بازار را دولت اداره می‌کند یا برجام؟

تبعات برگزار نشدن کنکور و افزایش آمار آتش سوزی و آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۱۵ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آتش سوزی‌های پرتکرار» به بررسی افزایش آمار آتش سوزی در کشور پرداخت و نوشت: در دو ماه گذشته خبرهای آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع زاگرس، مراکز درمانی همچون سینا اطهر تهران، نیروگاه‌های برق شیراز و مخازن گاز پارچین و حتی مراکز استراتژیکی همچون تأسیسات نطنز که برخلاف موارد قبلی رنگ و بوی سیاسی دارد، خبرساز شده است و نشان می‌دهد که آتش سوزی‌های روزهای اخیر در صدر اخبار قرار دارد. در آخرین مورد این اتفاق که روز گذشته در صدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار گرفت، نیروگاه شهید مدحج زرگان در اهواز دچار آتش سوزی شد. همان‌طور که ابراهیم قنبری، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفته است: نیروگاه شهید مدحج زرگان در اهوار به‌دلیل انفجار ترانس برق دچار آتش سوزی شد. همه این اتفاقات یک سوال را در ذهن ایجاد می‌کند، که وقوع حوادث آتش‌سوزی در ماه‌های اخیر می‌تواند جای تأمل و بررسی بیشتری داشته باشد؟ با یک بررسی اجمالی حجم اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های کشور با کلید واژه «آتش سوزی» هزاران صفحه را ایجاد می‌کند. حجم قابل توجهی از اخبار منتشر شده مربوط به حریق در مرتع، جنگل و باغهاست که در دو ماه گذشته بیشترین مورد در زاگرس رخ داده است. اما در فاصله اندکی از ۶ تا ۱۲ تیر یک حادثه در پارچین تهران و یک حادثه در نطنز به واسطه مکان آن، ذهن را درگیر پرسشی می‌کند. همان شبی که کلینیکی در منطقه یک تهران دچار حریق و انفجار شد، موضوع انجام «طب هسته‌ای» در آن بحث‌هایی رقم زد و سوالاتی برانگیخت. کنار هم قرار گرفتن حوادثی در تهران پیش از این نیز پرسش‌برانگیز شده بود از جمله آنکه در یک دوره کوتاه زمانی در تهران سه حریق موجب طرح این پرسش شد که آیا جریانی می‌خواهد پایتخت درگیر آژیرهای پی در پی آتش‌نشانی باشد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصائب کنکور ۹۹» به بررسی اما و اگرهای برگزاری و تبعات برگزار نشدن کنکور پرداخت و نوشت: کنکور همواره در ایران موضوعی بحث برانگیز بوده است، به خصوص در سال‌های اخیر که اظهارات وزیر علوم درباره پشت پرده‌های کنکور و چربیدن زور مافیای کنکوری به زور وزارت علوم در روند حذف کنکور حاشیه‌های بیشتری را برای آن به وجود آورده است. اگرچه حذف کنکور با تلاش‌های وزارت علوم به جای نرسیده اما کرونا با آمدنش توانسته این آزمون سرنوشت‌ساز برای داوطلبان و پول‌ساز برای مافیای آن را به تعویق بیندازد. اما همین تعویق هم دیری نپایید و مسئولان و متولیان برگزاری این آزمون خبر از برگزاری آن حتی در استان‌های با وضعیت قرمز داده‌اند. گرچه زمزمه‌هایی درباره موکول کردن کنکور به زمان دیگر از زبان برخی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد اما سخنگوی سازمان سنجش آن را رد کرده است. هرچند بعید به نظر می‌رسد که دولت تصمیم به تعویق این آزمون سرنوشت ساز در این روزهای سخت کرونایی بگیرد و سیاستی خلاف سیاست بازگشایی‌ها اتخاذ کند اما از آنجا که کنکور در تعیین مسیر بسیاری از امورات اجرایی در کشور دخیل است، اجرای هر تصمیمی درباره آن برای دولت به راحتی قابل اجرا نیست. از سرنوشت داوطلبان کنکور گرفته تا به خدمت گرفتن سربازی. با این حال کنکور سراسری در شرایطی برگزار می‌شود که داوطلبان باید بین سلامتی و آینده نه چندان روشنشان در آینده یکی را انتخاب کنند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاتک ویروس» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: از امروز استفاده از ماسک در کل کشور اجباری است. دیروز، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور این اعلام را مؤکد کرد که «به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، از امروز، تمامی مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی شهری کشور اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو ملزم به استفاده از ماسک هستند.»این اجبار، این‌بار هیچ شباهتی به هشدارها و توصیه‌های ۵ ماه گذشته ندارد. این‌بار، استفاده نکردن از ماسک در مراکز شلوغ مشمول مجازات است. دیروز رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار مجازات متخلفان استفاده نکردن از ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی شد و دامنه شمول این مجازات‌ها را از غیبت زدن برای کارمندان متخلف تا ارائه نکردن خدمات به متخلفان در جمعیت عمومی برشمرد. این اجبار البته، یک تأخیر چهار ماهه دارد. اگر از نیمه فروردین ماه که سازمان بهداشت جهانی، پروتکل‌های توصیه‌ای خود را بازبینی کرد و استفاده از ماسک را مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس کرونا دانست، دولت هم برای جمعیت عمومی این الزام را اجباری کرده بود، شرایط امروز کشور از بابت تعداد مبتلایان و تعداد فوتی‌های کرونا بسیار کمتر از اعداد امروز بود.

بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت، در فاصله ۱۳ تا ۱۴ تیر، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۴۸ نفر هم به تعداد فوتی‌های این بیماری ویروسی اضافه شد و حالا مجموع تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسیده است.

تعداد مناطق و استان‌های قرمز هم در مقایسه با روزهای قبل، کاهش نداشته چنان‌که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و شرایط استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، البرز و لرستان هم به وضعیت هشدار رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کلید قطع مارپیچ قیمت‌ها» نوشت: نوسان قیمت‌ها یکی از دغدغه‌های این روزهای مردم است. کلید قطع مارپیچ قیمت‌ها چیست؟ «پیگیری ثبات قیمت‌ها در کوتاه‌مدت از طریق اجرای سیاست‌های پولی غیرانبساطی و پیگیری ثبات مالی در بلندمدت از طریق تقویت نظارت بر بانک‌ها». سیاستی که البته نیازمند مشارکت و همراهی مجموعه سیاست‌گذاران اقتصادی است. برای نمونه نوسان در بازار ارز و سکه با افزایش صرف عرضه محدود نمی‌شود و نمی‌توان با کنترل قیمت ارز مانع افزایش قیمت‌ها در میان‌مدت شد. تجربه دنیا نشان می‌دهد که ثبات اقتصادی از دریچه دیگری برقرار می‌شود. براساس این تجربه، سیاست‌گذار اقتصادی باید دو اقدام را توامان در دستور کار قرار دهد؛ افزایش نرخ سود برای کنترل سرعت رشد پول و تورم و تشدید اقدامات احتیاطی و نظارتی بر شبکه بانکی برای کنترل رشد شبه‌پول. اگر سیاست‌گذار تنها بر کنترل حجم پول تمرکز کند، با افزایش حجم شبه‌پول در شبکه بانکی و در نتیجه بی‌ثباتی مالی روبه‌رو می‌شود که در نهایت به بی‌ثباتی در میان‌مدت ختم می‌شود. اگر تمرکز بر رشد شبه‌پول به تنهایی باشد، در این حالت رشد پول با وجود انتظارات منفی، موجب می‌شود تا قطار تورم به راه افتد. تجربه دنیا نیز تایید می‌کند که بانک مرکزی در کنار ثبات قیمت‌ها، باید به ثبات مالی نیز توجه کند تا تثبیت در اقتصاد حاصل شود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازار را دولت اداره می‌کند یا برجام و فضای مجازی؟!» به بررسی التهابات این روزهای بازار ارز و سکه پرداخت و نوشت: این روزها التهابات بازار ارز و سکه در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. نکته قابل تأمل اینجاست که افزایش قیمت دلار حتی در روزهای تعطیل هم ادامه دارد. در روز جمعه گذشته، قیمت دلار حدود دو هزار تومان افزایش یافت! این روند غیرمعمول بدان معنی است که این نوسانات عامل اقتصادی ندارد.

یک سؤال؛ آیا فقط عوامل ناشناخته و دلار باعث گرانی اقلام هستند؟! پاسخ منفی است. برای نمونه در هفته گذشته قیمت لبنیات حدود ۳۰ درصد افزایش یافت. در یک نمونه دیگر، در روزهای گذشته، مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت خواستار افزایش دوباره قیمت خودرو شد.

هفته‌نامه صدا ارگان حزب اشرافی کارگزاران- مرداد ۹۵- در صفحه اول خود پرسید «روحانی چگونه دوباره رئیس‌جمهور می‌شود؟» و در پاسخ تیتر زد «با برجام و تلگرام».

برجام و تلگرام، به شکل مقطعی در خدمت دوپینگ انتخاباتی طیف مدعی اصلاحات بود. اما این دو در درازمدت حربه اسارت بود. برجام و تلگرام در سال‌های اخیر هم دستگاه اجرایی و هم بخشی از افکارعمومی را معطل و منفعل نگه داشته است. همانند ماده مخدری که در ابتدا، شخص معتاد را کیفور می‌کند، اما در ادامه، اراده و استقلال و شخصیت او را می‌گیرد.

کد خبر 432083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.