۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
ماسک زدن مطالبه همگانی باشد

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: آمار موارد سرپایی و بستری کرونا در استان اصفهان رو به افزایش است، اگر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نکنیم، نمی‌توانیم شرایط موجود را مدیریت و شیوع ویروس را در جامعه کنترل کنیم، مهم‌ترین راه پیشگیری ماسک زدن است، نزدن ماسک تضییع حق‌الناس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با موضوع وضعیت موج دوم کرونا در استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ابتدای شروع اپیدمی کرونا حدس زده می‌شد اگر هوا گرم شود میزان شیوع آن کاهش می‌یابد اما اکنون خلاف این موضوع ثابت شده و باید مراقبت‌ها را با جدیت بیشتری انجام دهیم تا واکسن و درمان این بیماری پیدا شود.

وی ادامه داد: باید با کرونا جدی‌تر برخورد شود، در کشور برای اکثر مشاغل پروتکل‌های بهداشتی تدوین شده است زیرا نمی‌توان تمام مسائل اقتصادی و اجتماعی را تعطیل کرد و باید با رعایت نکات بهداشتی زندگی را ادامه داد.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک یکی از مهم‌ترین راه‌های خود مراقبتی و پیشگیری در برابر ابتلای ویروس کروناست و باید تمام نکات بهداشتی رعایت شود تا از ابتلای افراد در جامعه جلوگیری شود. در اپیدمی کرونا در هر زمان یک نکته در ارتباط با پیشگیری اهمیت پیدا کرده و اکنون ماسک زدن یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری است.

وی با بیان اینکه بعد از بازگشایی مشاغل و اصناف تردد افراد و اجتماعات در بیرون از خانه بیشتر شده است، افزود: در ابتدا بعد از بازگشایی صنوف، ارگان‌ها و ادارات بحث رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پررنگ‌تر بود، اما اکنون این مسئله مهم کمتر جدی گرفته می‌شود و باید تاکید شود که اگر شرایط را مدیریت نکنیم بیشتر متضرر خواهیم شد و باید فرهنگ فاصله گذاری اجتماعی را در جامعه ترویج دهیم تا تمام افراد این مسئله را رعایت کنند، متأسفانه در بسیاری از موارد پروتکل‌های بهداشتی نادیده گرفته می‌شود.

حیدری با توضیح اینکه اکنون گستره بیماری رو به افزایش است و ممکن است بسیاری از افراد ناقل ویروس کرونا باشند، ادامه داد: بهترین توصیه این است که همه از ماسک استفاده کنند، اگر پیشگیری را جدی نگیریم، ناخواسته باعث انتشار ویروس در جامعه خواهیم شد و اگر ماسک بزنیم در مواجهه با افرادی که ممکن است ناقل ویروس باشند هم ایمنی بیشتری داریم.

ماسک نزدن و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تضییع حق‌الناس است

وی با تاکید بر اینکه آمار موارد سرپایی و بستری کرونا در استان اصفهان رو به افزایش است، اضافه کرد: اگر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نکنیم، نمی‌توانیم شرایط موجود را مدیریت کرد، باید تک تک شهروندان به فکر محافظت از خود و دیگران باشند؛ نزدن ماسک و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی حق‌الناس است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه امروز تحقیقات ثابت کرده استفاده از ماسک خطر ابتلا یا انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد، توضیح داد: اگر دو طرف ماسک بزنند، احتمال انتقال ویروس حدود ۸۵ درصد کمتر خواهد شد، بنابراین ماسک با جلوگیری از پرتاب ذره‌های تنفسی در هوا تأثیر زیادی در قطع زنجیره انتقال ویروس دارد، اکنون جنس ماسک زیاد اهمیت ندارد و استفاده از هر نوع ماسکی کمک‌کننده است.

وی ادامه داد: ماسک‌های یک بار مصرف تا دو ساعت مفید است، در حالی که ماسک پارچه‌ای را می‌توان بارها شست و استفاده کرد، حتی می‌توان این ماسک‌ها را در خانه درست کرد، این نوع ماسک را می‌توان تا زمانی که سالم است استفاده کرد، به طوری که شخص می‌تواند از صبح تا ظهر از ماسک استفاده کرده و بعد آن را با مواد شوینده بشوید و ضدعفونی کند تا دوباره قابل استفاده شود، اگرچه شستن ماسک‌های پارچه‌ای کافی است، اما اگر بعد از شست‌وشو، اتوکشی هم انجام شود، ماسک کاملاً استریل خواهد شد و دوباره می‌توان از آن استفاده کرد.

حیدری با بیان اینکه استفاده از ماسک‌های N۹۵ برای پرسنل بهداشتی و درمانی و افراد درگیر با نگهداری بیمار مبتلا به کووید ۱۹ است، گفت: استفاده از این ماسک‌ها برای افراد عادی ضرورتی ندارد و باید مثل روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیریم، احتمال دارد کرونا تا سال آینده میهمان ما باشد، بنابراین با نهادینه کردن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌توانیم ریسک ابتلا به کرونا را کاهش داده و به سلامتی از این دوره عبور کنیم.

وی با بیان اینکه ماسک زدن باید به یک مطالبه مردمی تبدیل شود، تصریح کرد: اگر کسی موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کند خود مردم باید از آن‌ها بخواهند تا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان توضیح داد: آنچه مهم است افزایش مطالبه‌گری و نظارت مردم است تا با همکاری تمام مردم بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم در مکان‌های پر تجمع و پر رفت و آمد باید بحث‌های نظارت را جدی‌تر دنبال کنیم، چرا که بسیاری از اصناف، اتحادیه‌ها، ارگان‌ها، ادارات و … رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را نادیده می‌گیرند و اگر اینگونه پیش برویم شرایط بدتر خواهد شد، البته نباید فراموش کنیم که مسائل اداری آموزشی اقتصادی و اجتماعی باید با تامین زیرساخت‌ها ادامه یابد و کرونا نباید مانع انجام آن‌ها شود و اجرای این امر به بحث تعهد اجتماعی باز می‌گردد که باید جدی گرفته شود و هر فرد باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کند.

وی با اشاره به در پیش رو بودن ماه محرم افزود: کمیته‌های معنوی برای رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا در مساجد، اماکن متبرکه و … تشکیل شده که با همکاری معاونت بهداشتی در انجام پروتکل‌های بهداشتی کمک می‌کند، برای محرم نیز دستور کشوری نیاز است، اما مرکز بهداشت در حال آماده کردن تمهیدات و آمادگی‌های لازم برای محرم است و هنوز نمی‌دانیم که مراسم محرم برگزار می‌شود یا خیر؛ تالارها نیز با رعایت تمام دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای تقویت مطالبه گری مردم افراد می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ رعایت نشدن دستورالعمل‌ها را که مشاهده می‌کنند را گزارش دهند.

کد خبر 432330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.