تاثیر بام سبز شیکاگو بر کاهش جرم و جنایت نوجوانان

پشت بام یکی از مراکز آموزشی کلانشهر شیکاگو، در ایالات متحده آمریکا، میزبان باغی سبز است که محصولات آن برای تغذیه کودکان مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال فضایی را برای جلوگیری از جرم و جنایت نوجوانان ساکن در محله فقیر نشین فراهم می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از معماران معروف آمریکایی پشت بام یک مرکز آموزشی بسیار بزرگ در یکی از مناطق فقیرنشین شیکاگو را به بام‌باغی سبز تبدیل کرده‌اند که محصولات تولید شده آن در آشپزخانه مرکز برای تهیه غذای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بام سبز فضایی به مساحت هشت هزار فوت مربع، بر فراز سالن ورزشی مرکز را در بر گرفته و با چشم‌انداز زیبای خود شور و نشاط خاصی به منطقه بخشیده است. مرکز جوانان Gray Comer با هدف ارائه خدمات آموزشی و کارآفرینی در زمینه تکنولوژی، موسیقی، هنرهای تجسمی، کشاورزی و هنر آشپزی برای کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۸ ساله احداث شد. در واقع، مقامات رسمی شیکاگو با احداث این مرکز قصد داشتند از به فساد کشیده شدن کودکانی که در خانواده‌های فقیر و بی‌سرپرست زندگی می‌کردند، جلوگیری کنند.

باغ سبز مرکز آموزشی Gray Comer با دو دلیل عمده احداث شد؛ اول اینکه معماران با همفکری برنامه‌ریزان شهری می‌خواستند با ایجاد این مزرعه سبز آموزش علمی-تکنیکی را بر اساس تلفیق رویکرد بین رشته‌ای با نیازهای دنیای واقعی در مرکز به اجرا بگذارند و همزمان با آن، منبعی برای تهیه سبزیجات به وجود آورند که طی آن هر سال حدود بیش از چهارصد کیلو گیاهان ارگانیک برای آشپزخانه مرکز، چهار رستوران محلی و بازار سبزیجات منطقه تهیه می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای ایجاد بام سبز مرکز جوانان Gray Comer این است که کلاس‌های درسی و آموزشی مرکز که از زمین تا سقف به وسیله پنجره‌های بزرگ پوشیده شده است، دور تا دور فضای سبز را در بر گرفته و چشم‌اندازی زیبا برای دانش‌آموزان در حین یادگیری ایجاد کرده است که این به سهم خود می‌تواند در روان آن‌ها تأثیرات مثبتی بر جای بگذارد.

بام باغ سبز مرکز آموزشی شیکاگو از ۲۹ ردیف خاکی با عمق‌های متفاوت تشکیل شده که هر ردیف به وسیله پیاده‌راهی باریک با کف‌پوش‌های بتنی از دیگری جدا شده است. گونه‌های گیاهی خوراکی به پیروی از چرخه فصلی به صورت چرخشی کاشته می‌شود و سبزی‌هایی نظیر هویج، گوجه فرنگی، کاهو، خیار، کلم بروکلی، لوبیا، نخود فرنگی، فلفل دلمه‌ای، پیاز، کدو حلوایی و غیره را در بر گرفته است. چند قسمت از باغچه را نیز سبزی‌های معطر مانند ریحان، نعناع، جعفری، رزماری، شوید، مریم گلی و پونه کوهی به خود اختصاص داده است.

ساختار سیستماتیک باغ و بسترهای آن شبیه به بام باغ‌های سنتی است که در آن‌ها گونه‌های گیاهی را می‌شود در خاک‌هایی با عمق کم پرورش داد. بام باغ سبز مرکز آموزشی Gray Comer از تمام ویژگی‌های یک باغ شهری برخوردار است و به کاهش گرما و سرما و همچنین جمع‌آوری آب باران کمک قابل توجهی می‌کند. سیستم آبیاری این بام باغ شامل یک شبکه لوله کشی ساده است که با کمک سیستم زهکشی تعبیه شده، آب باران جمع‌آوری شده را برای پرورش سبزیجات مورد استفاده قرار می‌دهد.

ریز اقلیم ویژه باغ، که هم از طریق نور خورشید و هم خود ساختمان گرم می‌شود، امکان رشد گیاهان خوراکی مدیترانه‌ای و گرمسیری را در شرایط آب و هوایی سرد و بادی شیکاگو در فصل زمستان فراهم می‌آورد. به لطف ماژول‌های گلخانه‌ای سبک وزن و کوچک قابل حرکت، میانگین دمای باغ در فصل زمستان به میزان ۲۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح خیابان‌های اطراف آن است و در نتیجه سبزی‌ها در تمام طول سال، رشد خود را حفظ می‌کنند.

علاوه بر این، بام باغ سبز مرکز جوانان شیکاگو در کنار کلاس‌های فضای باز، نقطه مرجعی برای جوامع محلی به شمار می‌رود که در آن حضور در فعالیت‌ها و کلاس‌های آموزش باغبانی برای عمومی مردم آزاد است. بیش از ۶۰۰ نفر از ساکنان منطقه و دانش‌آموزان به طور مرتب در فرآیند کاشت و پرورش سبزیجات بام باغ مرکز آموزشی Gray Comer شرکت کرده و از این طریق نبود فضای سبز ایمن در منطقه را جبران می‌کنند.

کد خبر 431924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.