۷۵ درصد دهیاری‌های کشور درجه‌بندی شده‌اند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تاکنون ۲۷ هزار و ۷۱۰ دهیاری از مجموع ۳۷ هزار و۸۰ دهیاری، درجه‌بندی شده‌اند که نزدیک به ۷۵ درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سید مجتبی شفیعی با بیان اینکه، درجه‌بندی دهیاری‌ها عامل مهمی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها است، تاکید کرد: این اقدام می‌تواند نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام مند کند.

وی افزود: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۶ بر اساس دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها آغاز شد و به موجب آن هر دهیاری از درجه یک تا شش درجه‌بندی می‌شود و تاکنون ۲۷ هزار و ۷۱۰ دهیاری درجه‌بندی شده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: اکنون ۴۲ درصد از دهیاری‌ها درجه یک، ۲۹ درصد درجه دو، ۱۳ درصد درجه سه، ۸.۵ درصد درجه چهار، هفت درصد درجه پنج و نیم درصد نیز درجه ۶ دارند.

وی گفت: در دی سال گذشته دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور به استناد اصلاحیه ماده ۴۸ مکرر آئین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار، مصوب شهریور، ۱۳۹۸) اصلاح و توسط وزیر کشور به استانداری‌ها ابلاغ شد.

شفیعی ادامه داد: در این دستورالعمل، علاوه بر تغییر امتیازدهی شاخص‌های پیشین، دو شاخص مرکزیت دهستان یا بخش، قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا به شاخص‌های درجه‌بندی دهیاری‌های کشور اضافه شده است که بر این اساس، درجه دهیاری‌های کشور با دقت و واقعیت بیشتری تعیین خواهد شد.

وی افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل جدید نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور، دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌ها، اطلاعات دهیاری‌های واجد شرایط خود را که شامل تعیین و یا ارتقا درجه می‌باشند بررسی و پس از تأیید کمیسیون استانی به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال کردند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خاطرنشان کرد: از تاریخ ابلاغ دستورالعمل جدید درجه‌بندی دهیاری‌های کشور تاکنون درجه ۱۳۰۰ دهیاری در کمیسیون ملی تعیین درجه دهیاری‌ها تعیین و توسط رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به استانداران ابلاغ شده است.

کد خبر 432167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.