مرگ مرموز ۲۷۵ فیل در بوتسوانا

تجهیز ارتباط بی سیمی محیط بانان تا پایان سال، جان باختن نوجوان ۱۳ ساله برای نجات یک قلاده سگ، محکومیت مسئول یک واحد زغال گیری به ۳ ماه حبس تعزیری در نطنز، واکنش محیط زیست به انتقادات درباره باران و مرگ مرموز دستکم ۲۷۵ فیل در بوتسوانا را در بسته خبری محیط زیست ایمنا در سیزدهم تیرماه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرگ اسرارآمیز دست‌کم ۲۷۵ فیل در منطقه دلتای اوکاوانگو در شمال جمهوری بوتسوانا در جنوب آفریقا مقامات حفاظت محیط زیست این منطقه توریستی را درباره یک فاجعه زیست محیطی نگران کرده است.

سیریل تائولو، مدیر پارک ملی و حیات وحش بوتسوانا به خبرگزار فرانسه گفته است: «ما گزارشی مبنی بر مرگ ۳۵۶ فیل در شمال دلتای اوکاوانگو دریافت کرده‌ایم و تا این لحظه می‌توانیم مرگ ۲۷۵ فیل را تأیید کنیم.»

وی همچنین افزود که علت مرگ این فیل‌ها در دست بررسی است و نمونه‌های آزمایشگاهی برای بررسی علل مرگ این فیل‌ها به آفریقای جنوبی، زیمبابوه و کانادا ارسال شده است.
مدیر پارک ملی بوتسوانا با بیان این‌که فیل‌ها با عاج‌هایشان پیدا شده‌اند فرضیه دخالت شکارچیان در مرگ فیل‌ها را رد کرد. وی همچنین احتمال ابتلای فیل‌ها به بیماری سیاه زخم را مردود دانست.
به گزارش سازمان غیردولتی فیل‌های بدون مرز که ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شده است، ۳۵۶ فیل در این منطقه جان سپرده‌اند. میکائیل شز، مدیر این سازمان می‌گوید: «برآورد ما این است که ۷۰ درصد فیل‌های جان سپره حدود یک ماه پیش و ۳۰ درصد آنها نیز اخیراً در دو هفته گذشته مرده‌اند.»

به گزارش این انجمن، فیل‌های زنده در این منطقه که مورد مشاهده قرار گرفته‌اند بسیار ضعیف و بی حال هستند و برخی از آنها با مشکل تحرک مواجهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم فیل‌های نر و هم ماده در سنین مختلف قربانی این «بیماری مرموز» شده‌اند.
میکائیل شز افزوده است: «ما فیلی را دیدیم که به دور خودش می‌چرخید و قادر به تغییر مسیرش نبود.»
پیش‌تر در پایان ماه مه سال جاری، وزیر گردشگری بوتسوانا از تحقیق درباره مرگ ده‌ها فیل در دلتای اوکاوانگو خبر داده بود.

جمهوری بوتسوانا که در بین کشورهای آفریقای جنوبی، زامبیا و نامبیا واقع شده است دارای ۱۳۰ هزار فیل آزاد در حیات وحش است که یک سوم کل فیل‌های شناخته شده آفریقاست.

جمهوری بوتسوانا یکی از کشورهایی مورد توجه شکارچیان غیرقانونی فیل برای بدست آوردن عاج فیل‌هاست. انجمن فیل‌های بدون مرز در سال ۲۰۱۸ از شناسایی ۹۰ لاشه فیل خبر داده بود که به‌دست شکارچیان کشته شده بودند. در آن زمان دولت بوتسوانا این عدد را رد کرد و گفت که تنها ۵۳ جسد فیل شناسایی شده است که بیشتر آنها نیز در اثر عوامل طبیعی یا تضاد بین انسان‌ها و حیات وحش جان داده‌اند.

نوجوان ۱۳ ساله جان خود را فدای نجات سگ کرد

عضو هیأت مدیره مؤسسه زیست محیطی یام‌یاشیل گفت: "امیرعلی روحی" نوجوان ۱۳ ساله و یکی از دوستداران محیط زیست این شهرستان هنگام نجات یک قلاده سگ از کانال آب جان خود را از دست داد.

رشید اکبری گفت: "امیرعلی" روز گذشته در باغ‌های کوی "یوزباشکندی" میاندوآب مشغول چرای گوسفندان بود که متوجه گرفتار شدن یک قلاده سگ در کانال آب می‌شود.

وی افزود: وی با قصد نجات این سگ وارد کانال آب می‌شود ولی به علت عمق زیاد آب دچار حادثه می‌شود.

عضو هیأت مدیره مؤسسه زیست محیطی یام‌یاشیل میاندوآب ادامه داد: برادر کوچک وی نیز که در محل حضور داشت به محض اینکه امیرعلی دچار حادثه می‌شود، درخواست کمک می‌کند که بلافاصله عمو و چند نفر از افراد حاضر در آن محل به کمک وی می‌شنابند.

اکبری با بیان اینکه وی بلافاصله به بیمارستان فاطمه زهرا (س) منتقل می‌شود گفت: پزشکان و کادر درمانی این بیمارستان برای برگرداندن دوباره امیرعلی به زندگی چند ساعت تلاش می‌کنند ولی به علت اینکه خفگی ناشی از غرق شدن در آب تلاش آنان بی‌فایده می‌ماند.

۳ ماه حبس تعزیزی برای مسئول یک واحد کوره زغال گیری در نطنز

علیرضا غلامی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز با اعلام این خبر گفت: یک واحد کوره زغال گیری غیر مجاز (سنتی) واقع در بخش امامزاده (بادرود) با وجود چند نوبت دریافت اخطار رفع آلایندگی، هیچ گونه اقدامی برای رفع آلایندگی و یا توقف فعالیت انجام نداده بود به جرم آلودگی هوا و تهدید علیه بهداشت عمومی به مراجع قضائی معرفی شد.
وی افزود: در جریان رسیدگی به این پرونده، متهم به تحمل حبس تعزیری به مدت سه ماه و یک روز و نیز به جمع آوری وسایل استحصال زغال گیری محکوم شد.

تجهیز ارتباط بی سیمی محیط بانان تا پایان سال

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تجهیز ارتباط بی سیمی محیط بانان به صورت سراسری و جی پی اس به منظور رصد آنلاین آن‌ها تا پایان سال خبر داد.

سرهنگ جمشید محبت خانی گفت: تجهیزات جدیدی برای آتش سوزی مناطق چهارگانه حفاظت شده سراسر کشور در نظر گرفتیم و با بررسی‌های بعمل آمده ۹۰ درصد عامل آتش سوزی‌ها انسانی گزارش شده است، در واقع اگر مردم برای طبخ غذا، سیگار کشیدن و رها سازی ظروف یکبار مصرف در مناطق حفاظت شده موارد ایمنی را رعایت کنند ما با آتش سوزی مواجه نمی‌شویم.

وی ادامه داد: موضوع مهم وخوشحال کننده که می‌توانم برای محیط بانان به مناسبت روز محیط بان رونمایی کنم ارتباط بی سیمی محیط بانان به صورت سراسری و رصد آن‌ها به صورت جی پی اس از جمله اقداماتی است که تا پایان سال انجام می‌شود و از این پس می‌توانیم به صورت آنلاین محیط بانان و وضعیت آن‌ها را در مناطق حفاظت شده رصد کنیم.

به صورت ازمایشی ۶۰۴ پاسگاه محیط بانی در سازمان محیط زیست به صورت سراسری در کشور رصد خواهد شد تا در صورت بروز مشکل برای محیط بانان به صورت آنلاین با خبر شویم.

افزایش جمعیت باید منوط به حفظ منابع تجدیدپذیر باشد

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا از برنجکاری در غیر مناطق شمالی با قاطعیت جلوگیری نمی‌شود، تا بیش از این به منابع آبی کشور خسارت وارد نشود، گفت: این نتیجه سیاست‌های نادرست گذشته است. دولت چند سالی است که به این نتیجه رسیده که تالاب‌ها باید حفظ شوند درحالی که دولت‌ها در گذشته فکر می‌کردند هر چه سدسازی شود و آب‌ها مهار شوند، به نفع جامعه است چون اندیشه، اندیشه درست و پایداری نبود؛ بنابراین نه اینکه دولت حریف نباشد بلکه دولت باید سیاست‌های گذشته را اصلاح و حتی خسارت‌ها را پرداخت کند. مثلاً در گذشته عده‌ای فکر می‌کردند اگر آب به تالاب بختگان نرسد اتفاقی نمی‌افتد پس بهتر است برنج بکاریم. اما پس از اینکه به مشکلات زیست محیطی برخورد کردند، متوجه شدند که چه خطرات بزرگ‌تری در کمین آیندگان است. دستگاه‌های اجرایی هم به دلیل درآمد و منافعشان از این سیاست غلط حمایت می‌کردند.

کلانتری تصریح کرد: ضرورت توسعه پایدار را دیر و حداقل با ۳۰ تا ۳۵ سال تأخیر متوجه شدیم وآن را آغاز کردیم که در نتیجه بخش عمده‌ای از خسارت آن را هم خورده ایم. همین که اکنون ۴۰۰ دشت ممنوعه داریم که آب آنها تمام یا شور شده است نتیجه توسعه ناپایدار بوده و این مساله هزینه سنگینی برای کشور و نسل‌های آتی دارد.

آتش، تهدیدی جدی برای تالاب‌ها و مناطق

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ایجاد پوشش گیاهی مناسب در بستر تالاب هامون، احتمال آتش سوزی در تالاب هامون افزایش یافته است

وی افزود: با توجه به ورود آب به تالاب هامون در عمق کم و در وسعت بسیار زیاد و خشک شدن تدریجی این مقدار آب با توجه به گرم شدن هوا و شروع بادهای معروف ۱۲۰ روزه و تراکم بالای علف‌ها و پوشش گیاهی بستر تالاب و احتمال آتش سوزی و گسترش آن به وسعت زیاد، این اداره کل اقدام به افزایش گشت‌های شبانه روزی تیم‌های یگان حفاظت محیط زیست در بستر تالاب هامون و در مناطق مستعد استان کرده است.

وی عنوان کرد: با توجه به امکانات و اعتبارت در اختیار این اداره کل تجهیزات اطفای حریق را بصورت یگان‌های اقدام فوری در اختیار ادارات حفاظت محیط زیست شهرستانهای سراسر استان قرار داده و یگان امداد محیط زیست نیز در این خصوص تشکیل تا با اعزام محیط بانان سایر شهرستان در شرایط خاص، اطفای حریق احتمالی با سرعت بیشتری انجام شود.

واکنش محیط زیست به انتقادات از مکان نگهداری شامپانزه‌های باغ وحش ارم

در پی مطرح شدن انتقاداتی درباره محل نگهداری شامپانزه‌های باغ وحش ارم همزمان با بازگرداندن «باران» - شامپانزه معروف - به این باغ وحش، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: جایگاه شامپانزه‌های پارک ارم استاندارد است. با این حال مکانی جداگانه برای «باران» در نظر گرفته شده است.

محمد کرمی خاطرنشان کرد: وضعیت تغذیه و جایگاه شامپانزه‌های باغ وحش ارم از استانداردهای لازم برخوردار است و اکنون با اضافه شدن «باران» تعداد شامپانزه‌های این باغ وحش به ۹ قلاده رسیده است علاوه بر آن اگر باغ وحش ارم از استانداردهای لازم برخوردار نبود شامپانزه‌ای ۶۰ ساله که از دهه ۴۰ به این باغ منتقل شده است، تاکنون در این مکان زنده باقی نمی‌ماند.

کاهش زمین خواری در مناطق تحت مدیریت محیط زیست چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از کاهش چشمگیر تصرف غیرمجاز در مناطق تحت مدیریت در استان در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

شهرام احمدی گفت: با اقدامات هدفمند صورت گرفته و افزایش گشت و کنترل در سطح مناطق تحت مدیریت استان شاهد کاهش چشمگیر در مساحت و تعداد تخلفات مربوط به زمین خواری و تصرف غیرمجاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

در ارتباط با این اقدامات، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: دو متخلف در شهرستان کیار با فراهم‌آوردن موجبات ازبین رفتن پوشش گیاهی در مراتع اراضی ملی، قصد داشتند اقدام به خرید و فروش آن بکنند که با هوشیاری مأموران یگان حفاظت محیط زیست شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.

گاندو به خانه اش بازگشت

بهزاد دهواری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان راسک گفت: یک سر تمساح با همکاری همیاران و دوستداران محیط زیست زنده گیری و در زیستگاه مناسب رهاسازی شد.

وی افزود: این تمساح به دلیل وضعیت آب مناسب منطقه و وجود آبگیرهای متعدد در منطقه حفاظت شده و همچنین طبیعت منطقه، توسط آبراه‌ها و آبگیرهای متعدد شبانه به داخل روستای پیری دن هدایت شده بود.

کد خبر 431773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.