کمبود محیط‌بان تهدید جدی مناطق حفاظت شده

استان اصفهان با دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست، تنها ۱۹۰ محیط بان دارد که یک سوم نیروی مورد نیاز چارت سازمانی است و تاکنون به دلیل کمبود اعتبار و نبود مجوزهای استخدام جذب نیرو امکان پذیر نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمبود ۵۱ درصدی نیروی محیط‌بان در کشور یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود. کمبود نیروی محیط بان سبب شده که مدافعان طبیعت در حال حاضر ۱۸ روز کار و ۱۲ روز استراحت داشته باشند و برای پاسداری از طبیعت خستگی و دوری از خانواده را تحمل می‌کنند.

هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر محیط بان در کشور مشغول به کار هستند که ۵۰ درصد چارت سازمانی را تشکیل می‌دهد با این حال سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست از برنامه‌ریزی برای بکار گیری سه هزار محیط‌بان در ۱۰ سال آینده خبر داد.

آنطور که سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفته است در سال جاری باید ۳۰۰ محیط‌بان در یگان حفاظت استخدام شوند که البته این امر نیازمند تأمین اعتبار و مجوزهای لازم است‌.

سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان نیز مانند سایر استان‌های کشور به دلیل نبود اعتبارات با کمبود قابل توجه نیروی محیط‌بان روبرو است که در حقیقت تهدیدی برای حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش در مقابل شکارچیان و سودجویان به شمار می‌رود.‌

هم اکنون ۱۹۰ محیط‌بان در دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که این آمار بیانگر یک سوم نیروی محیط‌بان مورد نیاز در چارت سازمانی محیط زیست اصفهان است.

به ازای هر ۱۰ تا ۲۰ هزار هکتار یک محیط‌بان

در این پیوند حسین اکبری سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این کمبود در استان اصفهان به شدت احساس می‌شود؛ بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر یک هزار هکتار به یک محیط‌بان نیاز است در حالی که در ایران در هر شش یا ۱۰ هزار هکتار و یا حتی۲۰ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون ۱۹۰ نیروی محیط‌بان در ۳۲ ایستگاه محیط بانی فعال در دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت و همچنین گستره وسیعی از زیستگاه‌های آزاد وظیفه حفظ و حراست عرصه‌های طبیعی را برعهده دارند اما مهم این است که با استفاده صحیح از بضاعت موجود، حفاظت انجام می‌شود.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: محیط‌بانان در جای جای مناطق حفاظت شده از کوهستان تا کویر، جنگل تا تالاب، در سرما و گرما و شرایط دشوار باید حضور فعال داشته باشند و با تهدیدات طبیعی و انسانی بی شماری در شبانه روز روبرو می‌شوند.‌

وی ادامه داد: سرما و گرما، گزندگی حیوانات، حوادثی که ممکن است در حین گشت و پایش در مناطق رخ دهد و احتمال سرایت بیماری‌ها تهدیدات بالقوه طبیعی است؛ همچنین محیط‌بانان تلاش می‌کنند از شکار غیرمجاز جلوگیری کنند که در این امر تهدیداتی نیز وجود دارد اما این افراد عاشقانه مشغول فعالیت‌اند و با هم افزایی و همکاری مشکلات موجود کمتر احساس می‌شود.‌

حفظ محیط زیست تنها وظیفه سازمانی نیست

اکبری گفت: نیازها و کمبودها اعلام می‌شود تا برحسب آنچه مقدور است محیط بان استخدام شود اما این نمی‌تواند مشکل حفاظت را کامل رفع کند زیرا حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه سازمانی نیست.

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی، حفظ محیط زیست را وظیفه عموم مردم و سازمان‌ها دانست و گفت: این امر نیازمند مشارکت مردم و رسانه‌هاست؛ ۸۰ میلیون محیط‌بان با توسعه آموزش و اشاعه فرهنگ زیست محیطی محقق می‌شود از این رو مسئولیت اجتماعی فاکتور اصلی حفاظت از محیط زیست طبیعی و انسانی است.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست درباره وضعیت حقوق و مزایای محیط‌بانان اظهار کرد: حفاظت از طبیعت دشوار است و سختی کار مضاعف دارد که با توجه به کمبود نیرو و امکانات امری محسوس است اما محیط‌بانان عاشقانه، شجاعانه و با دل و جان از طبیعت حفاظت می‌کنند و از نظر معنوی پاداش بسیاری برای کار آنها متصور است.

پیگیر افزایش حقوق محیط‌بانان هستیم

اکبری افزود: محیط‌بانان تا چند سال گذشته حداقل حقوق را داشتند ولی در سال‌های اخیر اتفاق‌های خوبی رخ داد از جمله امتیاز سختی کار به آنها تعلق گرفت با وجود این نسبت به حجم گسترده کار نیاز است که روز به روز تعالی داشته باشد؛ با توجه به تصویب قانون حمایت از محیط‌بانان امیدواریم از نظر معیشتی و سختی کار با ضرایب بهتری افزایش حقوق برای این عزیزان اعمال شود.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: برخی شاخصه‌ها در چند سال اخیر اعمال شده که تا حدودی کمک حال محیط‌بانان بوده است: تلاش می‌کنیم که افزایش حقوق برای محیط‌بانان را داشته باشیم تا به صورت قابل قبول زحمات آنها جبران شود.

قانون حمایت از محیط‌بانان در تقویت حفاظت طبیعت مؤثر است

اکبری تصویب نهایی قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را نقطه عطفی در اشاعه و اختیارات حوزه حفاظت محیط زیست دانست و اظهار کرد: محیط‌بانان تا پیش از تصویب این قانون برای بکارگیری سلاح مشکلاتی داشتند و کاستی وجود داشت اما با حمایت نمایندگان مجلس این قانون پس از سال‌ها تصویب شد که امیدواریم نتایج آن را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه هر قانونی ممکن است نقص‌هایی داشته باشد، اضافه کرد: قانون حمایت از محیط‌بانان تقویت حفاظت از طبیعت مؤثر است اما درباره محدودیت‌ها و مسائل مربوط به بکار گیری سلاح از سوی محیط بانان باید کارشناسان بخش حقوقی پاسخ دهند.

کمبود محسوس تجهیزات و امکانات

اکبری به کمبود تجهیزات خودرویی و موتورسیکلت اشاره و اظهار کرد: کمبود تجهیزات و امکانات به روز محسوس است زیرا حفاظت از طبیعت در شرایط دشوار انجام می‌شود از جمله در کوهستان و کویر، برف و سرما و …که به تجهیزات خاص نیاز دارد.

وی با بیان اینکه از نظر تجهیزات انفرادی کمبودهای زیادی داریم، گفت: به تدریج کمبودها جبران می‌شود؛ تلاش می‌کنیم امکانات حداقلی در حفاظت و تجهیزات دفاع فردی و شخصی آماده شود. سال گذشته تجهیزات خوبی فراهم شد که محیط بانان حین انجام وظیفه بتوانند از خود مراقبت کنند.

تأمین تجهیزات نوین و دوربین البسه محیط بانان در دستور کار است

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل محیط زیست اصفهان با بیان اینکه در حال پیگیری برای تأمین اعتبار تجهیزات خودرویی و نقلیه هستیم، افزود: در شرایطی که استخدام نیرو با مشکلاتی همراه است تأمین و استفاده از تجهیزات نوین مانند دوربین‌های دید در شب، استفاده از پهبادها و پایش هوایی و هلی شات می‌تواند به امر حفاظت کمک کننده باشد از این رو تأمین تجهیزات نوین در دستور کار است.

اکبری به اهمیت تجهیز لباس محیط بانان به دوربین البسه اشاره و خاطرنشان کرد: دوربین البسه می‌تواند در ثبت وقایع و مستندسازی تخلفات مؤثر باشد تا در مراجع قانونی بتوان با اسناد و مدارک از عملکرد محیط بان دفاع یا تخلف گسترده را کشف کرد اما هنوز این امکان برای محیط بانان اصفهان فراهم نشده است.

وی حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش، پیشگیری از تخریب محیط زیست و تصرفات غیر مجاز، جلوگیری از آلودگی آب و خاک از جمله وظایف محیط برشمرد و افزود: محیط بانان به صورت شبانه روز مشغول خدمت هستند تا امانت دار ذخایر زیستی و ژنتیکی و محیط زیست باشند.

دستگیری ۲۱۳ متخلف شکار و ضبط ۹۰ قبضه سلاح

اکبری همچنین به دستگیری ۲۱۴ متخلف شکار و صید در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ۱۲۵ پرونده تخلف از سال گذشته در مراجع قانونی در حال پیگیری و رسیدگی است؛ همچنین در این بازه زمانی با چرای غیرمجاز ۹ هزار و ۲۵ رأس دام برخورد و از ۵۰ هزار و ۹۸۱ مترمکعب تخریب و تصرف جلوگیری شد. وی ادامه داد: در سال گذشته از ۴۵ مورد اقدام به شکار جلوگیری و ۸۴ قطعه صید غیرمجاز آبزیان کشف و ضبط شده است.

این مقام مسئول با اشاره به ۹۵ مورد شکار غیر مجاز پرندگان، ۷۴ رأس پستانداران و زنده‌گیری ۳۳۷ قطعه پرنده و ۹ مورد پستانداران، اضافه کرد: در مجموع ۹۰ قبضه سلاح غیرمجاز و مجاز در سال گذشته از متخلفان ضبط شده است.

وی ضمن تبریک روز ملی محیط بان تصریح کرد: حفاظت شایسته و پایدار محیط زیست نیازمند مشارکت عمومی مردم و دستگاه‌های دولتی، رسانه‌ها و سمن‌هاست از این رو از تمامی همدلی‌ها و مسئولیت اجتماعی مسئولان، رسانه‌ها و سمن‌ها تشکر می‌کنم زیرا حفاظت بدون حمایت مسئولان نتایج مطلوبی نخواهد داشت؛ به شرافت و غیرت محیط بانان درود می‌فرستم و برای آنها آرزوی سلامتی دارم.

کد خبر 431873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.