رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روان حاشیه نشینان اصفهان چیست؟

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سلامت روان در بین حاشیه نشینان شهر اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع حفظ سلامتی روانی و جسمی یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران هر کشور است.

وی افزود: در این پژوهش تأثیر سرمایه اجتماعی به عنوان روابط اجتماعی پایدار و اعتماد بر میزان سلامت روان افراد حاشیه‌نشین (زینبیه و ارزنان) شهر اصفهان بررسی شد که تا چه میزان این افراد به دلیل نداشتن احساس تعلق به شهر و مردم آن مستعد بیماری‌های مختلف روحی و روانی هستند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این تحقیق، نظریه‌های مختلف سرمایه اجتماعی مخصوصاً نظریه‌های کلمن، پوتنام، بوردیو، فوکویاما و سلامت روان مورد مطالعه قرار گرفت و داده‌های لازم برای تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه و با شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه جامعه آماری، افراد ۱۶ سال به بالا ساکن در منطقه زینبیه و ارزنان اصفهان است، گفت: تعداد این افراد بیش از ۱۴۰ هزار نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد ۳۵۷ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.

ابراهیمی اظهار کرد: ارزیابی حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS حاکی از وجود رابطه مثبت بین اعتماد اجتماعی و سلامت روان و نیز بین انسجام اجتماعی و سلامت روان و بین میزان رعایت هنجارهای اجتماعی و سلامت روان بود ولی بین میزان عضویت در شبکه‌ها با سلامت روان رابطه چندانی وجود نداشت.

کد خبر 432068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.