۳۰ هزار روستا تحت پوشش خدمات جمع‌آوری پسماند قرار دارند

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌ها گفت: سال گذشته سیستم جمع‌آوری و حمل زباله در هزار روستای کشور ساماندهی شد و در مجموع تا کنون ۳۰ هزار روستا تحت پوشش خدمات جمع‌آوری پسماند (شامل مراحل جمع‌آوری، حمل و دفن بهداشتی پسماند) قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، سعید رضا جندقیان بید گلی در مورد مدیریت پسماند و بهداشت محیط اظهار کرد: با ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، تحت عنوان لزوم برخورداری عادلانه جوامع از محیط زیست سالم و گسترش اقتصاد سبز، بهبود و توسعه سیستم مدیریت پسماندهای روستایی با رویکرد رفع بحران‌های محیط زیستی و اجتماعی در مدیریت روستایی برنامه‌ریزی شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش شد با ایجاد زیرساخت‌های صحیح مدیریت پسماند و گسترش سطح آگاهی و مشارکت اقشار جامعه روستایی، شرایط نیل به سیاست‌ها و حفظ منافع زیست محیطی روستانشینان فراهم شود.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌ها افزود: براساس بندهای ۱ و ۱۴ ماده ۱۰ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مبنی بر بهبود وضع زیست محیطی روستا و نیز مفاد مندرج در قانون مدیریت پسماند، دهیاری‌ها ملزم به ارتقای سطح بهداشت و جمع آوری، حمل و دفع زباله‌های روستا هستند.

وی گفت: با توجه به تکالیف قانونی و در راستای اجرای قانون مدیریت پسماندها و آئین‌نامه اجرایی آن، معاونت امور دهیاری‌ها در دولت یازدهم، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی مرتبط تهیه و تدوین کرد.

جندقیان بید گلی افزود: این دستورالعمل‌ها شامل شیوه‌نامه کاهش تولید، ذخیره‌سازی، جمع‌آوری و حمل پسماندهای روستایی، اجرایی دفن بهداشتی پسماندهای عادی در سطح روستاهای کشور و تهیه بیوکمپوست از پسماندهای فسادپذیر و فضولات دامی در مناطق روستایی کشور است.

وی ادامه داد: شیوه‌نامه پردازش، جداسازی و بازیافت پسماندهای عادی در مناطق روستایی کشور و شیوه نامه و چارچوب توسعه فرهنگ شهروندی در زمینه مدیریت پسماندهای جامد در مناطق روستایی از دستورالعمل‌های دیگر در این زمینه است.

۹۵۰۰ روستا تحت پوشش خدمات ایمنی و آتش نشانی

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌ها گفت: سال گذشته ۳۱ پایگاه آتش‌نشانی روستایی به ماشین‌آلات آتش نشانی تجهیز شدند و به دنبال آن شمار پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی به ۹۲۴ پایگاه رسیده و به این ۹۵۰۰ روستا تحت پوشش خدمات ایمنی و آتش‌نشانی قرار دارد.

جندقیان بیدگی افزود: حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، روستانشینان نیازمند پوشش حمایتی و خدماتی مطمئن برای مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی و انسانی هستند به همین دلیل وضعیت ایمنی و آتش‌نشانی روستایی در دولت یازدهم ارتقا یافته است.

وی اظهار کرد: مطابق مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور، در خصوص ضوابط ایجاد پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی، هریک از این پایگاه‌ها ۱۰ روستا را تحت پوشش قرار دهند.

جندقیان بیدگلی ادامه داد: صرفه جویی های ناشی از ایجاد چنین مراکز خدمات نوینی در روستاهای کشور که می‌تواند انواع حوادث از جمله آتش‌سوزی، امداد جاده‌ای و حوادث غیر مترقبه را پوشش دهد، علاوه بر حفظ سرمایه‌های انسانی در حفظ سرمایه‌های طبیعی و محیطی و ایمن‌سازی فضاهای سکونتی و کاهش این خسارات نقش مؤثری خواهد داشت، چرا که میزان خسارات فعلی به دلیل عدم پوشش ایمنی و آتش‌نشانی در روستاهای کشور است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: با توجه به ضرورت استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها در پیشبرد اهداف مدیریت بحران کشور و بر اساس وظایف قانونی مندرج در بندهای ۳۰ و ۳۹ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوب در راستای حفظ ایمنی و اطفا حریق، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برنامه‌ریزی انجام داده است که هرساله تعدادی از روستاهای واجد شرایط کشور تجهیز می‌شوند.

کمک به تأمین نیروی انسانی پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی

جندقیان بیدگلی تصریح کرد: در دولت یازدهم، با عنایت به لزوم ساماندهی نیروی انسانی پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی، با اخذ موافقت مقام معظم رهبری، مبنی بر جذب نیروهای وظیفه برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی و پیگیری‌های مکرر با ستاد کل نیروهای مسلح، مجوز بکارگیری مشمولین وظیفه برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی صادر شد.

وی افزود: این موضوع فرصت مناسبی بود که دهیاری‌ها به دلیل عدم توانایی در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در این پایگاه‌ها، از مشمولین واجد شرایط برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی استفاده کنند.

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: از این رو با هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح، مجوز جذب ۲۴۴ نفر نیروی وظیفه برای فعالیت در پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی در سال گذشته صادر شد.

وی ادامه داد: اکنون پایگاه‌های آتش نشانی روستایی کشور با استفاده از این نیروهای وظیفه که دوره‌های آموزشی تئوری و عملی را در مراکز آموزشی مربوطه طی کرده‌اند، در کنار کارکنان دائمی پایگاه‌ها با ظرفیت کامل برای خدمات‌رسانی به نواحی روستایی فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

کد خبر 432074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.