هتاکی جنسیت‌زده در صحن شورای شهر

حواشی صحن علنی شورای شهر یزد و استیضاح، استعفا و دستگیری در میان شهرداران اعضای شوراها، مهمترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدت‌هاست شورا مشغول بررسی شفافیت و اصلاح فرآیندهای مالی شهرداری یزد است که این موضوع موافقان و مخالفانی در شورای شهر دارد. هفته جاری و در صحن علنی شورای شهر که بار دیگر موضوعات مالی شهرداری درحال بررسی بود، این اختلافات تشدید و تبدیل به توهین به یکی از اعضای زن شورای شهر شد.

ونوس عامری، عضو شورای شهر یزد، از این جلسه یک فایل صوتی منتشر کرده که در آن مرتضی شایق، عضو اصولگرای این شورا با الفاظی توهین آمیز او را مورد خطاب قرار می‌دهد. عامری درباره این فایل صوتی می‌گوید: این همه "هتاکی جنسیت‌زده" تنها برای افشای ابهامات مالی شهرداری.

اظهارات صوتی شایق به‌طور گسترده‌ای در فضای مجازی پخش شد که انتقادات و واکنش‌های متعددی را نسبت به این عضو شورای شهر به همراه داشت.

استیضاح ۳ شهردار

جلسه علنی استیضاح محمد صادق مجتهدی، شهردار تربت حیدریه خراسان رضوی در هفته جاری با حضور هفت عضو شورای شهر، برگزار شد.

پس از اینکه اعضای موافق و مخالف استیضاح و شهردار تربت حیدریه در این جلسه سخن گفتند، پنج عضو شورا در نهایت رأی به استیضاح مجتهدی دادند.

سید مهدی وقفی، رئیس شورای شهر و محمد امانی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا که از ابتدا موافق ادامه کار مجتهدی بودند در اعتراض به رعایت نشدن روال و فرایند قانونی استیضاح مبنی بر اینکه باید استیضاح در کمیته تطبیق شهرستان مورد تائید قرار گیرد، این جلسه را ترک کردند.

در ادامه مهسا رمضانپور، نایب رئیس شورای شهر، ریاست جلسه را به عهده گرفت و رأی گیری برای ماندن و یا رفتن شهردار انجام شد که در نهایت هر پنج عضو سوال کننده و حاضر در جلسه به استیضاح شهردار رأی مثبت دادند

طرح سوال از حمیدرضا فرهنگ شهردار شاهین شهر اصفهان نیز در جلسه هفته جاری شورای شهر به‌صورت کتبی پاسخ داده شد اما در پایان اعضای شورا از جواب‌های ارسالی وی قانع نشدند و بدین ترتیب وی با رأی اکثریت اعضا برکنار و احمدرضا پری‌تبار با شش رأی به عنوان سرپرست شهرداری شاهین‌شهر معرفی شد.

این سومین شهردار شاهین‌شهر در دوره پنجم شوراهاست که برکنار می‌شود.

محمد خسروزاده، شهردار فردیس البرز نیز در جلسه هفته جاری شورای شهر با هفت رأی مخالف و دو رأی موافق از کار برکنار و کیهان نریمانی با ۹ رأی موافق اعضای شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری فردیس انتخاب شد.

سید حسن افتخاریان، رئیس شورای شهر فردیس در این رابطه گفت: طرح سوال از شهردار فردیس از جمله در خصوص عدم برگزاری مناقصات فرهنگسراها و مراکز فرهنگی، به کارگیری نیرو در شهرداری بدون مجوز شورا، پیگیری نکردن انتزاع کامل فردیس از کرج، نبود نظارت کافی به فضای سبز و نظافت عمومی شهر بود که طبق قانون شهردار فردیس باید ظرف مدت ۱۰ روز در صحن شورا حاضر شده و به سووالات اعضای این شورا پاسخ دهد

وی ادامه داد: با توجه به حضور نیافتن شهردار در صحن علنی شورا، هفت عضو شورای شهر فردیس به برکناری وی رأی مثبت دادند.

دهدشت؛ استعفای شهردار پیش از استیضاح

همچنین سید زین‌الدین بالوایه، رئیس شورای شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد از استعفای اسفندیار برخه شهردار این شهر خبر داد و گفت: در سه ماه گذشته بحث رفتن شهردار مطرح بود که نهایتاً سه‌شنبه ۱۰ تیرماه شهردار اعلام کرد نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.

استعفای شهردار در جلسه آتی شورای شهر بررسی می‌شود؛ هرچند او در روزهای اخیر تهدید از سوی اعضای شورا به استعفا شده بود.

خوزستان؛ دستگیری ۳ عضو شورا به دلیل اتهامات مالی

بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، شهردار و سه نفر از اعضای شورای شهر ویس استان خوزستان بازداشت شدند.

براساس این گزارش، متهمان پرونده به دلیل اتهامات اقتصادی بازداشت شدند و تحقیقات برای تکمیل شدن پرونده آن‌ها ادامه دارد.

کوتاه از شورا:

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد: اگر شهرداری مشهد به تعهدی که برای تحویل طرح‌های تفصیلی هفتگانه داده عمل نکند، در مرحله بعد سوال از شهردار در صحن علنی خواهم داشت و طبق ماده ۶۸ آئین نامه شورای شهر اگر پاسخ شهردار به سوال قانع کننده نباشد ممکن است به سمت استیضاح شهردار برویم.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران: ظرف مدت کوتاهی سه صندلی جایگاه خبرنگاران شورا از خبرنگاران باسابقه خالی شده و از این موضوع گلایه‌مند هستیم زیرا باید در این شرایط خاص که همه به دنبال انسجام اجتماعی هستند بیشتر حواسمان به رسانه‌ها باشد.

علی آجودان‌زاده، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و ارزیابی شورای شهر تبریز گفت: عدالت در هزینه کرد بودجه‌ای روستاهای الحاقی و حریم شهر تبریز باید رعایت شود و خدمات به نحو مساوی به آنها تخصیص یابد.

حمید فتح اللهی، عضو شورای شهر شهرکرد: ایجاد باغ خزندگان در پارک تهلیجان شمالی شهرکرد توسط سرمایه‌گذار در حال انجام بوده و امید است که در شرایط کرونا موجب توسعه گردشگری شود.

محمدحسن علیپور عضو شورای شهر رشت: شورای شهر برای نوروز امسال مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص بُن به کارگران داشت که هنوز اقدامی برای آن نشده است؛ سال گذشته برلی تعیین تکلیف بیمه تکمیلی کارگران اقدام کردیم که هنوز کاری برای آنها نشده و از شهردار درخواست داریم که در این باره اقدام کند.

لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز: تهیه شناسنامه المان‌های شهری با انجام مستندنگاری، تشکیل پایگاه داده و راه‌اندازی سامانه مورد نیاز انجام می‌شود.

حسین سلطانی عضو شورای شهرستان یزد: فضای دوهزار هکتاری دریاچه شاهدیه علاوه بر مهاجرت پرندگان و شکل گیری زیستگاه مناسب برای جذب گردشگر، نیازمند نگهداری است که باید سطح آب دریاچه به پایین‌ترین سطح ممکن (برابر شدن دبی ورودی و خروجی) برسد تا مشکل پشه و بوی بد فاضلاب نیز کاهش پیدا کند.

کد خبر 431824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.