رستوران‌ها با شیوع کرونا متحمل چه تغییراتی می‌شوند؟

شیوع ویروس کرونا اثرات جبران ناپذیری بر تمام صنایع و به خصوص رستوران‌ها بر جای گذاشته است. اگرچه بعضی از رستوران‌ها راهکارهایی را برای تامین غذای آماده و تحویل درب منزل در پیش گرفتند ولی اغلب آن‌ها در دوران قرنطینه به طور کامل فعالیت خود را متوقف کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نخست وزیر انگلستان از چهارم جولای اجازه فعالیت دوباره رستوران‌ها را صادر کرد که البته مقررات جدید زیادی برای نحوه عملکرد آن‌ها نیز صادر شد. وزیر بهداشت کشور رعایت فاصله اجتماعی را در رأس محدودیت‌های جدید اعمال شده برای بازگشایی این مراکز عمومی قرار داد و از همه مدیران رستوران‌ها خواست تمام اقدامات لازم را جهت به حداکثر رساندن فاصله بین مراجعه کنندگان انجام دهند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین این رویکردها اشاره می‌شود.

کاهش پذیرش همزمان تعداد مشتری‌ها

قانون رعایت فاصله اجتماعی بین مردم به این معناست که مدیران رستوران‌ها تنها می‌توانند از ۷۰ درصد ظرفیت پذیرش بهره بگیرند. از سوی دیگر، بر اساس یک نظرسنجی که بین مصرف‌کنندگان شد، تنها ۱۵ درصد مایل به مراجعه به رستوران‌ها و کافه‌ها، یک هفته پس از بازگشایی دوباره بودند و ۴۴ درصد از مردم گفته بودند تا چند هفته آینده قصد مراجعه به این مکان‌های عمومی را ندارند.

چنانچه مراکزی عمومی نظیر رستوران‌ها ظرفیت پذیرش همزمان تعداد مشتری‌ها را کاهش دهند، آن‌گاه احتمال اینکه با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شوند، افزایش می‌یابد. این احتمال وجود دارد که برخی مدیران برای افزایش درآمد خود، قیمت‌ها را تغییر دهند، اما این اقدام ممکن است از استقبال زیاد مردم برخوردار نشود و به همین دلیل باید با احتیاط زیاد صورت گیرد. مثلاً، مدیران می‌توانند با پاداش وفاداری، افزایش خدمات و بهبود کیفیت غذاها و محل افزایش قیمت‌ها را در ذهن مشتری‌ها منطقی کنند.

اقدامات بهداشتی جدید

اگرچه انجام الزامات بهداشتی و تامین ایمنی غذا جزء جدایی‌ناپذیر وظایف رستوران‌ها و کافه‌ها در تمام زمان‌ها به شمار می‌رود، با این حال در روزهای کرونایی باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. این کار به جلب اعتماد مشتری‌ها کمک می‌کند و مهم‌تر اینکه به پیشگیری از گسترش ویروس کرونا می‌انجامد.

شاید ایجاد موانع فیزیکی، استفاده از تجهیزات ایمنی شخصی برای کارکنان و مشتریان، لیست منوهای یک بار مصرف و ارائه مقرراتی برای نحوه عملکرد مشتری از جمله مهم‌ترین اقدامات بهداشتی جدید برای رستوران‌ها باشد. البته پیاده‌سازی این اقدامات مستلزم نوآوری‌های جالبی است تا بیشترین تأثیرپذیری را داشته باشد و به جذب مشتری کمک کند. به عنوان مثال، اگر کارکنان یک رستوران ماسک به صورت دارند، مشتری‌ها از لبخند پشت ماسک بی‌خبر خواهند بود و در نتیجه این افراد باید راهکارهای بهتری برای نشان دادن استقبال گرم خود از مراجعه‌کنندگان ارائه دهند.

رستوران‌های محلی مقدم بر رستوران‌های مراکز شهری

محدودیت‌های تردد داخل شهری و افزایش دورکاری در دوران شیوع کرونا بسیاری از مردم را به سمت رستوران‌های محلی خود سوق داده است. حتی پس از برداشته شدن محدودیت‌ها بسیاری از مردم به کار در منزل ادامه خواهند داد که در نتیجه تمایل آن‌ها برای طی کردن مسافت‌های طولانی برای تهیه غذا و سایر مایحتاج به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. بنابراین، رستوران‌های خانگی و محلی با افزایش قابل توجه درآمد مواجه خواهد شد، در حالی که رستوران‌های مراکز شهر رشد کمتری را در این زمینه تجربه خواهند کرد.

تجربه‌ای متفاوت از وعده‌های غذایی

احساسی که مردم در حین مصرف غذا یا نوشیدنی در رستوران‌ها و کافه‌ها دارند، با خانه بسیار متفاوت است که البته این تجربه با وجود جداسازی اجتماعی بسیار متفاوت خواهد بود. مداخلات خدمات‌رسان‌ها محدود خواهد شد و غذاها توسط تنها یک نفر از پرسنل به مردم سرو خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که فرآیند خدمات‌رسانی اغلب با استفاده از تکنولوژی، مثلاً سفارش غذا از طریق گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، صورت گیرد. رستوران‌ها بدون شک جوی آرام‌تر خواهد داشت و در نتیجه شور و ذوق مراجعه‌کنندگان همچون قبل نخواهد بود.

تغییر منوها

همیشه رکود اقتصادی رستوران‌هایی با خدمات کامل و امکانات پیشرفته، که در آن خدمه با نظم خاصی از مهمانان پذیرایی می‌کند، بیش از رستوران‌های کوچک با خدمات محدود، که در آن مشتریان شخصاً غذای خود را تحویل می‌گیرند و برای پرداخت وجه به صندوق مراجعه می‌کنند، تحت تأثیر قرار داده است. رستوران‌های معمولی اغلب برای خدمت‌رسانی هزینه زیادی نمی‌کنند و در نتیجه در زمان بحران تلاش می‌کنند منوهایی مقرون‌به‌صرفه به مردم ارائه دهند. این در حالی است که مردم کم‌درآمد به سمت سالن‌های غذاخوری با منوهای غذایی ارزان گرایش بیشتری نشان می‌دهند و حتی در دوران رکود اقتصادی افراد با درآمد بالاتر نیز به این رستوران‌ها بیشتر مراجعه می‌کنند. مدیران رستوران‌ها برای مقابله با این چالش بزرگ در دوران شیوع کرونا باید منوی غذایی متفاوت با گذشته ارائه دهند، به این صورت که تنوع غذاها را بیشتر کنند تا مردم بتوانند به غذاهایی با قیمت پایین دسترسی داشته باشند.

کد خبر 431866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.