۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
اثرات جزایر گرمایی بر شهرها

جزایر گرمایی شهری نشان می‌دهد که کره زمین روز به روز با افزایش دمای هوا در شهرها مواجه است و باید اثرات آن از طریق استراتژی‌های انطباقی که از شهر به شهر متفاوت است مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشمندان بر این باورند که اثرات جزایر گرمایی شهری که می‌تواند دمای هوای شهرها را در مقایسه با محیط اطراف آن‌ها تا چند درجه افزایش دهد، تهدید بزرگی برای سلامت انسان‌ها به شمار می‌رود. از سوی دیگر، افزایش رشد جمعیت شهرها نیز اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند که این دو عامل در کنار یکدیگر باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس تحقیقاتی که اخیراً توسط دانشمندان بریتانیایی شده است، اثرات گرمایی شهری ممکن است منجر به افزایش چشمگیر دما در بسیاری از شهرهایی شود که پیش از این نیز دستخوش تغییرات آب و هوایی بوده اند. پژوهشگران اهل انگلستان با استفاده از مدل آماری مبتنی بر پروژه‌های توسعه شهری آینده دست به فرضیه‌سازی در خصوص اثرات گرمایی شهری زده‌اند. آن‌ها چنین استدلال کرده‌اند که به طور میانگین در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ اثرات جزایر گرمایی شهری به حدود نیمی از گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی خواهد رسید. به عنوان مثال در شهری که با دو درجه افزایش دما ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه است، دمای هوا بر اثر جزایر گرمایی شهری به میزان یک درجه افزایش خواهد یافت و حتی در بعضی از نقاط دنیا، این افزایش دما ممکن است دو برابر باشد.

البته این اولین پژوهش شده در خصوص اثرات جزایر گرمایی شهری بر تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان نیست؛ در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ در یکی از مجله‌های بریتانیایی منتشر شد، خطرات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی در کلانشهرهای سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این شد که گرمای منطقه‌ای ناشی از اثرات جزایر گرمایی شهری به طور چشمگیری دمای هوا را افزایش داده و اقتصاد را به طور منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدتر از همه اینکه باعث افزایش دمای کره زمین می‌شود. در واقع، پژوهش فوق نشان داد که اثرات جزایر گرمایی شهری می‌تواند زیان‌های اقتصادی را دو برابر کند، سلامت انسان را به طور جدی در معرض خطر قرار دهد و در نهایت منجر به افزایش دمای کره زمین شود.

شهرهای مختلف و رویکردهای متفاوت

اگرچه این آمار بسیار هشدار دهنده است، با این حال پیامدهای جزایر گرمایی شهری در نقاط مختلف جهان متفاوت است و چه بسا در بعضی شهرها با شدت بسیار بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان مواجه باشد. مؤلفه‌های مختلفی اثرات جزایر گرمایی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد که البته همین نیز از یک شهر به دیگری می‌تواند متفاوت باشد. از دیگر عوامل مهم در اثرات جزایر گرمایی شهری می‌توان به تراکم جمعیت شهری، مواد به کار برده شده در ساخت و سازها و طراحی شهری اشاره کرد که این یعنی هر شهر اثراتی متفاوت با سایر شهرهای جهان تجربه می‌کند.

از سوی دیگر مردم ساکن در یک شهر متفاوت با سایر شهرها تحت تأثیر اثرات جزایر گرمایی زمین قرار می‌گیرند. مطالعات شده در این خصوص حاکی است که جزایر گرمایی شهری در بعضی از نقاط جهان در مقایسه با سایر نقاط از دمای حرارت به مراتب بالاتری برخوردار است و در شهرهای خنک‌تر جهان، این جزایر تهدیدی برای ساکنان به شمار نمی‌رود. به طور کلی دانشمندان استدلال می‌کنند که اثرات ناشی از موج‌های گرمایی در شهرها چالشی بسیار بزرگ‌تر از اثرات ناشی از جزایر گرمایی شهری به شمار می‌رود چرا که شدیدتر است و سلامت انسان‌ها را به طور جدی‌تری تهدید می‌کند. حتی در نقاط سرد جهان، موج‌های گرمای تابستانی می‌تواند مرگ هزاران انسان یا گونه حیوانی را در پی داشته باشد.

کد خبر 432127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.