امروز زمین به اوج خورشیدی می‌رسد

کره زمین در ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه امروز به اوج خورشیدی (Alphelion) می‌رسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، کره ماه در حرکت مداری خود به دور زمین، در ساعت ۷ و ۴۸ دقیقه صبح امروز به گره نزولی (Descending Node) رسید و طی دو هفته پس از این تاریخ، پایین‌تر از مدار زمین قرار خواهد داشت.

همچنین کره زمین در ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه امروز، شنبه ۱۴ تیر ماه به اوج خورشیدی (Alphelion) می‌رسد؛ اوج خورشیدی به دورترین نقطه فاصله زمین در مدار بیضوی‌اش نسبت به خورشید و حضیض خورشیدی به نزدیک‌ترین فاصله زمین نسبت به خورشید گفته می‌شود. امروز کره زمین ۱,۰۱۶ واحد نجومی با خورشید فاصله خواهد داشت که این فاصله حدوداً برابر با ۱۵۱ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۵۵۲ کیلومتر خواهد بود.

دو هفته پس از کسوف اول تیرماه سال جاری و در روز یکشنبه ۱۵ تیر، ماه گرفتگی از نوع نیمسایه رخ خواهد داد؛ البته ایران در منطقه تحت پوشش این گرفت نیست. مناطق تحت پوشش این رویداد شامل جنوب و غرب قاره اروپا، قسمت اعظم قاره آفریقا و شمال آمریکا، آمریکای جنوبی، قطب جنوب و اقیانوس‌های آرام، اطلس و هند می‌شود.

این نوع ماه گرفتگی ساعت ۳ و ۷ دقیقه بامداد به وقت جهانی آغاز می‌شود، ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه (۹ صبح به وقت ایران) لحظه اوج گرفت است و ساعت ۵ و ۵۲ دقیقه به زمان جهانی پایان این ماه گرفتگی خواهد بود؛ ماه گرفتگی نیمسایه که در علم نجوم قدیم به آن "خسوف غیر مرئی" نیز گفته می‌شد، با چشم انسان قابل مشاهده نیست.

کد خبر 431830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.