آیا روغن زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

خواص درمانی گیلاس، نوشیدن آب و بروز نفخ شکم، باورهای غلط درباره صبحانه، تاثیر روغن زیتون در کاهش وزن و خوراکی‌های مفید برای خواب راحت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و می‌تواند مزایای زیادی همچون بهبود بی خوابی، درد مفاصل و آب کردن چربی شکمی را به همراه داشته باشد. گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این‌رو روند پیری را به تأخیر می‌اندازد.

کاهش احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی یکی از خواص دارویی گیلاس است. فلاوونووئیدهای موجود در گیلاس، از ایجاد هر گونه آسیب توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند.

درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است. از گیلاس می‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد و چین و چروک‌های پوست را کاهش داد گیلاس برای کلیه‌ها مفید است و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. گیلاس سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند.

گیلاس سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس بهتری را در ما ایجاد می‌کند. گیلاس دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است میوه گیلاس برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است.

از فواید میوه گیلاس می‌توان تقویت قوای فکری را نام برد. افرادی که زیاد گوشت استفاده می‌کنند و خون آنها اسیدی است می‌توانند از گیلاس استفاده کنند به دلیل اینکه خون را قلیایی می‌کند. گیلاس برای کاهش وزن مفید است.

میوه گیلاس دارای مقدار فراوانی ویتامین C است. چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است و کلسترول ندارد. گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می‌شود.

باورهای غلط درباره صبحانه

صبحانه همیشه به عنوان یک وعده غذایی مهم مطرح بوده، زیرا می‌تواند نیاز روزانه شخص را تأمین کند، اما همواره از این وعده غذایی مهم غفلت می‌شود. یکی از باورهایی است که به کرات در میان عموم مردم رایج بوده و اکثریت در این تفکر به سر می‌برند که با مصرف وعده صبحانه می‌توانند وزن کم کنند یا افزایش وزن نداشته باشند. اما اضافه وزن را تنها می‌توان با رژیم‌های غذایی یا ورزش کاهش داد.

مصرف صبحانه هیچ تأثیری در عملکرد یا تقویت وضعیت سیستم قلبی و عروقی ندارد و نمی‌توان گفت افرادی که به طور مرتب صبحانه مصرف می‌کنند از عملکرد بهتری در سیستم قلبی و عروقی خود برخوردارند. قهوه، یکی از نوشیدنی‌هایی است که در کنار صبحانه قرار داشته و به دلیل دارا بودن کافئین می‌تواند باعث کم آبی بدن شود.

این باور صحیح نیست، زیرا به ندرت پیش می‌آید که کسی قهوه خالص را مصرف کند و معمولاً قهوه با آب مخلوط و سپس میل می‌شود. در نتیجه، این ترکیب می‌تواند تأثیر گفته شده که هرچند صحیح نیست را از بین ببرد.

به طور کلی تغذیه نامناسب روی رشد ذهنی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی می‌گذارد و نادیده گرفتن وعده صبحانه در کاهش تمرکز کودکان باور اشتباهی است. محققان دانشگاه مریلند مشاهده کردند کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در مدرسه احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند.

به عقیده محققان دانشگاه آیووا ایالات متحده آمریکا نیز کودکانی که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین دریافت نمی‌کنند بهره هوشی پایین‌تری دارند. این در حالی است که کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر مصرف می‌کنند حافظه کوتاه مدت قوی‌تری دارند. به طور کلی نتایج تمام پژوهش‌های انجام شده در خصوص صبحانه نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و به خاطر سپاری بهتر می‌شود.

نوشیدن آب و بروز نفخ شکم

رساندن آب کافی به بدن، باعث می‌شود بدن عملکرد طبیعی داشته باشد، سوخت و ساز سرعت می‌گیرد (کالری بیشتری سوزانده می‌شود)، پوست شادابی و طراوت پیدا می‌کند و ما احساس پرانرژی بودن می‌کنیم. از سوی دیگر در شرایط تأمین ناکافی آب مورد نیاز، بدن همه تلاشش را برای حفظ آب موجود انجام می‌دهد تا از کم آبی بدن جلوگیری کند. این شرایط به حالتی به نام احتباس آب منجر می‌شود که خشک شدن مفاصل، افزایش وزن، احساس تورم، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب را در پی دارد. در عین حال نحوه نوشیدن آب و برخی از انواع آب‌ها، باعث ایجاد نفخ شکمی می‌شود که خود، یکی از مشکلات شایع گوارشی است، اما نوشیدن آب چگونه باعث بروز نفخ می‌شود.

نفخ موقت بعد از نوشیدن آب می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. میزان آبی که نوشیده می‌شود و سرعت نوشیدن آن و مواد غذایی موجود در معده و روده‌ها ازجمله عواملی است که بر بروز نفخ تأثیر می‌گذارد. نوشیدن حجمی به اندازه نیم لیتر آب (یک یا دو لیوان) با معده خالی، احتمالاً نفخ قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، اما نوشیدن سریع مقادیر بیشتری آب در شرایطی که موادغذایی دیگری در معده یا روده‌ها وجود دارد تا حدودی اتساع شکمی و نفخ ناراحت کننده‌ای در پی خواهد داشت. هرچه مقدار غذای موجود در معده بیشتر باشد، احتمال بروز نفخ بیشتر خواهد بود.

شرایط سلامت و دیگر عواملی که تخلیه معده را کند می‌کنند، احتمال بروز نفخ بعد از نوشیدن آب را افزایش می‌دهند. مصرف مسکن‌های نارکوتیک، بیماری رفلاکس اسیدی، آنفلوآنزای معده، بولیمی یا زیاده روی در خوردن، بی اشتهایی عصبی، کم کاری غده تیروئید، پارکینسون و تخریب عصبی مرتبط با دیابت، ازجمله بیماری‌هایی هستند که تأخیر در تخلیه معده را به دنبال دارند.

در صورتی که یکی از این مشکلات سلامت را دارید، نوشیدن آهسته آب به جلوگیری از بروز نفخ کمک خواهد کرد. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی آب فراوان مانند خیار به جای آب، با جذب آهسته آب موجود در بافت آنها، از بروز نفخ ناشی از نوشیدن آب جلوگیری خواهد کرد. نوشیدن آب به طور مستقیم از بطری یا شیشه باعث می‌شود احساس نفخ بیشتری داشته باشیم.

تأثیر روغن زیتون به کاهش وزن

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین و مفیدترین روغن‌هایی است که می‌توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. افراد بسیاری از این روغن برای پخت و پز یا به عنوان چاشنی برای سالاد، پیتزا، یا پاستا استفاده می‌کنند. از فواید سلامت شناخته شده مصرف روغن زیتون می‌توان به کاهش التهاب، پشتیبانی از سلامت قلب، و کاهش فشار خون اشاره کرد.

همچنین، روغن زیتون ممکن است آثار ضد سرطان و محافظت از سلامت مغز را ارائه کند. بسیاری از فواید روغن زیتون با پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای قابل مشاهده هستند. این الگوی غذا خوردن به واسطه مصرف بالای میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، سیب زمینی، مغزها و دانه‌های خوراکی شناخته شده است.

در شرایطی که رژیم غذایی مدیترانه ای اغلب حاوی ماهی است اما منبع چربی اصلی آن روغن زیتون محسوب می‌شود و همچنین مصرف گوشت قرمز و شیرینی‌ها در آن محدود است. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب تک غیر اشباع است که دارای یک پیوند کربن اشباع نشده در ترکیب شیمیایی خود هستند.

این اسیدهای چرب به طور معمول در دمای اتاق مایع هستند. نتایج یک مطالعه چهار هفته‌ای نشان داد مردانی دارای اضافه وزن یا چاق که به جای چربی اشباع از چربی‌های تک غیر اشباع در رژیم غذایی خود استفاده کردند، کاهش وزن کم اما مشهودی را نسبت به گروهی که یک رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع را دنبال می‌کردند، تجربه کرده و این در شرایطی بود که هیچ تغییر چشمگیری در مصرف چربی یا کالری کلی ایجاد نشده بود.

مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد زمانی که موضوع حفظ وزن سالم مطرح می‌شود، اسیدهای چرب غیر اشباع نسبت به چربی‌های اشباع احتمالاً مفیدتر هستند. همچنین، در مطالعاتی با حضور سوژه‌های حیوانی، رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع نشان داده اند که از افزایش وزن و انباشت چربی پیشگیری می‌کنند.

افزون بر این، روغن زیتون یک منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط است که به واسطه توانایی خود در کاهش وزن و حفظ وزن سالم مورد مطالعه قرار گرفته اند. تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط حاوی اسیدهای چربی متشکل از ۶ تا ۱۲ اتم کربن هستند.

آنها به سرعت تجزیه شده و توسط کبد، جایی که می‌توانند برای انرژی استفاده شوند، جذب می‌شوند. در شرایطی که برخی مطالعات اثر مثبت‌تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط بر کاهش وزن را نشان داده اند، برخی مطالعات دیگر هیچ اثری را نیافته اند.

با این وجود، در یک مطالعه که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط با تری گلیسیریدهای زنجیره بلند مقایسه شدند، مشخص شد تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط به تولید بیشتر هورمون‌های تنظیم کننده اشتها، مانند پپتید YY، کمک کرده که احساس سیری را تقویت می‌کند. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ممکن است از طریق افزایش کالری سوزی و چربی سوزی در بدن به کاهش وزن کمک کنند.

روغن زیتون ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد اما به نظر می‌رسد زمانی که به روش‌ها و مقادیر خاص استفاده می‌شود، بیشترین فایده را ارائه می‌کند. در شرایطی که برخی افراد مدعی هستند که ماساژ روغن زیتون می‌تواند به تقویت کاهش وزن کمک کند، هیچ پژوهشی که پشتیبان این ایده باشد، وجود ندارد.

گفته شده است، مطالعات نشان داده اند که چنین ماساژی می‌تواند به افزایش وزن نوزادان نارس کمک کند. ادعایی دیگر این است که ترکیب روغن زیتون و آبلیمو می‌تواند به کاهش وزن سریع کمک کند. اما این به احتمال زیاد به دلیل آن است که روغن زیتون اغلب به عنوان یک پاک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً به دریافت کالری بسیار کم و در نتیجه از دست دادن چربی و عضله منجر می‌شود.

با این حال، روغن زیتون که در یک رژیم غذایی سالم گنجانده می‌شود، داستان دیگری دارد. یک برسی سیستماتیک از ۱۱ مطالعه به طور تصادفی انتخاب شده نشان داد که دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون برای حداقل ۱۲ هفته در مقایسه با گروه کنترل به کاهش وزن بیشتر منجر شده است.

خوراکی‌های مفید برای خواب راحت

داشتن یک خواب شبانه مناسب فقط به اتاق تاریک، بالش و پتوی نرم و دمای اتاق مناسب احتیاج ندارد. گاهی مشکلات رژیم غذایی، استرس و مواردی مشابه منجر به مشکلات و اختلالات خواب می‌شوند. اگر راه‌های مختلفی را برای بهبود وضعیت خواب خود سنجیده اید و موفق نشده اید، بهتر است برخی از نکات رژیم غذایی را رعایت کنید.

کیوی بیشتر پرتقال ویتامین C. دارد و قط یک یا دو کیوی متوسط می‌توانند به شما کمک کنند شب‌ها سریع‌تر و طولانی‌تر به خواب بروید. این میوه‌ها سرشار از سروتونین و آنتی اکسیدان هستند. هر دو این مواد شیمیایی به بهبود کیفیت خواب شما کمک می‌کنند.

بادام مقدار زیادی ملاتونین دارد، هورمونی که چرخه خواب شما را تنظیم می‌کند. مصرف فقط ۳۳ گرم بادام به شما مقدار کافی منیزیم و کلسیم برای آرامش عضلات در حالی که شما در خواب هستید را ارائه می‌دهد.

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین و تن به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ که تنظیم کننده هورمون خواب هستند، به شما کمک می‌کنند بهتر بخوابید. آن‌ها همچنین حاوی "ویتامین آفتاب" یعنی ویتامین D. هستند که به بهبود خواب کمک می‌کنند.

چای‌های گیاهی به طور کلی اثرات آرام بخش بر روی افراد دارند. به ویژه چای بابونه به عنوان یک آرام بخش آرام و تحریک کننده خواب شناخته می‌شود. اثرات بسیار آرامش بخش آن ناشی از یک ماده شیمیایی به نام apigenin است که باعث کاهش اضطراب می‌شود و شما را بسیار خواب آلود می‌کند.

انجیر با منیزیم خواب آور شناخته می‌شود. این میوه فیبر فراوانی دارد و حتی می‌تواند یبوستی را که شاید مانع از خواب شبنه شما می‌شود کنترل کند. بوقلمون به دلیل داشتن ماده مغذی به نام تریپتوفان، یک اسید آمینه دارد که باعث خواب آلودگی شما می‌شود.

اسیدهای آمینه بلوک‌های ساختاری پروتئین عضله سازی هستند. موزها قند زیادی دارند. با این حال، آن‌ها همچنین دارای مواد مغذی مفیدی مانند منیزیم، پتاسیم و ویتامین B۶ هستند که همگی با هم کار می‌کنند تا شما را سریع‌تر به خواب ببرند حدود ۳۰ گرم پسته چیزی است که برای کمک به خوابیدن به شما کمک می‌کند. مانند موز، آجیل‌ها حاوی مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین B۶ و منیزیم هستند که همگی به کیفیت بهتر خواب کمک می‌کنند.

کد خبر 432184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.