بازگشت حاج متوسلیان به کشور بعد از ۳۸ سال؟

سیاست های حمایتی اقتصادی و جزئیاتی از نحوه شهادت سردار«احمد متوسلیان» و همراهانش از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۴ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاحات فردمحور نیست» به بررسی اولین سخنان عارف پس از انتشار خبر استعفایش از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت: در حالی که با انتشار خبر استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آن هم در شرایطی که نایب رئیس این شورا یعنی سید عبدالواحد موسوی لاری نیز چندی پیش استعفا داده بود، بسیاری را به این اندیشه انداخت که آیا پایان شعسا فرا رسیده است و باید به فکر گزینه‌ای جایگزین برای وحدت اصلاح‌طلبان بود؟ رئیس بنیاد امید ایرانیان در اولین سخنان خود پس از استعفایش با بیان اینکه گفتمان اصلاحات فرد محور نیست که اگر فردی برود یا فردی بیاید اتفاق خاصی بیفتد، تاکید کرد: گفتمان اصلاحات ماندگار است و برای ماندگاری باید هوای نفس، خودخواهی‌ها و خود‫ بزرگ‫ بینی‌ها را کنار گذاشت.

محمدرضا عارف در نشست مشترک انجمن اسلامی معلمان تهران و ری با مجمع نمایندگان تهران در مجلس دهم که در دبیرستان البرز برگزار شد، با قدردانی از ابتکار عمل انجمن اسلامی معلمان در برگزاری این جلسه، بر لزوم برگزاری این قبیل نشست‌ها برای تبادل نظرات و انتقال تجربیات تاکید کرد و گفت: لازم می‌دانم بار دیگر از خواهران و برادران عضو مجمع نمایندگان تهران به خاطر همراهی، نقش‌آفرینی و تلاش‌هایشان در راستای شعار جریان امید در مجلس دهم یعنی «امید، آرامش و رونق اقتصادی» قدردانی کنم.

عارف همچنین با اشاره به عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم گفت: برخی بر اساس پیش‌داوری‌ها و تحلیل‌های اولیه خودشان، بنا را بر ندیدن عملکرد فراکسیون امید گذاشتند و حتی زمانی که کتابچه عملکرد این فراکسیون منتشر شد، خواستند دستاوردهای این فراکسیون را نبینند. وی با بیان اینکه جریان اصلاحات ثابت کرده است ظرفیت پاسخگویی به مطالبات مردم را دارد، تصریح کرد: جریان رقیب، حیات وجودی خود را در تضعیف و از بین بردن گفتمان اصلاحات می‌داند، اما تجربه ثابت کرده است که گفتمان اصلاحات در بطن جامعه نفوذ دارد و هیچگاه قابل حذف شدن نیست و تلاش برای ایجاد تک صدایی در کشور آن هم با استفاده از اهرم‌های قدرت نتیجه عکس می‌دهد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کالاها را سریع‌تر سهمیه بندی کنید» به بررسی سیاست‌های حمایتی اقتصادی پرداخت و نوشت: شکل‌گیری تورم‌های دو رقمی و ناکارآمدی برنامه دولت‌های مختلف برای مبارزه با این چالش اقتصادی، باعث شکل‌گیری طرح‌هایی شده که از آنها به‌عنوان برنامه‌های حمایت معیشتی یاد می‌شود. در این میان طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را می‌توان بزرگ‌ترین طرح دولت در بهبود معیشت مردم دانست که ایده محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، بود. این طرح به‌رغم شعارهای پر رنگ و لعابی که داشت به حاشیه رفت؛ چراکه دولت به صرف پول پاشی اتکا کرد و هدفمندسازی یارانه‌ها، خود به عاملی برای رشد تورم تبدیل شد. به‌رغم شکست پرداخت یارانه نقدی به آحاد ملت، پس از افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین در آبان ۹۸، دولت دوازدهم این بار از بسته حمایت معیشتی رونمایی کرد و مدعی شد عوائد حاصل از افزایش نرخ این حامل انرژی را هر ماه بین ۱۸ میلیون خانوار بسته به جمعیت خانواده‌ها تقسیم می‌کند. ورود کرونا به ایران نیز به عامل دیگری برای پول پاشی دولت تقسیم کند. چنان‌که از ابتدای اسفند تا کنون چهار طرح حمایت معیشتی و پرداخت نقدی برای یارانه‌بگیران، صاحبان مشاغل و بیکار شدگان در نظر گرفته شده است و جملگی بر هزینه‌های جاری دولت افزوده‌اند. طرح‌هایی که البته گاهی فقط در حرف باقی ماندند و آن‌طور که باید اجرا نشدند، اما اذعان دولت بر پول پاشی در این دوره نیز به عامل دیگری برای رشد تورم تبدیل شد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت حاج متوسلیان به کشور بعد از ۳۸ سال؟» به بررسی جزئیاتی از نحوه شهادت سردار «احمد متوسلیان» و همراهانش پرداخت و نوشت: خبر بازگشت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در جنگ هشت ساله ایران و عراق به کشور بالاخره بعد از ۳۸ سال به گوش می‌رسد، حاج‌احمد متوسلیان اواخر خرداد سال ۱۳۶۱، طی مأموریتی همراه یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، به سوریه و لبنان سفر کرد تا راه‌های کمک به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را از نزدیک بررسی کند. اما در ظهر روز چهاردهم تیرماه ۱۳۶۱ حاج احمد متوسلیان به همراه اتومبیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان هنگام عزیمت به بیروت در یک پست ایست و بازرسی موسوم به حاجز باربرا به فاصله ۴۰ کیلومتری بیروت متعلق به شبه‌نظامیان مارونی وابسته به حزب کتائب متوقف شد و چهار سرنشین آن به رغم داشتن مصونیت دیپلماتیک توسط تروریست‌ها به گروگان گرفته شدند و پس از شکنجه و بازجویی به نظامیان اسرائیل تحویل گردیدند که تا امروز اطلاعی از سرنوشت آنها نبود. روز گذشته کانال اخبار نیمه محرمانه که منتسب به یکی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس است، نوشت: «طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد از ۳۷ سال پیکر مطهر شهید والامقام حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به زودی به ایران بازخواهند گشت.»

احسان محمدحسنی مدیرعامل مؤسسه هنری رسانه‌ای اوج نیز در یادداشتی با اشاره به جزئیات این خبر اعلام کرد: پس از ۳۸ سال از واقعه تلخ ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، به جای تجسم و تصور و تخیل، خبر آورده‌اند که فاتح راستین خونین شهر، حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او «سیدمحسن موسوی»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» پس از ربوده شدن و گذراندن ایام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده‌اند و محل دفن ایشان هم مشخص است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ضدحمله دوم به نقدینگی» نوشت: بانک مرکزی به فاصله کمتر از ۱۰ روز، برای دومین بار کف دالان نرخ سود را افزایش داد. به‌طوری‌که نرخ بهره سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی از ۱۰ درصد به ۱۳ درصد رسید. اما افزایش پی‌درپی نرخ سود سپرده‌پذیری بانک مرکزی، با چه هدفی انجام شده است و چه اثری می‌تواند داشته باشد؟ رشد نقدینگی در سال‌جاری، به‌دلیل حمایت‌های کرونایی سرعت قابل‌توجهی دارد. رشد نقدینگی در فصل اول سال معادل ۳. ۷ درصد بوده؛ درحالی‌که این عدد در فصل مشابه سال قبل ۳. ۵ درصد بوده است. نکته اینجاست که در شرایطی که درآمدهای نفتی کفاف واردات کالاهای اساسی را هم نمی‌دهد، روند تورم همخوانی بیشتری با روند نقدینگی دارد. به تأخیر انداختن همخوانی این دو متغیر در شرایط فعلی کار دشواری است و راه بهینه، کنترل رشد نقدینگی است. پس از اولین افزایش نرخ بهره کف از ۱۰ درصد به ۱۲ درصد، اکنون سیاست‌گذار پولی دومین ضدحمله را ترتیب داده است تا سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی افزایش یابد. با این اقدام، هدف کوتاه‌مدت سیاست‌گذار یعنی قبض نقدینگی و به تبع آن کنترل نوسانات بازارها پیگیری می‌شود. هدف میان‌مدت نیز حرکت نرخ بهره در اقتصاد به سمت تورم هدف است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۴ نفتکش ایرانی در راه ونزوئلا، آمریکا باز هم تهدید کرد» به بررسی ارسال محموله سوخت پنج نفتکش ایران به ونزوئلا پرداخت و نوشت: آمریکا بعد از ناکامی ماه گذشته در جلوگیری از ارسال محموله سوخت پنج نفتکش ایران به ونزوئلا تلاش تازه‌ای را برای ممانعت از تجارت قانونی این دو کشور آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد چند دادستان فدرال شکوائیه‌ای برای توقیف محموله سوخت چهار نفتکش ایران که در حال حرکت به سوی ونزوئلا هستند، تنظیم کرده‌اند.

رویترز این اقدام را جدیدترین اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و ونزوئلا به عنوان دو دشمن آمریکا تعبیر کرده است.

تحریم‌های آمریکا به کمبود سوخت در ونزوئلا منجر شده است. با این وجود، مقام‌های آمریکایی در محافل خصوصی می‌گویند شکست دولت آمریکا در براندازی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا به عاملی برای سرخوردگی ترامپ منجر شده است.

دادستان‌های فدرال با تنظیم این شکوائیه به دنبال جلوگیری از تحویل محموله سوخت چهار نفتکش تحت پرچم لیبری هستند که در حال انتقال سوخت ایران به ونزوئلا است.

دادستان‌های آمریکایی علاوه‌بر این خواستار جلوگیری از انتقال پول ناشی از فروش این محموله‌ها به ایران شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا حدود ۱۰ روز پیش پنج ناخدای نفتکش‌های مورد استفاده برای انتقال بنزین ایران به ونزوئلا را در فهرست تحریم قرار داد.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته این پنج فرد به دلیل «مرتبط بودن با خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران» در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

کد خبر 431870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.