۱.۲۸ میلیارد مترمکعب آب به سد زاینده رود وارد شد/ لزوم مصرف بهینه آب

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به ورود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن سد زاینده رود از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۹، درباره چگونگی تخصیص ها و وضعیت این حوضه آبریز در سال جاری جزئیاتی ارائه کرد.

حسن ساسانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به میزان بارش‌ها در سال آبی ۹۸-۹۹ در ایستگاه شاخص زاینده رود، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۸) تاکنون یک هزار و ۱۷۰ میلی متر بارش در چلگرد ایستگاه شاخص حوضه آبریز زاینده رود ثبت شد در حالی که مدت مشابه سال گذشته دو هزار و ۱۲۴ میلی متر و در بلند مدت در همین بازه زمانی میزان بارش‌ها یک هزار و ۳۵۱ میلی متر بوده است.

وی افزود: بارش‌ها در حوضه زاینده رود نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت (۵۰ ساله) ۱۳ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: از ابتدای سال آبی تا اولین روز تیرماه، یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد زاینده رود شده است و طبق پیش بینی‌ها به نظر می‌رسد در سال آبی جاری (مهر ۹۸- شهریور ۹۹) در مجموع حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب به این سد وارد شود.

ساسانی با بیان اینکه در سال آبی_زراعی جاری تاکنون ۶۱۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی و ۱۲۵ میلیون مترمکعب نیز برای محیط زیست رودخانه و تالاب رهاسازی شده است، تصریح کرد: با توجه به مصوبه اخیر کارگروه سازگاری با کم آبی جهت توزیع آب بهاره کشاورزی، ذخیره سازی ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در سد زاینده رود در پایان شهریور (سال آبی) امکان پذیر نخواهد بود.

وی به افزایش مصرف آب به علت شیوع ویروس کرونا در شش ماه گذشته اشاره و توصیه کرد: با توجه به آغاز فصل گرما انتظار داریم که همه بخش‌ها با مصرف بهینه آب نسبت به این کالای ارزشمند مسئولانه رفتار کنند تا برای تأمین آب شرب و بهداشت در ماه‌های پیش رو با مشکل کمبود مواجه نشویم.

ساسانی گفت: ذخیره کنونی سد زاینده رود ۶۱۰ میلیون مترمکعب، ورودی به سد ۳۵ مترمکعب برثانیه و خروجی آن ۹۱ مترمکعب بر ثانیه است.

۶ هزار و ۵۲۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در ادامه به اقدامات در راستای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۷ حلقه چاه غیرمجاز پُر و مسلوب المنفعه شده است؛ همچنین در این بازه زمانی ۳۵ مجوز چاه مجاز برداشت آب کشاورزی اصلاح و تعدیل و در ۱۷۴ چاه نیز کنتور هوشمند حجمی نصب شده است.

ساسانی خاطرنشان کرد: شش هزار و ۵۲۰ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۱۳۸۴ تاکنون در استان اصفهان پُر و مسلوب المنفعه شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون در راستای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی ۱۳ هزار و ۲۱۰ مجوز چاه مجاز برداشت آب اصلاح و تعدیل شده است؛ اکنون در این استان سه هزار و ۸۹۶ چاه به کنتور هوشمند آب و برق و یک هزار و ۲۸۹ چاه به کنتور هوشمند حجمی تجهیز شده‌اند.

توقیف ۲۷۳۰ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به توقیف ۹۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز از ابتدای امسال در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: هشت مورد این تخلفات در حوضه زاینده رود بوده است؛ همچنین سال ۱۳۹۸در سطح استان اصفهان ۴۳۱ دستگاه کشف و ضبط شد.

ساسانی افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون در راستای طرح تعادل بخشی دو هزار و ۷۳۰ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده است.

بر پایه آمارها در استان اصفهان نزدیک به ۴۲ هزار و ۳۴۹ حلقه چاه مجاز وجود دارد که سالانه ۳.۵ میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کنند؛ همچنین ۱۷ هزار و ۶۱۲ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در حال حاضر ۹ هزار و ۸۲۳ حلقه چاه فعال است و بقیه آبی ندارند.

حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب بین‌المللی گاوخونی که در برنامه منابع و مصارف وزارت نیرو از آن با عنوان پایداری رودخانه یاد می‌شود ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال است که ۱۷۶ میلیون مترمکعب آن حقابه تالاب گاوخونی و ۱۳۷ میلیون مترمکعب آن حقابه رودخانه است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری (ماه مهر) تاکنون ۵۲.۳ میلیون متر مکعب از حقابه سالانه تحویل تالاب بین‌المللی گاوخونی شده است؛ نیمه دوم سال ۱۳۹۸ معادل ۴۱ میلیون مترمکعب آب و فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع حدود ۱۱.۳ میلیون مترمکعب پساب و زهاب وارد تالاب شد.

توزیع آب باغات کشاورزان غرب اصفهان از روز -جمعه ششم تیرماه- آغاز شد که قرار است ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سه نوبت در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور و طبق جدول زمان بندی شده انجام شود همچنین از یازدهم تیرماه نیز بر اساس مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی، آب برای کاشت تابستانه کشاورزان شرق اصفهان نیز رهاسازی شد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد.

کد خبر 432080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.