علت مشاهده نور سبز اطرف مریخ چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد که در اطراف سیاره مریخ نور سبز رنگ درخشانی مانند شفق قطبی مشاهده شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شفق قطبی (aurora) که به آن سپیده قطبی و نور قطبی نیز گفته می‌شود، یکی از پدیده‌های بسیار زیبای کره زمین است که در آسمان پدیدار می‌شود. شفق‌های قطبی در هنگام شب قابل مشاهده است و معمولاً در عرض‌های جغرافیایی قطبی دیده می‌شود. این شفق‌ها به رنگ‌های آبی، قرمز، زرد، سبز و نارنجی است و با وزش باد شکل خود را تغییر می‌دهند.

شفق قطبی یک لایه نازک درخشان از نور سبز رنگ در ارتفاع ۹۰ کیلومتری اتمسفر زمین پدید می‌آورد؛ این پدیده تا کنون در اتمسفر سیاره‌ای دیده نشده بود. ممکن است دلیل این اتفاق روشنایی بیش از حد سطح سیارات باشد. علاوه بر این مأموریت‌های فضایی نیز حسگرهای مناسبی برای تشخیص این پدیده نداشته‌اند.

گروهی از محققان انگلیسی با استفاده از طیف سنج مرئی و ماورا بنفش "NOMAD" موجود در "مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس" موفق شدند نور سبزی در اطراف سیاره مریخ مشاهده کنند. ابزار طیف سنجی "NOMAD" سیگنال خاص تحریک اکسیژن را در طول موج ۵۵.۷ نانومتر ردیابی کرد که نشان دهنده درخشش نور سبز رنگ در کنار انتشار فرابنفش ضعیف‌تر اکسیژن در طول موج ۲۹۷.۲ نانومتر است. مشاهده این پدیده در اطراف مریخ نتیجه رصد ۴۰ ساله برای پدیده‌های موجود در سیاره سرخ است.

نتایج این مطالعه در مجله "Nature Astronomy" منتشر شده است.

کد خبر 432231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.