سرمایه گذاری در شهر یزد با مشوق‌های ویژه

در سال‌های اخیر ساختار اقتصادی شهرداری‌ها و نقش سازمان‌های سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی در شهرداری‌ها تقویت شده است تا با ایجاد فرآیند مناسب زمینه سرمایه گذاری در شهرها را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همواره سرمایه گذاری شهری یکی از بنیان‌های اقتصادی شهر به شمار می‌رود به نحوی که شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها به عنوان بازوان اجرایی در شهر نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با جلب مشارکت سرمایه گذاران کلان و حتی شهروندان، برخی از نیازهای شهر را برآورده کرده و برای شهر ارزش افزوده ایجاد کنند. امروزه یکی از ابزارهای توسعه شهرها و به خصوص کلانشهرها به موضوع جذب سرمایه گذاران باز می‌گردد موضوعی که در روزگار سخت شیوع کرونا و البته تحریم‌های ظالمانه نیازمند مشوق‌هایی است که باید از سوی شهرداری‌ها در نظر گرفته شود.

ایجاد مشوق با هدف جذب سرمایه گذاران

«سید علی مشتاقیون»، معاون مالی و اقتصادی شهردار یزد پیرامون مشوق‌های شهرداری برای سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی و تفریحی می‌گوید: شهرداری در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی و تفریحی از گذشته مشوق‌هایی را برای سرمایه گذاران در نظر داشته به نحوی که تعرفه‌های خدماتی این حوزه‌ها نسبت به حوزه‌های دیگر به مراتب پایین‌تر بوده است.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر نیز با مصوبه شورای شهر مقرر شده تا در پروژه‌های عام‌المنفعه، سطوح تجاری نیز دیده شود که می‌تواند نقش مهمی در ترغیب سرمایه گذاران داشته باشد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار یزد از اعلام فراخوان برای سرمایه گذاری جهت احداث بزرگترین شهربازی یزد در منطقه مهرآوران صفائیه خبر می‌دهد و می‌گوید: یک پردیس سینمایی نیز در بلوار بسیج با مشارکت حوزه هنری احداث خواهد شد که قرارداد آن منعقد شده است.

مشتاقیون با بیان اینکه استان یزد در زمینه احداث زیرساخت‌های گردشگری نسبت به استان‌های همجوار پیشتاز است، تاکید می‌کند: در سال‌های اخیر با توجه به جهانی شدن شهر یزد و ظرفیت‌های موجود میراث فرهنگی این شهر، فرصت‌های خوبی را در زمینه صنعت گردشگری ایجاد کردیم و بر همین اساس در بخش زیرساخت‌ها مانند هتل مشوق‌های خوبی در نظر گرفته و شرایط خوبی داریم.

اختصاص ۱۵ درصد از سطوح اماکن فرهنگی به موضوعات تجاری

وی مهم‌ترین معضل سرمایه گذاری در شهر یزد را بی‌توجهی به تعیین سطوح تجاری برای پروژه‌های فرهنگی، مذهبی و تفریحی می‌داند و می‌گوید: عمدتاً در این پروژه‌ها سطوح تجاری دیده نمی‌شود که با تلاش‌های صورت گرفته و در راستای ترغیب سرمایه گذاران بر اساس مصوبه شورای شهر مقرر شده تا ۱۵ درصد از مساحت اینگونه پروژه‌ها به سطوح تجاری اختصاص داده شود که البته با استقبال خوبی از سوی سرمایه گذاران مواجه شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار یزد با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در خصوص توجه به ارتقای زیرساخت‌های شهری اضافه می‌کند: شهر علاوه بر مدرسه، مسجد، حسینیه و مراکز درمانی نیازمند زیرساخت‌های شهری است و باید به این مهم توجه شود زیرا از این طریق می‌توان نشاط و شادابی را در جامعه افزایش داد.

وی ادامه می‌دهد: اقدامات فرهنگی، مذهبی و تفریحی می‌تواند هم منجر به اصلاح شکل و شمایل محلات و هم خارج کردن جوانان از خمودگی شود که یکی از مصادیق آن ایجاد اماکن ورزشی و پارک‌ها برای ترغیب آنها به ورزش کردن و افزایش نشاط اجتماعی است.

تشکیل مجمع خیرین شهر ساز

مشتاقیون از تشکیل مجمع خیران شهر ساز در آینده‌ای نزدیک خبر داد می‌دهد و می‌گوید: باید تلاش کنیم تا جامعه خیران در کنار سایر اقدامات خود به مقوله زیرساخت‌های شهری هم توجه داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: با نگاه به وقفیات قدیم در می‌یابیم که بسیاری از اقدامات امروزه که بر عهده شهرداری است در گذشته توسط خیران و مردم انجام می‌شده است، به طور مثال تأمین سوخت چراغ‌های چربی سوز برای روشنایی معابر یا غرس درختان برای ایجاد فضای سبز در محلات نمونه‌ای از این اقدامات است، بنابراین اجرای بسیاری از پروژه‌های شهری توسط مردم ریشه در آئین و فرهنگ داشته که ضرورت احیای آن منجر به عمران و آبادانی شهر و افزایش رفاه عمومی می‌شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار یزد با بیان اینکه مهمترین ظرفیت شهر یزد در میراث فرهنگی آن نهفته است، عنوان می‌کند: یکی از سیاست‌های شهرداری در خصوص سرمایه گذاری‌های مشارکتی، بحث تأمین زیرساخت‌های گردشگری نظیر ایجاد هتل و مراکز اقامتی است که اقدامات خوبی در گذشته در این زمینه صورت گرفته و برای آینده نیز مشوق‌های مناسبی را برای سرمایه گذاری در این حوزه برنامه ریزی کردیم.

حمایت ویژه از سرمایه گذاران حوزه فرهنگی، تفریحی

«محمد شیبانی» رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد نیز با اشاره به تصویب لایحه مشوق‌های سرمایه گذاری شهرداری در شورای اسلامی شهر می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم یزد از شهرداری، افزایش و ساخت فضاها و اماکن فرهنگی، تفریحی و ورزشی است به همین دلیل هم تلاش داریم که سرمایه‌گذاران را به این سمت سوق دهیم.

وی با بیان اینکه در تنگناهای شدید اقتصادی قرار داریم و نیازمند اتخاذ تصمیمات ویژه و وضع مشوق‌های خاص برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری هستیم، اضافه می‌کند: با هدف تأمین سرانه‌های شهری و حمایت از پروژه‌های مشارکتی شهرداری یزد با تصویب شورای اسلامی شهر سرمایه‌گذارانی که در پروژه‌های تفریحی، ورزشی و فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند تا سقف ۱۵ درصد عرصه، بدون پرداخت هزینه‌، پروانه تجاری دریافت خواهند کرد.

شهرداری بنگاه اقتصادی نیست

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد با بیان اینکه برخی شهرداری‌ها را یک بنگاه اقتصادی یا حتی بنگاه املاک تلقی می‌کنند، تاکید می‌کند: شهرداری‌ها به‌هیچ‌وجه بنگاه اقتصادی نیستند.

وی با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که وظایف این نهاد را تعریف کرده، تصریح می‌کند: شهرداری‌ها در قانون به‌عنوان دستگاهی خدمت‌رسان معرفی شده‌اند و دریافت عوارض و مشارکت در پروژه‌ها از سوی شهرداری‌ها دلیلی بر بنگاه‌داری این نهاد نیست و صرفاً برای ارائه خدمات بهتر است.

شیبانی با بیان اینکه قانون‌گذار به شهرداری‌ها اجازه می‌دهد تا برای تأمین سرانه‌های مورد نیاز شهر، زمین رایگان در اختیار مجریان قرار دهند، اضافه می‌کند: نگاه خدمت‌رسان به شهرداری‌ها که منطبق بر قانون است منجر به جلب رضایت مردم و توسعه و آبادانی شهر می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در نقطه مقابل اگر شهرداری‌ها را به چشم یک بنگاه اقتصادی ببینیم موجب ایجاد نارضایتی در مردم و فقر سرانه‌های شهری و تلاش حداکثری برای سودجویی می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری یزد با اعتقاد به نگاه اول پروژه‌های خود را تعریف می‌کند، می‌گوید: هنگامی‌که شهر و شهروندان نیاز به ارائه خدمتی دارند و شهرداری بودجه لازم را نداشته باشد از بخش خصوص کمک می‌گیرد تا کمبودها را جبران کند.

وی اظهار امیدواری می‌کند: تا شهرداری برای تأمین هزینه‌های خدماتی شهر نیازمند دریافت عوارض از شهروندان نباشد و درآمدهای پایداری برای شهرداری ایجاد شود.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 431848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.