اجرای طرح های آبخیزداری در ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی اصفهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: امسال در صورت تامین اعتبار ۱۴ پروژه آبخیزداری با هدف پیشگیری از سیلاب و کنترل فرسایش خاک در سطح ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان اجرا می شود.

محمدحسین شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اجرای ۱۴پروژه آبخیزداری در سطح ۱۱۷ هزار هکتار برای سال جاری در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها در ۱۱ شهرستان فریدون شهر، فریدن، چادگان، گلپایگان، لنجان، سمیرم، مبارکه، نائین، کاشان، تیران و کرون و خور و بیابانک اجرا خواهد شد، افزود: مطالعات این پروژه‌ها در حال انجام است و در صورت تأمین اعتبار عملیاتی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: این ۱۴ پروژه در مرحله نخست به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شاملی همچنین به آخرین وضعیت طرح‌های آبخیزداری سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: پروژه‌های اجرایی سال گذشته در ۳۳ حوضه بود که برخی از آنها تکمیل شد و برخی نیز پیشرفت ۹۰ درصدی دارند که تا پایان سال مالی (پایان شهریورماه) به اتمام می‌رسند.

در سال ۹۸ از محل صندوق توسعه ۲۰۰ میلیون یورو (یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور اختصاص یافت که از این میزان ۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه طرح‌های آبخیزداری استان اصفهان تخصیص یافت. ۲۵ درصد از این بودجه برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و ۷۵ درصد آن نیز برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان در نظر گرفته شد.‌

تاکنون ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی و حوضه‌های آبخیز استان مورد مطالعات توجیهی قرار گرفته است و مطالعات تفصیلی حدود دو میلیون هکتار در پنج حوضه در حال اجراست. در دو دهه گذشته بیش از ۲۵ هزار طرح بیولوژیک از جمله بذر کاری و چندین هزار بندهای سنگی مبانی با ارتفاع کمتر از سه متر و حدود ۱۷۰ بند خاکی با هدف کنترل سیلاب و کنترل فرسایش خاک در اصفهان اجرا شده است.

کد خبر 431922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.