تکلیف خیابان ها و رستوران ها در دوران کرونا چیست؟

گسترش ویروس کرونا برای مدت زمانی طولانی باعث تعطیلی اغلب رستوران‌ها و کافه‌ها در سراسر دنیا شد و پس از پایان محدودیت‌ها کارکنان این مراکز برای حفظ ایمنی مشتریان خود، میزها را در فضاهای باز مقابل محل کار خود برپا کرده‌اند. اما سوال این است که آیا این روند شکلی دائمی به خود خواهد گرفت؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقدامات ویلنیوس پایتخت لیتوانی به عنوان الگویی برای گسترش فضاهای بیرونی و برقراری ارتباطات اجتماعی بین مردم پس از پایان محدودیت‌های اعمال شده برای مهار شیوع کرونا عمل می‌کند. این شهر به یک کافه باز عظیم با رستوران‌ها و کافه‌هایی که تمام فضای باز شهری، نظیر میدان‌ها، پارک‌ها و فضاهای سبز را در بر گرفته، تبدیل شده است.

پس از گسترش ویروس کرونا، تعداد ۱۸ خیابان بزرگ در سراسر کلانشهر ویلنیوس روی تردد خودروهای موتوری بسته شد تا مردم آزادانه و بدون تماس با سایرین در داخل شهر تردد کنند. لیتوانی یکی از کشورهای اروپایی با کمترین میزان شیوع کووید -۱۹ است که در آن تا کنون تنها تعداد هزار و ۸۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۷۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. صنعت مهمان‌نوازی این کشور، در پایتخت که در لیست برترین‌های یونسکو قرار دارد، اخیراً با به هوا فرستادن بالن‌های هوای داغ در آسمان منطقه Old Town حاوی پیام "ویلنیوس به گرمی در انتظار شماست" اعلام کرده که پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیاست.

دولت ویلنیوس از آغاز ماه جولای چهار خیابان جدید در منطقه Old Town را روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری بسته است تا مسیرهای جدیدی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شهروندان ایجاد کند. در واقع، کلانشهر ویلنیوس با آغاز گسترش ویروس کرونا اقدامات خود برای ایجاد شهر پایدار را آغاز کرده و تا به امروز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها در سایر شهرهای جهان نیز به تقلید از ویلنیوس تلاش می‌کنند خدمات پذیرایی خود را در خارج از محل کار خود، مثلاً در فضای خالی مقابل رستوران و کافه یا در فضاهای عمومی نزدیک به محل فعالیت خود، به مردم ارائه دهند تا از این طریق اطمینان خاطر مشتریان برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا را در حین غذا خوردن جلب کنند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا تغییرات ناشی از انتشار ویروس کرونا نظیر ارائه خدمات رستوران‌ها در فضاهای باز، شکلی دائمی به خود خواهد گرفت یا پس از پایان شیوع کرونا به روال قبلی خود باز می‌گردد؟

دایر کردن رستوران‌ها در محل پارک خودروها

رستوران‌ها و کافه‌ها در بریتانیا از چهارم جولای اجازه دارند فعالیت خود را از نو آغاز کنند و به آن‌ها از سوی دولت اجازه داده خواهد شد در فضاهای باز مقابل محل خود نظیر جای پارک خودروها و پیاده‌راه‌ها، ضمن رعایت فاصله اجتماعی، به فعالیت بپردازند. قوانین جدیدی برای ارائه خدمات رستوران‌ها و کافه‌ها در محیط بیرونی اعمال شده است که این کار تجارت نمایشگاه‌ها و بازارهای خیابانی را گسترش خواهد داد. این در حالی است که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان طراحی و محدودیت خاصی را برای نمایشگاه‌های تابستانی و فروش‌های پشت ماشینی اعمال نکرده است.

احیای خیابان‌ها

کارگروه ویژه بازپروری اقتصادی سان‌فرانسیسکو برنامه‌ای به نام "فضاهای مشترک" ترویج داده است که بر اساس آن مراکز تجاری می‌توانند بخش‌هایی از فضاهای عمومی محل کار خود، از پیاده‌روها گرفته تا میدان‌های عمومی و پارک‌های اطراف، برای آغاز فعالیت دوباره خود پس از پایان محدودیت‌ها بهره گیرند. در عوض این مراکز تجاری باید به خوبی فضاهای جدیدی را که به آن‌ها اختصاص داده شده است، حفظ و آن را برای عمومی مردم قابل دسترسی کنند.

علاوه بر این در طرح فوق به رستوران‌دارها اجازه داده شده است محیط کار خود را به فضاهای بیرونی امتداد دهند تا ایمنی مشتریان را حین صرف غذا تأمین کنند.

ترویج پیاده روی و دوچرخه سواری

بسیاری از خیابان‌ها در سراسر قاره اروپا روی تردد خودروها بسته شده است تا مردم بتوانند به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با حفظ فاصله اجتماعی از سایرین به پیاده‌روی و دیگر فعالیت‌های جسمی نظیر دوچرخه‌سواری و اسکیت بپردازند. این کار پیامدهای مثبت زیادی دارد؛ افزایش فعالیت جسمی مردم سلامت را برای آنان به ارمغان می‌آورد و از طرفی کاهش تردد خودروها پاکی هوا را در پی دارد.

گسترش کووید -۱۹ به افزایش نوآوری‌های حمل و نقل در بسیاری از شهرهای جهان که پیش از این طراحی شده بود، منجر شده است. به عنوان مثال، انگلستان قصد دارد حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری هزینه کند تا مردم بیشتر به سمت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری گرایش پیدا کنند که تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار آن برای ایجاد مسیرهای کوچک اضطراری هزینه شده است.

طراحان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که راه‌حل‌های فوری اولیه می‌تواند به بهبود تحرک و سلامت مردم منجر و به روندی دائمی در بین آنان تبدیل شود.

کد خبر 432123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.