کرونا خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌ها توسط محققان نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سکته مغزی در میان بیماران کرونایی بیشتر از افراد مبتلا به آنفلوآنزا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس‌های آنفلوآنزا و کووید -۱۹، هر دو خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهند. گروهی از محققان مرکز پزشکی ویل کورنل نیویورک در این زمینه مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها داده‌های سلامت هزار و ۹۰۰ فرد مبتلا به کووید -۱۹ و هزار و ۵۰۰ فرد مبتلا به آنفلوآنزای شدید را که در دو بیمارستان شهر نیویورک بستری بودند، بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که ۱.۶ درصد افراد مبتلا به کووید -۱۹ در این مطالعه دچار سکته مغزی شدند، در حالی که این میزان در بین مبتلایان به آنفلوآنزا حدود ۰.۲ درصد بود. از آنجایی که تشخیص به موقع سکته مغزی نقش مؤثری در درمان آن دارد، متخصصانی که مسئولیت مراقبت از بیماران کرونایی را بر عهده دارند، باید نسبت به علائم و نشانه‌های سکته مغزی هوشیار باشند تا بتوانند به سرعت آن را تشخیص دهند.

عوامل پرخطر سکته مغزی شامل عفونت‌ها و سایر مشکلات التهابی می‌شود. به همین دلیل احتمال ابتلا به سکته مغزی در میان بیماران کرونایی بیشتر است. محققان معتقد هستند که آنتی بادی‌های موجود در بدن این بیماران ممکن است خطر لخته شدن خون و سکته مغزی را افزایش دهد؛ به همین دلیل توصیه شده است که همه بیماران کرونایی به منظور پیشگیری از لخته شدن خون از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند.

پژوهشگران با بررسی وضعیت سلامت برخی بیماران به این نتیجه رسیدند که ممکن است سکته مغزی اولین نشانه بیماری کووید -۱۹ باشد. همچنین از آنجایی که عفونت کووید -۱۹ به مراتب بیشتر و شدیدتر از عفونت آنفلوآنزا است، خطر ابتلا به سکته مغزی در بین بیماران کرونایی بیشتر از افراد مبتلا به آنفلوآنزا است.

نتایج این مطالعه در مجله "JAMA Neurology" منتشر شده است.

کد خبر 432230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.