طرح سوال از رئیس جمهور کلید می‌خورد؟

طرح سوال از رئیس جمهور جزء یکی از اهرم‌های نظارتی بهارستان است. در همین راستا بر اساس قانون اساسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با استفاده از حق قانونی خود از عالی‌ترین مقام اجرایی و مسئول اجرای قانون اساسی در کشور سوال کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوال از رئیس جمهور نخستین بار در مجلس دهم از سوی نمایندگان فراکسیون ولایی مطرح شد و پنج نماینده در بخش نخست، سوالات خود را از حسن روحانی پرسیدند.

سپس رئیس جمهور به مدت ۳۰ دقیقه به سوالات آنها پاسخ داد و پس از آن نیز حجت‌الاسلام ذوالنوری پشت تریبون رفته و درباره سوالات مطرح شده نطق کرد. در نهایت روحانی در بخش دوم گفته‌های خود به این سوالات پاسخ گفت که پس از اتمام، طبق آئین‌نامه داخلی پارلمان، تک‌تک سوالات جداگانه به رأی گذاشته شد و در انتها نمایندگان از چهار پاسخ قانع نشده و به رئیس جمهور کارت زرد دادند.

اعضای خانه ملت در ادامه می‌توانستند سوالات خود را برای دریافت پاسخ مناسب به قوه قضائیه ارسال کنند. طبق قانون در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضائیه درباره یک رئیس جمهور به عدد شش برسد، طرح استیضاح وی با رعایت مفاد اصل ۸۹ قانون اساسی و مواد آئین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، اما نمایندگان مجلس دهم تصمیم گرفتند مسئله را خاتمه دهند.

به گفته برخی نمایندگان، وکلای مردم در مجلس یازدهم نیز همانگونه که قبل از انتخابات، بحث استیضاح رئیس جمهور را مطرح می‌کردند، پس از گذشت ۳۰ روز از حضورشان در مجلس طرح سوال از رئیس جمهور را در دست اجرا دارند، اما باید پرسید که هدف اصلی آنها از اجرای این طرح چیست؟

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد طرح مطرح شده برای سوال از رئیس جمهور گفت که "اگر آقای روحانی پاسخ قابل قبولی برای پنج سوال اقتصادی مجلس ارائه نکرده و افکار عمومی و مجلس را قانع نکند به طور قطع از گزینه طرح استیضاح وی استفاده خواهیم کرد چون ما وکیل مردم هستیم و باید پاسخگوی خواست مردم باشیم.

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی، عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس نیز تاکید کرد که "با توجه به تورم افسار گسیخته، افزایش روزانه قیمت طلا، سکه، ارز و مسکن، طرح سوال از روحانی و احضارش به مجلس را آماده و در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۵ تیرماه به جریان خواهیم انداخت تا اگر روحانی برنامه‌ای برای اصلاح امور ندارد، مجلس به وی برنامه بدهد. شرایط فعلی قابل تحمل نبوده و اعتراضات مردم بحق است. "

سوال از رئیس جمهور یکی از وظایف قانونی و حق نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم است، اما در صورتی که در راستای تامین منافع مردم باشد. حال باید دید که اگر طرح سوال از رئیس جمهور به مرحله اجرا برسد و نمایندگان از پاسخ‌های کی قانع نشوند، پا را فراتر گذاشته و به سراغ قوه قضائیه و یا حتی استیضاح وی خواهند رفت؟

نمایندگان نباید بعد نظارتی مجلس را نادیده بگیرند

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم معتقد است که استیضاح و سوال از رئیس جمهور طبق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی جزء حقوق قانونی نمایندگان بوده و نباید آن را محدود کرد؛ زیرا نمایندگان باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند.

به عقیده وی، درست است که به نحوه شکل‌گیری مجلس یازدهم انتقاداتی وارد شده، اما باید حقوق و اختیارات نمایندگان طبق قانون و بدون هیچ محدودیتی اجرا شود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان می‌کند: همیشه تعامل مجلس و دولت راهگشای مشکلات بوده است، اما نمایندگان نباید نسبت به عملکرد دولت منفعل عمل کرده و به بهانه تعامل، بعد نظارتی مجلس را نادیده بگیرند. لازم است که رئیس جمهور در مجلس حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ قانع کننده‌ای بدهد.

رئیس جمهور داوطلبانه در مجلس حضور یابد

حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی وضعیت نابسامان اقتصادی را دلیل مطرح شدن سوال از رئیس جمهور می‌داند.

به گفته وی، امروز اقتصاد کشور در وضعیت نابسامانی بوده و دولت نیز عنان اقتصاد را رها کرده است؛ به همین دلیل بهتر است رئیس جمهور داوطلبانه در مجلس حضور پیدا کرده و شرایط فعلی کشور را برای نمایندگان تشریح کند.

به گفته این نماینده مجلس، اگر رئیس جمهور به صورت داوطلبانه در صحن علنی مجلس حاضر نشود، قطعاً نمایندگان در گام اول، طرح سوال از وی را مطرح کرده و در صورت قانع نشدن، طرح عدم کفایت روحانی را مطرح خواهند کرد.

میرزایی می‌گوید که رئیس جمهور اخیراً اعلام کرده که ارز جزء اموال دولت بوده و اختیار تعیین قیمت آن به دست خودش است؛ به همین دلیل برخی نمایندگان احساس می‌کنند افزایش قیمت ارز و طلا جزئی از برنامه‌های دولت بوده و به همین دلیل طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح کرده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: این طرح مجلس اقدامی سیاسی نیست؛ زیرا نمایندگان در ابتدا تعامل با دولت را آغاز کردند، اما دولت رفتار نادرستی را در حوزه اقتصادی دنبال می‌کند که باید جلوی آن را گرفت.

تعامل مجلس با دولت اثرگذار نیست

حجت الاسلام نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز مسائل اقتصادی را دلیل اصلی مطرح شدن طرح سوال از رئیس جمهور می‌داند.

به گفته وی، امروز مهمترین اولویت مجلس یازدهم تامین معیشت و اشتغال مردم است؛ زیرا درد مردم جز تورم، سوء مدیریت است. سال گذشته انتظار داشتیم دلار روی کانال سه هزار تومان ثابت ماند اما امروز مرز ٢٠ هزار تومان را رد کرد که به همین دلیل نمایندگان طرح سوال از روحانی را مطرح کردند.

به عقیده این نماینده مجلس، در صورتی که مجلس بتواند تعامل با دولت و هیئت وزیران را آغاز کند، آن را ادامه داده و به دنبال آن خواهد رفت، اما اگر احساس کند از طریق تعامل نمی‌تواند مشکلات را حل کند، از تمامی ابزارهای قانونی خود برای جلوگیری از این سوء مدیریت استفاده خواهد کرد.

نقدعلی خاطرنشان می‌کند: وعده‌های هفت سال گذشته دولت عملی نشده و در طی این مدت، هرروز بر تعداد مشکلات کشور افزود شده است. منشأ مشکلات کشور تحریم‌ها نیست، بلکه عمده آنها ناشیانه بوده و دلیلش بی‌توجهی به نظر کارشناسان است. تعامل مجلس با دولت اثرگذار نبوده و باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

کد خبر 432046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.