ظریف زیر تیغ دوباره دلواپسان

آمار آتش سوزی در تهران و حاشیه های حضور ظریف در مجلس  از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۶ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۵۰ بیمارستان آماده سانحه در تهران» به بررسی افزایش آمار آتش سوزی در تهران پرداخت و نوشت: پس از چند روز از وقوع انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک پزشکی «سینا اطهر» که جان ۱۹ نفر را گرفت، مقامات شهرداری و شورای شهر تهران، آمارهایی را بازگو کردند که هر لحظه ممکن است، بیمارستان‌ها که مکانی امن برای بیماران به‌حساب می‌آیند، در یک قدمی تکرار فاجعه «سینا اطهر» قرار بگیرند. همان‌طور که منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران تجمع کپسول‌های اکسیژن و نگهداری نامناسب آنها را دلیل وقوع حادثه عنوان کرده بود و این موضوع را زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تأیید کرده و درباره علت این حادثه گفته است: «سیم‌کشی غیراصولی در مجموعه و دپوی نامناسب سیلندرهای اکسیژن از دلایل حادثه حریق در کلینیک سینا مهر بوده است». ظاهراً در این رابطه ۱۲ نفر بازداشت شده‌اند، این خبر را جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ تأیید می‌کند و می‌گوید: «از این تعداد ۱۰ نفر مرد و دو نفر زن هستند. تحقیقات پلیس در این زمینه همچنان ادامه دارد». طبق شواهد بازداشت شدگان شامل افراد هیأت مدیره، مدیرعامل و سهام‌داران و مسئول تأسیسات ساختمان هستند. اما با وجود این حادثه، سوالی که مطرح می‌شود این است که تهران تا چه اندازه آماده بروز فاجعه‌های دیگری همچون پلاسکو و کلینیک سینا اطهر است؟ که در این گزارش به پاسخ آن خواهیم رسید.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ظریف زیر تیغ دوباره دلواپسان» به بررسی حاشیه‌های حضور ظریف در مجلس پرداخت و نوشت: محمدجواد ظریف در جلسه علنی مجلس حضور یافت تا در رابطه با مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی به نمایندگان گزارش دهد، پس از پایان بخش اول صحبت‌های وی و در قسمت دوم سخنرانی او در آغاز چندین تن از نمایندگان از صندلی خود برخاسته و با فریاد درخواست اخطار، مانع سخنرانی وزیر امور خارجه شدند. در همین حین رئیس مجلس به نمایندگان تذکر داد که پس از پایان صحبت وزیر خارجه مهلت اخطار به نمایندگان داده می‌شود اما همچنان نمایندگان فریاد «دروغگو» و «آقای ظریف بسه - دوست نداریم دروغ بشنویم» سر می‌دادند.

وزیر امور خارجه با تبیین شرایط تحولات بین‌الملل اظهار کرد: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در صد سال و یا ۷۰ سال گذشته است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین است به طوری که ماهیت بسیاری از مفاهیم و روابط در روابط بین‌الملل در حال تغییر است.

ظریف یادآور شد: این تحولات از پایان امپراتوری شرق شروع شد، البته غربی‌ها فکر می‌کردند که این پایان یعنی پیروزی جبهه غرب ولی به زودی فهمیدند که شرایط جدیدی در روابط بین‌الملل حاکم شده و اشتباه برداشتی که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی کردند هنوز هم غرب تاوان آن اشتباه برداشتی آن را می‌پردازد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تراژدی زاگرس ادامه دارد» به بررسی سوختن یک فعال داوطلب محیط‌زیستی دیگر در جنگل‌های زاگرس پرداخت و نوشت: یک داوطلب محیط‌زیستی دیگر هم در آتش جنگل‌های زاگرس سوخت. تراژدی زاگرس در نبود امکانات اطفای حریق همچنان ادامه دارد و هر لحظه از گوشه‌ای از آن خبر سوختن یک فعال محیط‌زیستی دیگر به گوش می‌رسد. حالا در طی چند هفته گذشته پنجمین نفر از شدت جراحات ناشی از سوختگی در آتش زاگرس جان خود را از دست می‌دهد تا این پرسش ایجاد شود که با ادامه داشتن شرایط موجود نفر ششم کیست؟

در روزهای گذشته اخبار مربوط به آتش‌سوزی کم نبود؛ از سوختن جنگل گرفته تا سوختن مراکز درمانی و مراکز صنعتی، اما برخی از آنها تبدیل به تراژدی شدند، جایی که یک انسان در میان شعله‌های آتش سوخت و آخرین لحظه‌های زندگی‌اش را در دود و آتش فریاد زد. عده‌ای هم سعی کردند در نبود نیروهای امدادی منتظر معجزه نباشند، یا با دستان خالی برای خاموش کردن آتش دل به جنگل زدند یا اینکه وارد ساختمانِ در حال سوختن شدند، آنها تلاش کردند هرچه می‌توانند از تلفات حادثه چه تلفاتی که مربوط به جان انسان باشد و چه تلفاتی که مربوط به طبیعت باشد کم کنند. حالا یا بخت با کسی مانند «عنایت آزغ» یار می‌شود، دست‌فروشی که با دیدن شعله‌های اولیه آتش در ساختمان کلینیک سینا برای نجات انسان‌هایی که آنجا گیر افتاده بودند وارد ساختمان پُر از دود شد و این طور که گزارش کرده‌اند توانسته تعداد زیادی را از خطر مرگ نجات دهد، یا همین بخت با نیروهای داوطلب برای خاموش کردن آتشی که این روزها به جان جنگل‌های زاگرس افتاده است یار نمی‌شود. داوطلب‌هایی که اجازه ندادند آتش بیشتر از چیزی که سوزانده است درختان و پوشش گیاهی زاگرس را بسوزاند اما در یک چشم به‌هم‌زدن خودشان گرفتار سوختن شدند. آتشی که این روزها به دامن درختان جنگل‌های زاگرس افتاده است، باری دیگر حادثه‌ای تلخ آفرید، حادثه‌ای که سبب شد نفر پنجم به تعداد نفراتی که در زاگرس سوختند اضافه شود. حالا در دو هفته گذشته پنج نفر از علاقه‌مندان و دوستداران محیط‌زیست جان خود را در زاگرس جا گذاشتند، در حالی که به نظر می‌رسد امکاناتی از سوی سازمان‌های مربوطه برای خاموش کردن آتش وجود ندارد، این پرسش ایجاد می‌شود که نفر ششم کیست؟

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاوان سانسور قیمت مسکن» نوشت: سه هدف سیاست‌گذار در طرح «ممنوعیت اعلام قیمت پیشنهادی در فایل‌های فروش آپارتمان» نتیجه عکس داد. ماه گذشته سامانه‌های الکترونیکی فروش واحد مسکونی - استارت‌آپ‌های ملکی- مکلف شدند «قیمت پیشنهادی» فروشنده را به‌عنوان رکن اصلی فایل مسکن، از داده‌های قابل نمایش در سایت پاک کنند. این اقدام با هدف «کنترل قیمت، مدیریت فضای روانی و بهبود شرایط خرید» انجام شد. اما اکنون مشخص شده است در مقطعی که این طرح در بازار معاملات مسکن تهران به اجرا درآمد، نه تنها روند رشد قیمت متوقف نشد که بیشترین جهش ماهانه قیمت مسکن طی هفت سال گذشته، در خرداد امسال به ثبت رسید. سانسور قیمت‌ها برای دومین سال پیاپی است که در بازار مسکن با هدف کمک به خریداران به اجرا در می‌آید. اردیبهشت پارسال این طرح برای اولین بار به استارت‌آپ‌های ملکی تکلیف شد و رکورد بالاترین تورم ماهانه مسکن سال ۹۸ در همین ماه رقم خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حذف اجباری قیمت‌های پیشنهادی از فایل‌های ملکی آن هم در مقطع فعلی که تعداد فایل مناسب در برخی محله‌ها کمتر از انگشتان دست است، چهار پیامد منفی برای متقاضیان مصرفی دارد. احیای شکل متعارف عرضه فایل هم زحمت خریداران را کم می‌کند و هم می‌تواند باعث رقابت در اعلام قیمت مناسب و کشف قیمت شود.

حسین شریعتمداری در صفحه نخست امروز روزنامه کیهان با تیتر «چرا از خودتان مایه نمی‌گذارید؟!» نوشت: دیروز آقای ظریف که برای گزارش کار وزارت امور خارجه کشورمان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، به مسائل و موضوعاتی اشاره کرده و درباره آنها توضیح داد که بعضاً یکصد و هشتاد درجه با واقعیات فاصله داشت!

جناب ظریف بسیاری از اقدامات وزارت خارجه را مورد تأیید رهبر معظم انقلاب معرفی کرد که تیتر یک کیهان امروز با عنوان «راستی‌آزمایی اظهارات ظریف در مجلس» به فاصله میان ادعای ایشان با واقعیات اختصاص دارد و از این روی در وجیزه پیش‌روی سخن دیگری در میان است. بخوانید!

۱- اگر آقای ظریف اقدامات و عملکرد وزارتخانه تحت مسئولیت خود را قابل دفاع می‌دانند چرا از خودشان مایه نمی‌گذارند و با ارائه اسناد متقن و دلایل محکم از آن دفاع نمی‌کنند؟ و چنانچه عملکرد وزارت خارجه را ناموفق ارزیابی می‌کنند چرا آن را به حضرت آقا نسبت می‌دهند؟! یعنی دقیقاً همان راهکاری که جناب رئیس‌جمهور نیز بارها برای توجیه ناکارآمدی‌های دولت به آن متوسل شده‌اند!

۲- نگارنده با اهانت برخی از نمایندگان به جناب ظریف و دروغگو نامیدن ایشان موافق نیست ولی تاکید حضرت آقا بر صادق و شجاع بودن ایشان نیز نمی‌تواند نشانه عملکرد قابل‌قبول وزارت خارجه باشد، چراکه یک انسان می‌تواند مؤمن و راستگو و حتی شجاع باشد ولی در مسئولیتی که بر عهده گرفته کارآمد نباشد و مثلاً به راحتی سرش را کلاه گذاشته و فریبش بدهند یعنی همان ترفندی که آمریکا در مقابل تیم مذاکره‌کننده کشورمان به کار گرفت و برجام سراسر خسارت و فاجعه را به آنان تحمیل کرد. به عنوان مثال -و فقط یکی از ده‌ها نمونه دیگر- حضرت آقا در آغاز سال ۹۴ تأکید فرمودند که؛ لغو تحریم‌ها پس از اجرای توافق، خدعه آمریکایی است ولی آقایان همه امتیازها را دادند و در مقابل وعده نسیه لغو تحریم‌ها را گرفتند و نتیجه آنکه نه فقط تحریم‌ها لغو نشد بلکه ده‌ها تحریم دیگر هم به آن اضافه شد! و بی‌توجهی تیم مذاکره‌کننده کشورمان به هشدار حضرت آقا باعث شد آمریکا کلاه گشادی را که تدارک دیده بود به آسانی بر سر تیم مذاکره‌کننده مؤمن و شجاع و راست‌گوی کشورمان بگذارد! یعنی بازهم به توصیه رهبری که فریب لبخند دشمن را نخورید توجه نکردند و شد آنچه نباید می‌شد! و یا حضرت آقا ۱۱ شرط برای توافق تعیین و ابلاغ فرمودند، آقایان به کدامیک از آنها عمل کرده‌اند که حالا ناکامی و ناتوانی خود را به حساب حضرت ایشان می‌نویسند؟! آقای ظریف! چرا نمی‌فرمایید که حضرت آقا با صراحت اعلام کرده بودند به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند و نگران خدعه و نیرنگ آنها هستند؟! و آقایان امضای کری را تضمین می‌دانستید! و یا مگر نفرمودند «من به برجام به صورتی که عمل و محقق شد اعتقادی نداشتم و این را به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هم گفتم»؟

چرا نمی‌فرمایید حضرت آقا به شما چه گفتند؟! و یا...

کد خبر 432257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.