به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در آئین افتتاح همزمان ۳۰ هزار پایگاه مجازی فعالیت تابستانی دانشآموزی بر بستر شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) با تبریک فرا رسیدن میلاد امام هشتم شیعیان جهان، حضرت امام رضا (ع) اظهار داشت: یکی از مهمترین فعالیتهای انسان در دوره زندگی یادگیری است و هیچ کار دیگری را نمیتوانیم معادل یادگیری مقایسه کنیم. این فرایند از بدو تولد آغاز میشود و تا آخرین لحظههای زندگی انسان ادامه دارد.
وی با تشریح اینکه کیفیت زندگی انسانها به عمق یادگیری آنها وابسته است، اظهار کرد: انسانها طوری زندگی، عمل و ارتباط میگیرند که یاد گرفته اند و هرچقدر یادگیریها عمیقتر و کیفیتر باشد؛ زندگی انسانها مناسبتر و با کیفیت تر خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انسانها از طریق چهار نوع ارتباط؛ ارتباط با خود، خدای خود، خلق خدا و خلقت؛ ارتباط برقرار و یاد میگیرند، اظهار کرد: با ضمیمه شدن اندیشه عمق یادگیری انسان افزایش پیدا میکند لذا یادگیری محدود به زمان، مکان و دورهای خاص از زندگی انسان نیست. تمام حیات انسان سرشار از عرصههای یادگیری و فراگیری است.
حاجی میرزایی مهمترین تمایز انسانها با هم را در کیفیت یادگیری دانست و گفت: جایی که فرهنگها، تمدنها، جوامع و… از هم جدا میشوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدنها است.
وی در مورد بهترین دوره یادگیری انسانها گفت: بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است؛ لذا در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روزهای عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر کرد و یادگیری مؤثر و عمیق را برای آن تدارک دید.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعبیر اوقات فراغت تعبیر رسایی نیست زیرا انسان دائماً درحال یادگیری است، در تشریح تفاوت یادگیری در مدرسه با سایر مکانها گفت: یادگیری در مدرسه؛ منظم مستمر و قابل اندازه گیری است اما یادگیریهای خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است لذا مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی توأم باشد.
حاجی میرزایی افزود: یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتری است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است.
وی با اشاره به سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش گفت: تربیت انسانها در سند تحول چند ساحتی است لذا تلاش ما پوشش همه ساحتهای انسانی در برنامه درسی است اما در بیرون از مدرسه فرصت بیشتری برای آموختن ساحتهای مختلف تربیتی داریم لذا مهمترین کارکرد پایگاههای اوقات فراغت فراهم کردن حضور دانش آموزان در چنین مدرسه بزرگی است.
وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط بین مدرسه و جامعه تاکید کرد و گفت: اگر بین مدرسه و جامعه نتوانیم ارتباط برقرار کنیم اهداف مدرسه آسیب می بیند، ارتباط مدرسه با خانه، محله و … همه این ارتباطها یک هدف را دنبال میکند لذا ما در اوقات فراغت هم همان هدف ارتباطی را دنبال میکنیم.
وی با بیان اینکه باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، گفت: اگر اوقات فراعت را بدون بهره گیری مؤثر داشته باشیم به دانش آموزان آسیب خواهیم زد؛ لذا غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.
حاجی میرزایی ادامه داد: پایگاههای تابستانی عرصهای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهره مندی دانش آموزان به مهارتهای مختلف است.
وی با اشاره به اینکه کرونا محدودیتهایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیطهای یادگیری ایجاد کرده است، اظهار کرد: کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته میتوانند آموزشهای خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند لذا عمق، تنوع و کیفیت یادگیریها افزایش مییابد.
وزیر آموزش و پرورش ایجاد این ظرفیت جدید را باعث کاهش هزینهها دانست و گفت: این موضوع باعث میشود تعداد افرادی که از این کلاسها استفاده میکنند، زیاد شود، لذا باید این فرصت را مغتنم شمرده و در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، هنری و… برای دانش آموزان فضایی بهتر برای بهره مندی از امکانات فضای مجازی را فراهم کنیم.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید تابستان امسال برای کودکان پربارتر باشد، تصریح کرد: همه تشکلهای دانش آموزی باید وارد فعالیتهای اوقات فراغت دانش آموزی شوند و فرصتهای گستردهتری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
وی گفت: تعداد پایگاههای اوقات فراغت دانش آموزی مهم نیست بلکه نتیجه فعالیتها مهم است لذا زمانی میتوانیم بگوییم فعالیتها اثر بخش بوده است که دانش آموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهره مندی دانش آموزان از پایگاهها اوقات فراغت است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اهمیت اوقات فراغت به مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور که از طریق ویدئو کنفرانس در این برنامه حضور داشتند، تصریح کرد: بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانش آموزان است لذا مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.
نظر شما