کودکان چاق بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کودکانی که مبتلا به کرونا می‌شوند و اضافه وزن نیز دارند احتمال مرگ و میر ۴۰ درصد بیشتر از سایر کودکان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا عبداللهی در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه روند افزایش وزن در نوجوانان و جوانان نگران کننده است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات وزارت بهداشت در حال حاضر از هشت میلیون کودک زیر پنج سال در کشور، حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار یعنی حدود ۱۴ درصد کودکان پنج سال دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

وی با بیان اینکه در نوجوانان یعنی گروه سنی ۷ تا ۱۸ سال، ۲۰ درصد دچار چاقی شکمی و ۲۲ درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند، افزود: اهمیت این موضوع وقتی مشخص می‌شود که نوجوانان و کودکانی که دچار اضافه وزن هستند، شانس ابتلاء به کرونای بیشتری دارند و احتمال فوت مبتلایان کرونا در آنها بیشتر است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در کودکانی که مبتلا به کرونا می‌شوند و اضافه وزن نیز دارند احتمال مرگ و میر ۴۰ درصد بیشتر از سایر کودکان است، بنابراین باید به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی در کشور به روند افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان بیشتر است.

وی با بیان اینکه چاقی می‌تواند با تضعیف سیستم دفاعی بدن احتمال ابتلاء به کرونا را افزایش دهد، ادامه داد: دو علت عمده برای افزایش وزن در بین کودکان و نوجوانان وجود دارد، عللی که شامل افزایش مصرف فست‌فودها که کالری زیادی دارند و افراط در مصرف نوشیدنی‌ها که دارای مقدار زیادی مواد قندی هستند، می‌شود.

عبداللهی تصریح کرد: کاهش تحرک بدنی از جمله دیگر دلایل اصلی افزایش وزن در بین کودکان و نوجوانان است و به دلیل اینکه فعالیت‌های نشستنی از جمله بازی با تلفن همراه و تماشای تلویزیون شیوع زیادی بین این قشر سنی پیدا کرده است، تحرک بدنی آنها به حداقل رسیده است.

وی افزود: چاقی در کودک و نوجوان نشانه سلامت نیست در حالی که خانواده‌ها چاقی را در کودک نشانه سلامتی کودک می‌دانند و یا معتقدند اشکالی ندارد که کودک یا نوجوان چاق است و به مرور زمان و افزایش سن وزن آن طبیعی خواهد شد در حالی که در واقعیت خیلی از کودکان و نوجوانانی که چاق هستند، تبدیل به بزرگسالان چاق می‌شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ماندگاری اضافه وزن در سنین بالا موجب تقویت ابتلاء افراد به بیماری‌هایی نظیر دیابت و افزایش چربی خون می‌شود.

وی گفت: کودکان و نوجوانان کشور به دلیل چاقی با کبد چرب مواجه بوده و ۳۰ درصد کودکان دچار اختلالات کبد چرب هستند و حتی فشارخون بالا نیز در بین افراد زیر ۱۸ سال دیده می‌شود و یک هدف اصلی در نظام بهداشتی کشور پیشگیری از ابتلاء به چاقی در کودکان و نوجوانان است.

عبداللهی اظهار کرد: علاوه بر اینکه الگوی غذایی کودکان و خانواده‌ها که باید اصلاح شود، باید افزایش تحرک بدنی خانواده و کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار بگیرد و این امر همکاری نهادهای مختلف از جمله وزارت ورزش و جوانان را می‌پذیرد که فضاهایی برای تحرک بدنی خانواده‌ها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کودکان زیر پنج سال باید حداقل سه ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشند، یعنی به هر نحوی حرکت داشته باشند، که این مقدار برای نوجوانان هفت تا ۱۸ سال باید روزانه حداقل ۶۰ دقیقه باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: توصیه کلی بعد از ایجاد تحرک کافی در منزل، عدم استفاده بیش از حد از مواد غذایی قندی و فست‌فودها است، در کنار این موارد مصرف سبزی‌ها در سبد غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 432143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.