احمدی نژادی‌ها پشت پرده حملات تند به ظریف در صحن مجلس؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

پاسخ سردار کوثری به شائبه‌ها درباره رابطه محسن رضایی و حاج احمد متوسلیان

سردار محمد اسماعیل کوثری، فرمانده لشکر محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: این روزها برخی افراد که به دنبال مطامع و مقاصد سیاسیِ خاص، هستند با القا شبهه در مورد روابط آقا محسن و حاج احمد متوسلیان، آن را دستاویز منافع سیاسی خود قرار داده‌اند.

بنده به عنوان کسی که سالیان دراز در لشکر حضرت رسول (ص)، افتخار خدمتگزاری و مسئولیت داشته‌ام، عرض می‌کنم که حاج احمد متوسلیان، بقدری مورد توجه و عنایت و علاقه آقا محسن بود که آقا محسن شخصاً با شهید بروجردی صحبت کرد و او را قانع کرد که متوسلیان را از غرب آزاد کند تا برادر محسن بتواند حاج احمد را به فرماندهی تیپ حضرت رسول (ص) منصوب نماید و من شاهد بودم که این روابط برادرانه و صمیمانه، تا آخرین روزها و تا زمان اسارت حاج احمد، ادامه داشت. نه فقط روابط برادر محسن و حاج احمد، بلکه روابط ما فرماندهان لشکرها و قرارگاه‌ها با یکدیگر و با آقا محسن، یک رابطه معنوی، عاطفی و برادرانه بود که تحت فرماندهی حضرت امام (ره)، در فضای معنوی جبهه‌ها شکل گرفته بود و نظیر آن را در سایر عرصه‌ها کمتر می‌توان یافت.

در اختلاف قوا مصالح ملت قربانی می‌شود

صبح امروز، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در صحن علنی مجلس به برخی سوالات نمایندگان پاسخ داد. حضور او در مجلس اما، حاشیه‌های پررنگی به همراه داشت. حاشیه‌هایی که بعضاً تبدیل به «تیترهای آتشین» علیه دولت شد. توهین برخی نمایندگان به محمدجواد ظریف، او را ناگزیر از گفتن این جمله کرد که «سیاست خارجی عرصه دعوای جناحی نیست.» در همین رابطه، عباس سلیمی نمین گفت: برخی آقایان ظاهراً صحن مجلس را با محلی برای سخنرانی‌های آتشین یکی می‌دانند. نمایندگان در صحن مجلس باید در استخدام کلمات خود دقت فراوانی مبذول دارند. عناصر خط گیرنده از جریان آقای احمدی نژاد، حتماً چنین هدفی را دنبال می‌کنند تا کشور را در حالتی بن بست قرار دهند.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف بسیار خطیر مجلس یازدهم، تنظیم دقیق روابطش با قوه مجریه است. قطعاً نمایندگان اختیارات قانونی دارند که بر اساس آن اختیارات این حق را خواهند داشت که نظارت دقیقی بر قوه مجریه داشته باشند. اما نباید فراموش کرد که این نظارت می‌بایست به گونه‌ای صورت گیرد که بن بستی در روابط میان دولت و مجلس ایجاد نکند.

این کنشگر سیاسی اصولگرا افزود: متأسفانه برخی نمایندگان در ظاهر انقلابی‌گری، به دنبال به بن بست رساندن روابط میان این دو قوه هستند. برای همه ما مسلم است که در ماه‌های پایانی عمر این دولت، باید به گونه‌ای مسائل را پی بگیریم که امور در کشور آسان‌تر پیش رود. طبیعتاً اگر ما دقت لازم را در تنظیم روابط بین دو قوه مقننه و مجریه نداشته باشیم، مصالح جامعه قربانی خواهد شد. مصالح جامعه حکم می‌کند که ما ایرادات و ضعف‌های دولت را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم. یعنی به گونه‌ای دولت را به جلو سوق دهیم. چرا که برداشته شدن هر گامی از جانب این دولت، طبیعتاً از مسائل و مشکلات جامعه خواهد کاست.

صالحی: سناریوهای مختلف حادثه نطنز در حال بررسی است

ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جلسه امروز با حضور آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برای ارائه گزارشی درباره روند فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان برگزار شد و آقای صالحی در جریان دیدگاه‌های اعضای کمیسیون قرار گرفتند.

وی افزود: در این جلسه آقای صالحی اشاره‌ای به همکاری‌های کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادوار اخیر داشت و توضیح داد که متأسفانه در قطعنامه اخیر شورای حکام اطلاعات مورد ادعای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی مبنای درخواست دسترسی آژانس بوده که این روند مورد انتقاد ماست.

عمویی اضافه کرد: آقای صالحی درباره حادثه نطنز هم توضیحاتی ارائه کرد مبنی بر اینکه سناریوهای مختلف درباره این حادثه در حال بررسی است و نتایج قطعی آن به زودی اعلام می‌شود. همچنین گروه‌های کارشناسی از بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی همه جوانب موضوع را بررسی کرده و شورای عالی امنیت ملی هم اعلام کرد که دلایل حادثه را تشخیص داده اما فعلاً به دلایل امنیتی نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده است. وی در پایان گفت که در این جلسه اعضای کمیسیون دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

اظهارنظر نمایندگان، نظر مجلس نیست

محمدحسین فرهنگی در خصوص اظهارات برخی نمایندگان نسبت به موضوعات مطرح‌شده در قوه مقننه، گفت: طبق اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی، هر کدام از نمایندگان می‌توانند در کلیه امور کشور اظهارنظر کنند اما نمی‌توان آنها را به عنوان رأی صحن علنی و کمیسیون‌ها تلقی کرد.

وی ادامه داد: در واقع وقتی موضوعی با اکثریت آرا در کمیسیون‌ها و صحن علنی به تصویب برسد، قابل استناد در اظهارنظرها است که این مهم به طور معمول از سوی سخنگویان بیان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: به عبارت دیگر وقتی موضوعی در مجلس به تصویب نمایندگان رسید، نظر قوه مقننه محسوب می‌شود؛ البته نباید فراموش کرد که این مهم نیز قطعی نیست زیرا باید نظر شورای نگهبان نیز دریافت شود. به نظر می‌رسد هر آنچه که در قالب اصل ۸۴ قانون اساسی از سوی نمایندگان مطرح می‌شود مشکلی ندارد و حق قانونی آنان است، اما تلقی مفاد مطرح شده به عنوان نظر قوه مقننه نادرست است.

سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح برخی مسائل مانند ساخت خانه‌های ۲۵ متری و… از سوی نمایندگان به عنوان نظر قوه مقننه، خاطرنشان کرد: نمایندگان در اظهارنظرهایشان دقت دارند که رأی خود را رأی کلیه نمایندگان ندانند؛ همچنین رسانه‌ها نیز باید توجه داشته باشند که موضوعات مطرح شده را به تناسب کمیسیون‌ها از مسئولان مرتبط پیگیری و رسانه‌ای کنند تا افکار عمومی دچار تناقض نشود.

کد خبر 432224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.