شاخص‌های جهان شهری در گرو فرهنگ است

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: از مزیت‌های مطلق شهرها این است که برای توسعه پایدار روی سرمایه های فرهنگی خود دست بگذارند. اگر شهر ها می‌خواهند شاخص‌های جهان شهری را در خود پیاده کنند، تنها از راه فرهنگ می‌توانند به این خواسته جامه عمل بپوشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی در اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی جمالزاده در خصوص ارتباط شهرداری با ادبیات، اظهار کرد: امروزه مزیت شهرها به شاخصه‌های فرهنگی آنهاست، شاید در گذشته گمان بر این بود که شهرداری متکفل ساماندهی کالبد شهر است، اما امروزه سه وجه جزء هویت شهر دانسته می‌شود: انسان، کالبد و انسان ساخت.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: از مزیت مطلق شهرها این است که برای تحقق توسعه پایدار روی سرمایه‌های فرهنگی خود دست بگذارند. اگر شهرها می‌خواهند شاخص‌های جهان شهری را در خود پیاده کنند، تنها از راه فرهنگ می‌توانند به این خواسته جامه عمل بپوشانند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان اضافه کرد: شهرداری‌ها به این باور درست رسیده‌اند که شهرها را بر مبنای ریشه‌ها که میراث کالبدی و معنوی هستند، بسازند تا بتوانند بر اساس شاخص‌های بومی تبدیل به شهر جهانی شوند.

عیدی ادامه داد: شخصیت‌ها برندهای شهر هستند به خصوص کسی چون مرحوم محمدعلی جمالزاده که در روش و منش الگوی بسیار مطلوبی است. به علاوه در حوزه اقتصاد فرهنگ نیز بر چنین اشخاصی انگشت می‌گذارند، چراکه چنین سرمایه‌هایی باید تبدیل به امر جهانی شوند تا شهرها روایت‌های خود را در جهان پر ازدحام امروزی به راحتی بیان کنند و روایت آنها از این رهگذر شنیده شود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر شهرداری یک نهاد رسمی دولتی نیست بلکه یک ساختار نیمه دولتی است که حد واسط میان نهادهای مدنی و دولتی محسوب می‌شود. به این اعتبار مردمی‌تر از هر ساختار دیگری است چراکه می‌تواند توسعه پایدار را از طریق رویدادهای فرهنگی طی کند و در این خصوص نقش حامی داشته باشد.

معاون شهردار اصفهان افزود: شهر بدون داستان، شهر نیست بلکه کالبدی مرده است. در ابتدا برخی امور نظیر برنامه‌های فرهنگی و هنری را شهرداری باید آغاز کرده و پس از آنکه بسترهای لازم در حوزه مدنی فربه شود و سپس آن را به صورت کامل به جامعه مدنی محول کند تا رویدادی باشد که در بطن و متن جامعه شکل بگیرد و به صورت فرایند محور خود را بازتولید کند.

عیدی در پایان گفت: به نسبت اولین سالی که مراسم جایزه ادبی جمالزاده برگزار شد گام مؤثرتری برداشته شده است، چراکه شهرداری سطح تولی‌گری خود را کاهش داده و به این حوزه ورود نکرد، بلکه آن را به حوزه‌های تخصصی واگذار کرد. امیدوارم جایزه ادبی جمالزاده بتواند روایتی جدید را برای نه فقط اصفهان که جهان فراهم کند و آغاز یک فرایند نوین برای همه باشد.

کد خبر 432050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.