افزایش ۶۷ درصدی صدور پروانه‌ ساختمانی توسط دهیاری‌ها در سال ۹۸

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به صدور ۱۵۴ هزار و ۵۹۸ پروانه ساختمانی در روستاها توسط دهیاری‌ها در سال ۹۸، از رشد ۶۷ درصدی صدور این پروانه‌ها نسبت به سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اشکان کریمی افزود: بر اساس اطلاعات اخذ شده از استانداری‌های سراسر کشور، در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۱۵۴ هزار و ۵۹۸ پروانه ساختمانی در روستاهای کشور توسط دهیاری‌ها صادر شده که در مقایسه با ۹۲ هزار و ۶۰۲ پروانه صادر شده در سال ۹۷، شاهد رشد ۶۷ درصدی در این خصوص در سال ۹۸ بوده‌ایم که بخشی از این افزایش ناشی از پروانه‌های صادره در سال ۹۸ برای بازسازی بناهای تخریب شده در اثر سیل و زلزله بود.

وی با بیان اینکه وفق مفاد ماده ۷۸ قانون شوراها، در روستاهای دارای دهیاری تنها مرجع صدور پروانه ساختمان دهیاری است، گفت: حیطه اختیار دهیاری‌ها محدوده قانونی روستاست که در طرح هادی مشخص می‌شود و در خارج از محدوده روستاها نیز صدور پروانه برعهده سایر مراجع قانونی است که توسط معاون امور عمرانی استانداری تعیین می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تأکید بر ضرورت رعایت دقیق بخشنامه‌های ابلاغی در این خصوص گفت: همه بخشنامه‌ها و فرآیندهای مرتبط با صدور پروانه ساختمان در پایگاه اطلاع رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دسترس عموم قرار دارد و همه مراجع ذیربط موظفند اطلاعات دقیق و شفاف از نحوه صدور، وضعیت قرارگیری ملک و نحوه محاسبه عوارض مربوطه را به متقاضیان اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت که همواره مورد تاکید سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است، رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز روستایی و لزوم نظارت مرحله‌ای و مستمر مهندسان ناظر بر احداث ساختمان است که باعث ارتقا ایمنی و حفظ جان و مال مردم در سوانح است و از این رو دهیاری‌ها تنها برای احداث ساختمان‌هایی پروانه صادر خواهند کرد که فرم‌های مربوط به تعهد نظارت فنی آنها تکمیل و ارائه شده باشد.

کریمی گفت: از مراجع ذیربط نظیر سازمان نظام مهندسی و بنیاد مسکن نیز درخواست می‌شود بر عملکرد ناظران ساختمانی در ساخت وسازهای روستایی نظارت دقیق داشته باشند.

وی با گرامیداشت هفته دهیاری‌ها (۱۴ تا ۲۰ تیر ماه) گفت: با حضور دهیاری در عرصه‌های روستایی، فصل تازه‌ای در خدمات رسانی به روستاها آغاز شده که این امر در ساماندهی ساخت و سازهای روستایی نیز نمود داشته و در سال‌های اخیر به مدد بهره‌گیری از توان مهندسی کشور، که پیش از این ورود جدی و عملیاتی به روستاها نداشتند، شاهد احداث ساختمان‌های مقاوم و ایمن در روستاهای کشور هستیم.

کد خبر 432163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.