آمادگی موزه‌ها برای بازگشایی و شرایط پساکرونا

پس از اینکه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد بسیاری از مکان‌های عمومی نظیر موزه‌ها و گالری‌های هنری سراسر کشور می‌توانند از چهارم ژولای فعالیت خود را از نو آغاز کنند، مدیران در بسیاری از این مکان‌ها دنبال یافتن راه‌هایی برای ایجاد ایمنی بازدیدکنندگان خود بوده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود تلاش‌های بی‌وقفه مدیران موزه‌ها برای جذب بازدیدکنندگان، چالش‌های زیادی روبروی آنها قرار گرفته است. علاوه بر کاهش شدید بودجه هنر که مسئولان فرهنگی به مدت چند دهه با آن مخالفت کردند، ویروس کرونا باعث شد نخست وزیر بریتانیا به رؤسای گالری‌های هنری دستور دهد آثاری جذاب و فراگیر را در معرض نمایش بگذارند تا هرچه بیشتر مخاطبان را به سمت این مکان‌های عمومی بازگردانند. البته کشوری نظیر اسکاتلند از فرصت بیشتری برای آمادگی در شرایط بحرانی کرونا برخوردار است و به همین دلیل با مشکلاتی به مراتب کمتر از بریتانیا مواجه خواهد بود. سوالی که ذهن پرسنل موزه‌ها و گالری‌های هنری را به خود مشغول کرده است این است که چگونه می‌توان همزمان فضاهایی ایمن با جوی خوشایند برای استقبال از بازدیدکنندگان به وجود آورد؟ آیا دولت هزینه اقدامات آن‌ها برای ایجاد سازگاری با شرایط کرونا را پرداخت می‌کند؟

بسیاری از مردم در دوران قرنطینه تلاش کرده‌اند از طریق مسیریابی ایمنی خود را حین بیرون رفتن از خانه تضمین کنند که در این راستا، رسانه‌های اجتماعی با ابتکارات خود بسیار کارآمد عمل کرده‌اند. یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین نوآوری‌ها در این زمینه ایجاد یک چالش آنلاین توسط پرسنل موزه گتی واقع در کالیفرنیای آمریکا بود که در آن مردم می‌توانستند با استفاده از اشیای اطراف خود یا اعضای خانواده یک کپی از یک اثر هنری ارائه دهند.

زمانی که اقدامات جدی برای مهار شیوع کرونا در سراسر دنیا آغاز شد، بسیاری از مدیران در گالری‌های هنری و موزه‌ها تلاش کردند به صورت آنلاین ارتباط خود را با مردم حفظ کنند به این امید که پس از پایان شیوع کرونا، بتوانند بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب کنند. به عنوان مثال، موزه هنر متروپولیتن نیویورک جوایز زیادی را به مخاطبان خود به صورت آنلاین ارائه داد. در شهر ساحلی داندی واقع در کشور اسکاتلند نیز یک گالری معروف به نام گالری کوپر، نمایشگاه بسیار حیرت‌انگیزی را از طریق اینترنت در معرض دید کاربران سایت خود گذاشته است.

حضور در فضاهای مجازی

دسترسی اینترنتی به آثار هنری و اجراهای نمایشی شگفت‌انگیز یکی از بهترین ایده‌هایی بوده که در دوران قرنطینه به مرحله اجرا درآمده است و بسیاری از دوست‌داران فرهنگ و هنر را در این بحران از افسردگی نجات داده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این اقدام دسترسی افراد بیشتری به بازدید آثار هنری یک موزه یا گالری بوده است؛ حتی برای افرادی که پیش از این امکان دیدن آثار فوق برای آن‌ها وجود نداشته است. علاوه بر این، مردم با اطمینان خاطر از اینکه بدون حضور فیزیکی تمام آثار یک موزه را تماشا می‌کنند و از ابتلای بیماری کووید -۱۹ در امان می‌مانند، از بازدید سایت‌های موزه‌ها به گرمی استقبال کرده‌اند. البته بازدید مجازی از موزه‌ها و گالری‌های هنری تنها برای کسانی امکان‌پذیر است که به تکنولوژی و اینترنت دسترسی کامل داشته باشند.

ایمنی در موزه

این روزها تامین "ایمنی" در رأس اولویت‌های مردم برای بازدید از یک مکان عمومی نظیر موزه‌ها، قرار دارد. برای طراحان خلاق نمایشگاه‌ها ایجاد فضاهایی ایمن و مسیرهای یک‌طرفه برای به حداکثر رساندن ایمنی افراد در حین بازدید از یک موزه کار چندان سختی نیست، با این حال، جلب اعتماد مردم کمی سخت به نظر می‌رسد.

در کلانشهر داندی، کارکنان دانشگاه هنرهای معاصر با همکاری شورای شهر تلاش می‌کنند اهدافی استراتژیک را برای بازگشایی نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و گالری‌های هنری سراسر شهر در پیش گیرند.

این افراد علاوه بر گسترش پیام‌هایی شفاف در میان مردم مبنی بر معرفی ارزش فرهنگ در جامعه و اقتصاد، سعی کرده‌اند برای بعضی از مشکلات به وجود آمده، راه‌حل‌هایی بیابند. به عنوان مثال، آن‌ها در پروژه‌ای از سازندگان صنایع دستی خواستند برای نمایشگاه‌های فرهنگی و گردشگری سراسر شهر ماسک و ضدعفونی‌کننده‌های دست تولید کنند. این کار نه تنها به کسب درآمد افرادی که خود اشتغالی دارند، کمک زیادی خواهد کرد، بلکه پوشیدن ماسک را به یک عادت در مکان‌های عمومی و فضاهای هنری تبدیل می‌کند و مهم‌تر از همه اینکه، بازدیدکنندگان را با ایمنی بیشتری مواجه خواهد کرد.

کد خبر 432364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.