چراغ سبز پنهانی به بانک‌ها برای نفروختن دارایی‌ها داده شده است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگرچه بانک‌ها به فروش دارایی‌های خود و ترک بنگاه داری ملزم شده‌اند اما عرضه زیادی از این سمت در بازار سرمابه به چشم نمی‌خورد. به نظر می‌رسد چراغ سبز پنهانی به بانک‌ها برای نفروختن دارایی‌ها داده شده است.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در شرایط فعلی بازار بورس، حقوقی‌ها فروشنده نیستند. متأسفانه اراده پنهانی برای همکاری نکردن حقوقی‌ها برای روان کردن بازار وجود ندارد. با توجه به اینکه جریان نقدینگی همچنان به سمت بازار سرمایه است به نظر می‌رسد حقوقی‌ها در انتظار افزایش قیمت سهم‌ها هستند.

وی درباره انگیزه احتمالی این مسئله گفت: نظر می‌رسد اعتقاد سیستم بانکی بر این است که اگر بانک‌ها دارایی‌های خود را بفروشند، خود آن دارایی به عنوان منابع نقدی باید وام داده شود و این مسئله باعث می‌شود نقدینگی در بازار افزایش یابد و عملاً بازار باز شود. بنابراین عملاً چراغ سبز پنهانی به بانک‌ها برای نفروختن دارایی‌ها داده شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو نوع نقدینگی وجود دارد، اظهار کرد: نقدینگی فریز شده یکی از این انواع نقدینگی‌های موجود است. در حال حاضر به دلیل فریز بودن منابع از ضریب فزاینده که بانک‌ها از آن برای خلق نقدینگی استفاده می‌کنند، استفاده نشده است. این در حالی است که اگر از این محل استفاده شود، حجم نقدینگی کشور تا سه و نیم میلیون میلیارد تومان (۳.۵ هزار تریلیون تومان) افزایش پیدا می‌کند؛ این مقدار اکنون حدود ۲.۶ میلیون میلیارد تومان است.

حقانی نسب خاطرنشان کرد: این مسئله عملاً بخشی از این نقدینگی توسط بانک‌ها در قالب بنگاه‌داری حبس شده است. بنابراین از یک سو در ظاهر بانک‌ها باید دارایی‌های خود را واگذار کنند اما در باطن با بررسی رفتار بانک‌ها مشخص می‌شود که خبری از واگذاری دارایی‌ها نیست.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل نبود فرصت‌های جایگزین سرمایه‌گذاری برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های مشابه گاه با قفل عرضه سهام در بازار مواجه هستیم. این مسئله سمت عرضه را تضعیف کرده و از پاسخ به تقاضای بازار باوجود فاصله گرفتن از ارزش واقعی برخی سهم‌ها، پاسخ داده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگرچه موارد بیان شده و انگیزه‌های احتمالی برای عرضه نکردن سهام توسط حقوق‌ها و سهامداران عمده، یکی از دلایل تضعیف سمت عرضه است اما دلیل دیگری نیز برای این مسئله قابل تصور است. با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار و برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر بازنگشتن قیمت به سطوح قبلی، قیمت فعلی سهام برخی شرکت‌ها در شرایط فعلی معادل با ارزش فعلی برآورد شده و بنابراین تقاضا ایجاد کند.

حقانی نسب ادامه داد: هرچند معتقدم به دلیل ورود پول غیرهوشمند توسط مردم ناآگاه به بورس در شرایط فعلی بر شدت تقاضا افزوده شده و بازار را با در این زمینه با مشکل مواجه کرده است.

کد خبر 431996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.