هرج و مرج طلا به فلزات دیگر رسید

شیوع کرونا و مسدود شدن معبرهای انتقال فیزیکی طلا، بازار این فلز را در ماه مارس دچار هرج و مرج کرد. این ناآرامی اکنون به سایر فلزات گرانبها رسیده و در نتیجه نقره و پلاتین با جابجایی قیمت‌ها، صعود را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایمنا، بازار طلا در ماه مارس، هنگامی که فرودگاه‌ها بسته و پالایشگاه‌ها تعطیل شدند، دچار آشفتگی شده و معامله‌گران اصلی آن، این نگرانی را داشتند که نتوانند به موقع طلا را از نیویورک دریافت کرده و قراردادهای آتی طلای خود را به نتیجه برسانند. این نگرانی‌ها زمینه‌ساز تنش در معاملات آتی لندن و نیویورک شد.

حال آنکه نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که این پویایی محدود به طلا نیست. معاملات آتی نقره و پلاتین نیز از ابتدای آوریل در سطوح بالاتری نسبت به فلزات نقطه‌ای معامله می‌شود. و مانند طلا، حق بیمه در حال افزایش‌های چشمگیر در موجودی‌های در حال معامله در نیویورک است. قراردادهای نقره “Comex” در روز دوشنبه نشان می‌دهد که این روز، بزرگ‌ترین روز تحویل در ۲۵ سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

تحویل پلاتین در بورس کالاهای تجاری نیویورک نیز در سال جاری، بیش از پنج برابر بالاتر از بیشترین میزان یک ماه در سال جاری بود. انفجار قیمت طلا در ابتدای سال جاری به ضرر بسیاری از بانک‌ها بود؛ بانک‌هایی که معمولاً معاملات آتی نیویورک را حصاری برای موقعیت خود در بازار خارج از کشور (لندن) می‌دانند. . "HSBC Holdings" تنها در یک روز ۲۰۰ میلیون دلار از تجارت خود را از دست داد که نشانگر چالشی است که بانک‌ها به واسطه تنش در قیمت ارز، با آن درگیر هستند.

نقره و پلاتین شاهد اختلاف قیمت‌های مشابه هستند. طیف تغییرات بین معاملات آتی نقره و قیمت‌های نقدی، سه ماهه دوم را در بالاترین حد حدود ۴۰ سال قبل تاکنون، به پایان رساند. قیمت EFP پلاتین به بالاترین حد خود از اوایل سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید و پالادیم نیز بیشترین میزان توزیع را در تاریخ خود یعنی از سال ۱۹۹۳ به بعد، ثبت کرد. این آشفتگی‌ها ناشی از تلاشی است که برای رفع کسری‌های ظاهری انجام می‌شود.

منبع: سایت طلا

کد خبر 432087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.