حضور بانوان در زورخانه‌ها غیرممکن است

دبیر هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان اصفهان گفت: بعضی از دوستانی که در سازمان ورزش یا در شهرداری هستند احساس می‌کنند میزشان در حال کوچک‌تر شدن است و اجازه نمی‌دهند زورخانه‌ها در اختیار ما قرار گیرد.

مسعود ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه وضعیت مالی خوبی نداریم و اگر شیوع ویروس کرونا هم نبود برای اعزام تیم‌ها به مسابقات با مشکل مواجه می‌شدیم، اظهار کرد: از طرف فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان هیچ بودجه‌ای برای هیئت زورخانه‌ای در نظر نگرفته‌اند و اگر حمایت‌های خیرین نبود نمی‌توانستیم چنین موفقیت‌هایی برای استان اصفهان به ارمغان بیاوریم.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت مالی خوبی فراهم باشد می‌توانیم پیشرفت زیادی کنیم، ادامه داد: برای برگزاری دوره‌های آموزشی‌ تربیت مرشد، مربی، مدرس و داور با مشکل مواجه شدیم، برای توسعه ورزش زورخانه‌ای نیاز داریم، اما منابع مالی مناسب وجود ندارد.

دبیر هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان اصفهان درباره فعالیت کنونی زورخانه‌ها، گفت: ورزش‌های زورخانه‌ای فعالیت دارند. اصفهان از نظر تعداد زورخانه و تعداد ورزشکار هیئت برتر شناخته شده است و ۱۱ سال عنوان بهترین هیئت ایران را یدک می‌کشد.

ملکی با بیان این که پروتکل‌های بهداشتی را در ورزش‌های زورخانه رعایت می‌کنیم افزود: تقریباً در گودهای زورخانه تقریباً به ۸ الی ۱۰ نفر اجازه ورزش کردن می‌دهیم، فاصله اجتماعی را رعایت کرده و قبل و بعد انجام ورزش زورخانه‌ها را ضدعفونی می‌کنیم همچنین برای ورود به زورخانه باید ماسک داشته باشید.

وی درباره توسعه‌ ورزش‌های زورخانه‌ای و تبدیل هرم سنی آن از بزرگسالان به نونهالان، اضافه کرد: اصفهان بیشترین زورخانه و تعداد ورزشکار را دارد، آماری که در بحث افزایش مربیان داریم هرساله باعث شده ورزش زورخانه رشد و گسترش پیدا کند. هرم سنی ورزش زورخانه‌ای در اصفهان رو به نوجوان شدن است. اگر به ۱۰ سال پیش برویم، به ندرت تیم نونهالان در زورخانه یافت می‌شود، اما سال گذشته در مسابقات انتخابی تیم نونهالان استان اصفهان ۳۷۰ ورزشکار شرکت کرده بودند و این مشارکت بالای نونهالان در این رشته ورزشی را نشان می‌دهد.

دبیر هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه حضور بانوان در زورخانه‌ها غیرممکن است، افزود: ورزش زورخانه‌ای قوانین و آداب خاصی دارد، نه اینکه بخواهیم جایگاه زن را زیر سوال ببریم، اگر در این ورزش پهلوان و قهرمان و پوریای ولی و تختی آمده به واسطه مادران بسیار خوبشان بوده است، اما قوانین و ساختار ورزش‌های زورخانه‌ای برای حضور بانوان ساخته نشده است و زیر ساخت آن موجود نیست.

وی ادامه داد: ما متولی فرهنگ پهلوانی هستیم، اما روح پهلوانی حتی از ورزش زورخانه‌ای هم رخت بسته است. امیدوارم تا دیر نشده مسئولین به فکر ساماندهی ورزش زورخانه‌ای باشند.

کد خبر 432187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.