبود امکانات رفاهی و خدماتی برای حضور خانواده‌های متوفیان را دیده‌ایم؛ نبود آب‌سردکن و سایه‌بان، نبود علائم راهنما و کمبود سرویس بهداشتی از جمله مشکلات عمده این آرامستان است که شرایط را برای زیارت اهل قبور دشوار کرده است.

صدای گلایه‌ها شنیده و مشکلات دیده می‌شود؟

حمیدرضا جبلی یکی از شهروندان بندرعباسی که در جستجوی قطعه‌ای در آرامستان است، می‌گوید: پیدا کردن قطعه‌ها در آرامستان بندرعباس به خاطر نبود تابلوهای راهنما و نداشتن نظم مشخص بسیار سخت است تازه اگر با این منطقه آشنایی نداشته باشی شاید ساعت‌ها باید دور این آرامستان بچرخی.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات این آرامستان زیاد است و مقامات مسئول برای رفع این مشکل اقدامی نکرده‌اند، گرمای طاقت‌فرسای بندرعباس مردمی را که برای انجام مناسک خاکسپاری حضور می‌یابند به شدت اذیت می‌کند و گلایه‌های بسیاری داشته چراکه آنها مجبور هستند در گرما و زیر آفتاب سوزان ساعت‌ها بایستند.

جبلی می‌افزاید: تعداد بسیار کمی سایبان در این آرامستان وجود دارد این تعداد را نیز خود خانواده‌های متوفیان ساخته‌اند.

زهرا اکرمی یکی دیگر از شهروندان حاضر در آرامستان بندرعباس می‌گوید: در اینجا هیچ آب سردکنی تعبیه نشده است و سرویس‌های بهداشتی کمی وجود دارد که یکی از آزاردهنده‌ترین مسائل برای مراجعه کنندگان به این آرامستان است.

وی ادامه می‌دهد: علی‌رغم فاصله زیاد آرامستان تا شهر بندرعباس، سرویس ایاب و ذهابی برای این مسیر مشخص نشده و مردم برای حضور در این مکان مجبور به متحمل شدن هزینه‌های سنگین هستند، انگار اینجا واقعاً مسئولان صدایی از گلایه‌ها نمی‌شنوند و مشکلات را نمی‌بینند.

واگذاری زمین‌های آرامستان

بهمنی نژاد بندری، رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در این باره به ایمنا می‌گوید: در چند ماه اخیر با مراجعات زیادی در خصوص شرایط و موضوعات مربوط به آرامستان بندرعباس روبه رو بوده‌ایم و البته برای رفع آن‌ها به زودی راهکارهایی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران اظهار می‌کند: با توجه به شیوع این ویروس دستورالعمل‌های اجرایی که به این سازمان ابلاغ شده و تمامی نکات بهداشتی برای دفن متوفی در آرامستان بندرعباس رعایت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت آرامستان بندرعباس تکمیل شده یا احتیاج به جانمایی جدید وجود دارد؟ تصریح می‌کند: با وجود اینکه این آرامستان تنها آرامستان شهر محسوب می‌شود هنوز ظرفیت دفن متوفی را دارد البته با توجه به شرایط در صورتی که زمین‌های در اختیار این سازمان واگذار نشود یا برای مورد دیگری استفاده نشود طبق پیش‌بینی تا ۱۵ سال آینده با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون قسمتی از زمین‌های آرامستان با تصمیم اداره مسکن و شهرسازی به غیر واگذار شده است.

بهمنی نژاد بندری با اشاره به طرح‌های اجرایی در این آرامستان خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین طرح‌ها اجرای لوله‌کشی و استفاده از آب غیر شرب برای توسعه فضای سبز بوده که با اعتبار تقریبی ۲۷۰ میلیون تومان اجرا شده؛ تا پیش از این به دلیل محدودیت استفاده از آب شرب نمی‌توانستیم در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشیم.

وی می‌افزاید: از دیگر طرح‌ها احداث دو پارک بازی کودکان، احداث بوستان حضرت رقیه (س)، همچنین ایجاد محلی برای توقف و استفاده از سایه درختان، پروژه احداث پارکینگ رو به روی ساختمان غسالخانه با ۸۰ درصد پیشرفت، احداث بازارچه سنگ تراشی با ۸۰ درصد پیشرفت و برق رسانی برای بازارچه، اصلاح مسیر ورودی به آرامستان، احداث سایبان و نصب مبلمان شهری در محوطه غسالخانه، نصب هشت دستگاه سیستم سرمایشی در نمازخانه اموات، ایجاد سامانه پیامکی اطلاع رسانی در خصوص انجام سفارش شهروندان به جهت کاهش هزینه مردم برای مراجعات حضوری در آرامستان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در خصوص وجود نیروهای دوره‌ای و موقت در سازمان آرامستان می‌گوید: در حال حاضر نیروی موقت و دوره‌ای در سازمان نداشته و تمامی کارکنان نیروی سازمان آرامستان هستند.

بهبود وضعیت آرامستان با درخواست‌های مردم

وی با اشاره به اقداماتی که برای بهبود وضعیت آرامستان با توجه به درخواست مردم و نیازها انجام شده است، اظهار می‌کند: در نخستین اقدام در خصوص ساماندهی آمبولانس‌هایی که متوفی را از سردخانه و بیمارستان به آرامستان بندرعباس و سایر آرامستان‌های شهرهای استان و کشور انتقال می‌دادند ورود کردیم؛ با ایجاد مرکز «خدمات اعزام متوفیان» با تحت پوشش قرار دادن بخش خصوصی؛ نظارت و خدمات از مرحله نخست تحویل متوفی تا زمان دفن را بر عهده گرفتیم.

بهمنی نژاد بندری اضافه می‌کند: در گذشته برای انتقال متوفی، بخش خصوصی با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد و سلیقه‌ای این خدمات را انجام می‌داد که با ایجاد این مرکز و خرید و به کارگیری چند دستگاه آمبولانس همراه با تلفیق خودروهای بخش خصوصی و بازنگری و نظارت بر قیمت‌ها بار سنگین مالی را از دوش خانواده‌های متوفیان برداشتیم.

وی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر با راه اندازی این مرکز مشکلات حمل اموات مجهول‌الهویه، افراد تحت پوشش اداره بهزیستی، خانه سالمندان و تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بی‌بضاعت با اخذ مجوز حمل رایگان یا با دریافت هزینه نیم بها مرتفع شد و حتی در خارج از شهر بندرعباس، در سطح استان و خارج از استان نیز این خدمات دهی را مرکز اعزام حمل متوفی بر عهده دارد.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس می‌گوید: در ادامه موضوع بهبودی آرامستان با فعال کردن واحد فنی و اجرایی در خصوص هم سطح سازی قطعات، نصب و تعمیر سنگ قبور، ساخت آلاچیق، نصب صندلی، احداث باغچه و همچنین با فعال کردن واحد تأسیسات ضمن نصب و یا تعمیر خطوط آب و برق بنا بر درخواست خانواده متوفیان نصب چراغ‌های پارکی در قطعات نیز انجام می‌شود.

وی تصریح می‌کند: در گذشته برخی از خانواده‌ها خود اقدام به نصب سنگ قبر و احداث سایه‌بان در اندازه، شکل‌ها و ارتفاع مختلف می‌کردند که به دلیل اجرای نامناسب در شرایط آب و هوای بارانی با فرو رفتگی و ریزش قبور و خرابی سایه‌بان‌ها مواجه بودیم به همین دلیل از بستن قبور و نصب سایه‌بان به‌صورت شخصی و سلیقه‌ای جلوگیری شده و یک واحد در امور فنی و اجرایی برای انجام این امر در نظر گرفتیم که برابر با استاندارهای تعریف شده قبور بسته و سایه‌بان‌ها احداث شود.

بهمنی نژاد بندری ادامه می‌دهد: همچنین بعد از تکمیل هر قطعه توسط واحد مذکور تمامی سطح قطعه موزائیک بندی می‌شود که افراد برای زیارت اهل قبور در تردد خود با مشکل مواجه نشوند، علاوه بر این با اضافه کردن واحد خدمات برگزاری مراسم در زیر مجموعه روابط عمومی؛ مشکل نداشتن امکانات و تجهیزات خانواده‌ها مثل صندلی، سایه‌بان، وسایل صوتی و سرمایشی برای انجام مراسم تشییع و یا سوم و هفتم را برطرف کردیم.

وی اضافه می‌کند: احداث بوستان گل محمدی یکی دیگر از اقدامات بود که قریب به ۱۵۰ بوته گل محمدی در این بوستان کاشته شده است.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس در خصوص میانگین آمار فوتی‌ها به‌صورت سالیانه با توجه به تفکیک جنسیت اظهار می‌کند: بر اساس آمارها میانگین سالیانه پذیرش فوتی این آرامستان به‌صورت تقریبی دو نفر در روز است که برحسب جنسیت میزان مرگ و میر آقایان بیشتر بوده است.

در نظر گرفتن محل ویژه برای دفن اموات کرونایی

وی درباره روند دفن فوتی‌های کرونایی و تمهیداتی که برای اینکار در نظر گرفته شده است، می‌گوید: تجهیز سریع پرسنل به وسایل حفاظت بهداشت فردی نخستین اقدام بود و سعی کردیم که با اتخاذ راهکارهایی مقاومت بدنی نیروها را در مقابل ابتلای کرونا افزایش دهیم.

بهمنی نژاد بندری می‌افزاید: در بخش دیگری از این اقدام محل ویژه‌ای برای دفن فوتی‌های کرونا در نظر گرفته شد که با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی مراحل غسل و دفن انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا کمک هزینه‌ای برای سازمان آرامستان به دلیل جهش آمار فوت بر اثر بیماری کرونا و اضافه شدن ساعات کاری کارکنان این سازمان اختصاص یافته است؟ اظهار می‌کند: شهرداری بابت خرید تجهیزات به این سازمان ۵۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد که در حال حاضر تعداد سه راننده آمبولانس، ۱۲ نفر نیروی حفار، شش غسال و پنج غساله به‌صورت مستقیم درگیر با مراحل دفن متوفیان کرونایی هستند.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان شهرداری بندرعباس خاطرنشان می‌کند: مدیران شهری نیز ۵۰ میلیون تومان به‌عنوان پاداش برای کارکنانی که درگیر مراحل دفن فوتی‌های کرونا هستند در نظر گرفته‌اند و همچنین سازمان آرامستان نیز برای کمک و همراهی با کارکنان کمک هزینه به همراه بسته ارزاق و کارت هدیه خرید از فروشگاه‌های سطح شهر را برای پرسنل تخصیص داده است.

وی با اشاره به گلایه برخی شهروندان به دلیل کمبود تعداد آبسردکن‌ها و صندلی می‌افزاید: بر اساس نیاز برای هر قطعه یک سکوی آب با پنج چشمه شیر آب و برای سه قطعه یک سکوی مجهز به آب سردکن احداث شده است.

بهمنی نژاد بندری ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط قطعه‌ها به دلیل ایجاد مانع در تردد زائران اهل قبور نمی‌توانیم داخل قطعه و بین قبور اقدام به نصب نیمکت کنیم، اما دور تا دور قطعه در صورت درخواست و سفارش کتبی توسط واحد فنی و اجرایی اقدام می‌کنیم همچنین در بوستان‌ها، محوطه اطراف نمازخانه اموات و حیاط غسالخانه مبلمان شهری برای استراحت مراجعان ایجاد شده است.

وی تصریح می‌کند: برای انجام خدمات‌رسانی هر چه بهتر برای آسایش خانواده متوفیان و سایر مراجعان نیازمند همکاری خود آنها هستیم.

کد خبر 432465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.