اصلی ترین عوامل چاق کننده بدن

روش تقویت سیستم ایمنی در موج دوم کرونا، ارزش غذایی لبنیات کم چرب و پرجرب، خواص بی نظیر آلو میوه تابستانی، تامین انرژی بدن با میان وعده ها و اصلی ترین عوامل چاق کننده بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، اظهار کرد: با توجه به موج دوم کوید ۱۹ و آمار روزافزون مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری، تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن در بحران کرونا با رعایت نکات تغذیه‌ای امکانپذیر است.

جلال‌الدین میرزای رزاز، افزود: ایران در پیک همه‌گیری کرونا توانست با کارنامه درخشان و موفقی در منطقه و حتی در دنیا بیماری را مهار و کنترل کند. اما اوج گرفتن دوباره کرونا می‌تواند به دلیل تغییرات ژنتیک در ویروس باشد و البته عدم رعایت موارد بهداشتی از اهمیت خاص برخوردار است.

وی یکی دیگر از دلایل بیماری کرونا را تغییر علائم بالینی این بیماری دانست و افزود: ما به مردم یاد داده بودیم که علائم اولیه بیماری به صورت مختلف چطور است که متأسفانه با تغییر رفتاری این ویروس و علائم بالینی بسیاری از مبتلایان، شاهد سه رقمی شدن فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، ادامه داد: با توجه به اینکه برگزاری مهمانی‌ها در شهرها موجب افزایش بیماری کرونا شده است، باید به اطلاعات تکمیلی که توسط مراجع ذیصلاح همچون وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در رابطه با بروز علائم جدید بیماری ارائه می‌شود، توجه داشته باشیم.

رزاز تاکید داد: حفظ رعایت موارد بهداشتی و فردی به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین پارامتر تعیین کننده در قطع زنجیره انتقال و افزایش آمار بیماری می‌تواند به ما کمک شایانی کند.

وی با تاکید بر اینکه «ما در اوج گیری کووید ۱۹ موارد تغذیه‌ای را به خوبی تشریح کردیم و به اطلاع مردم رساندیم»، تصریح کرد: ما در حال حاضر با افزایش شیوع بیماری مواجه گشته‌ایم که برای پیشگیری باید قدم برداریم. افزایش سیستم ایمنی و مقاومت بدن از راه‌های تغذیه‌ای امکانپذیر است. این دستورالعمل‌ها در سایت انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، صفحه اینستاگرام در دسترس است و نیز و در وب سایت آموزش همگانی، سایتی که در روزهای آینده رونمایی می‌شود، در دسترس همگان قرار دارد.

تأمین انرژی بدن با میان وعده‌ها

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی درباره خواص برخی از مواد غذایی سالم در میان‌وعده، اظهار کرد: کلم بروکلی جزو سبزیجات سبز و تیره‌رنگ است که به علت ویتامین A و ویتامین K موجود در خود و به صورت پخته برای افراد مبتلا به همراه با ماست در میان‌وعده توصیه می‌شود.

نرگس جوزدانی، افزود: از آنجایی که فصل تابستان به‌تازگی شروع شده و هوا گرم است، مصرف ماست از نوع کم‌چرب در کنار کلم بروکلی میان‌وعده خوبی برای افراد است و باعث تأمین کلسیم در آن‌ها خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف آووکادو دارای خواص غنی است، تصریح کرد: مصرف آووکادو و زیتون در کنار وعده‌های غذایی به عنوان منبع دریافت روغن ترکیب خوبی برای تأمین انرژی در بدن است. همچنین مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی در کنار آووکادو ترکیب غنی و مغذی است که افراد باید آن را مصرف کنند.

جوزدانی درباره مصرف هندوانه در میان‌وعده، گفت: هندوانه ترکیبی از ویتامین‌های مختلف است که درصد بیشتر آن آب بوده و برای تأمین و نگهداری آب بدن در ایام تابستان توصیه می‌شود. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث شده تا مصرف متعادل آن یعنی به میزان یک برش حتی برای افراد دیابتی هم توصیه شود.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی درخصوص اینکه تخمه کدو از مغزهای مغذی برای تأمین ویتامین‌های بدن هستند، خاطرنشان کرد: تخمه کدو و تخمه آفتابگردان به علت ویتامین‌های A و خواص آنتی‌اکسیدانی از نظر تأمین ریزمغذی‌ها کیفیت و خواص بهتری برای بدن داشته و مصرف آن به علت قیمت کم و در دسترس بودن حتماً توصیه می‌شود.

جوزدانی درباره مصرف تخم مرغ در میان‌وعده، گفت: تخم مرغ و مواد غذایی دیگر از قبیل ماست، میگو و ماهی مهم‌ترین منابع غذایی بوده که به کنترل گرسنگی در بدن کمک کرده و مصرف آن در میان‌وعده به‌خصوص در وعده صبحانه توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف خیار، هویج به عنوان سبزیجات آزاد در میان‌وعده‌های غذایی افراد توصیه می‌شود و به علت تأمین آب بدن در کنار یک کاسه ماست ماده مغذی خواهد بود که نباید از آن غافل شد.

خواص بی نظیر میوه تابستانی خوشمزه

آلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان است که خطر بروز برخی از بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. این میوه را می‌توان به‌شکل تازه یا خشک شده (آلو خشک یا آلو بخارا) مصرف کرد. در آلو و آلو خشک مواد مغذی فراوانی وجود دارد. این میوه علاوه‌بر آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر، دارای بیش از ۱۵ نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف است. یکی از خواص آلو داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی است، البته کالری آن نسبتاً پایین است و باید در خوردن آن دقت کرد. کمک به بهبود یبوست از خواص آلو و آب آلو محسوب می‌شود. این امر تا حدی به‌خاطر فیبر موجود در آلو است. مصرف آلو در درمان یبوست از بسیاری از ملین‌ها مانند پسیلیوم (نوعی فیبر است که برای بهبود یبوست استفاده می‌شود) مؤثرتر است. آلو و آلو خشک آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند که در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مؤثرند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنُلی در این میوه به وفور یافت می‌شود که تأثیر مثبتی بر سلامت استخوان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت دارند. براساس برخی مطالعات میزان پلی‌فنل‌ها در آلو بیش از دو برابر میوه‌های دیگر مانند شلیل و هلو است.

آلو با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد. آلو و آلو خشک علی‌رغم داشتن کربوهیدرات نسبتاً بالا، پس از مصرف، باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی‌شوند. آلو خشک برای سلامت استخوان مفید است. برخی مطالعات از تأثیر مصرف آلو در کاهش بروز بیماری‌های ناشی از ضعف استخوان مانند پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان، حکایت دارند. آلو خشک نه‌تنها می‌تواند از بروز مشکلات استخوان جلوگیری کند، بلکه در بهبود این مشکلات نیز نقش دارد. کمک به سلامت قلب از خواص آلو محسوب می‌شود. آلو و آلو خشک به‌دلیل خاصیت بالقوه‌شان در کاهش فشار خون و کاهش کلسترول مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ این دو، از عوامل عمده بروز بیماری‌های قلبی هستند. تأثیرات مثبت آلو و آلو خشک بر بیماری‌های قلبی احتمالاً به‌خاطر وجود فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

ارزش غذایی لبنیات کم چرب و پرجرب

یک کارشناس صنعت لبنیات، اظهار کرد: چربی از مواد خشک شیر محسوب می‌شود و از جمله اجزای قابل رؤیت آن است. به همین دلایل اگر این ماده در شیر کم شود، حس رقیق یا آبکی بودن محصول ایجاد می‌شود. شیر کامل ۸۷ درصد آب دارد و در صورت کاهش ماده خشک و به‌ویژه چربی، حس آبکی بودن یا کمتر خوشمزه بودن کاملاً طبیعی است.

حسین چمنی درباره اینکه آیا ارزش غذایی لبنیات کم چرب کمتر از نوع پرچرب آن است، تصریح کرد: مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان در شش گروه آب، پروتئین، چربی، قند، ویتامین و املاح دسته بندی می‌شوند که تمام این مواد در لبنیات کم چرب و پرچرب وجود دارد. تنها تفاوت لبنیات کم چرب و پرچرب در درصد چربی آن‌ها بوده و این افزایش یا کاهش میزان چربی فقط در یک بخش یعنی چربی تأثیر گذار است.

به گفته وی، چربی مولد انرژی است و گروه‌های سنی که کمتر به انرژی نیاز دارند یا افراد دارای اضافه وزن بهتر است از محصولات کم چرب استفاده کنند. البته به این نکته باید توجه کنیم که چهار ویتامین A و D و E و K محلول در چربی هستند و این ویتامین‌ها نقش کلیدی زیادی در بدن ایفا می‌کنند. مثلاً ویتامین D در غذاها بسیار کم وجود دارد و باعث جذب حداکثری کلسیم در بدن می‌شود. با کاهش میزان چربی، میزان این چهار ویتامین کاهش می‌یابد. از آنجا که میزان چربی شیر متعادل و مطابق نیاز انسان است، توصیه می‌شود گروه‌های سنی مختلف تا حد امکان از شیر کامل استفاده کنند.

چمنی با بیان اینکه چربی باعث غلظت بیشتر محصولات لبنی می‌شود و از طرفی طعم خوشمزه‌تری به آن می‌دهد، ادامه داد: نسل قدیم به محصولات پرچرب علاقه بیشتری نشان می‌دهند، ولی نسل جدید لبنیات کم چرب را به دلیل پایین بودن میزان کالری کمتر، بیشتر در رژیم غذایی خود قرار می‌دهد.

اصلی ترین عوامل چاق کننده بدن

همیشه برای لاغر ماندن نیاز به رژیم‌های سخت نیست بلکه با رعایت چند مورد و ترک کردن برخی عادات می‌توانید وزن کم کنید. هرچند خوردن غذاهای سالم را نباید کنار گذاشت، باید با خوراکی‌هایی که شما را چاق می‌کنند، آشنا شوید. در ادامه شما را با اصلی ترین عوامل چاق کننده آشنا می‌کنیم.

تند غذا خوردن

در دنیای امروز، همه سرگرم کاری هستند و مشغله زیادی دارند. همین موجب می‌شود غذا را با سرعت بیشتری بخورند. متأسفانه، سریع غذا خوردن، احتمال بالا رفتن وزن را زیاد می‌کند. تحقیقات نشان داده افرادی که غذایشان را خیلی تند می‌خورند احتمال اینکه با اضافه وزن و چاقی مواجه شوند بیشتر است.

آب کافی نخوردن

تحقیقات نشان داده افرادی که قبل از صبحانه دو لیوان آب می‌خورند، ۲۲% کالری کمتری در وعده غذاییشان می‌خورند. علاوه بر اینها، آب هیچ کالری ندارد. بنابراین خوردن آن هیچگاه شما را چاق نمی‌کند. شما به راحتی می‌توانید آب را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین کنید. اگر خوردن آب برایتان کسل کننده است و نمی‌توانید آن را جایگزین نوشیدنی‌هایی نظیر نوشابه کنید، کمی به آن لیمو یا تکه‌های خیار اضافه کنید تا طعم متفاوتی بگیرد.

بیش از حد نشستن

در کشورهای غربی به طور متوسط افراد بین ۹ تا ۱۱ ساعت در روز می‌نشینند. هر چند شاید فکر کنید که این ضرری ندارد اما در حقیقت بیش از حد نشستن و تحرک نداشتن بسیار مضر است. افرادی که در طول روز ساعات زیادی را می‌نشینند معمولاً چاق‌تر از افرادی هستند که تحرک بیشتری دارند.

خواب کافی نداشتن

کم خوابی یکی دیگر از عوامل چاق کننده است که به مرور زمان روی افزایش وزن تأثیر می‌گذارد. یک تحقیق که روی ۶۸۰۰۰ زن بالای ۱۶ سال انجام شده است نشان می‌دهد، خانم‌هایی که در طول روز کمتر از پنج ساعت می‌خوابند احتمال اینکه به اضافه وزن و چاقی دچار شوند بیشتر از خانم‌هایی است که هفت ساعت یا بیشتر می‌خوابند. این دسته افراد که خواب کافی ندارند معمولاً از ناحیه شکم و پهلوها چاق می‌شوند که این مساله ممکن است برای آنها بیماری‌هایی از جمله بیماری قلبی یا دیابت همراه داشته باشد. اگر مشکلی با خوابیدن دارید شاید این نکات درباره بهتر خوابیدن به شما کمک کند.

غذا خوردن در ظروف بزرگ

سایز ظرفی که در آن غذا می‌خورید در میزان غذاخوردن شما تأثیر دارد و به عنوان یکی از عوامل چاق کننده بدن شناخته شده است. شاید به نظر عجیب برسد اما تحقیقات نشان داده است، افراد معمولاً در بشقاب‌های بزرگ غذای بیشتری می‌خورند. اگر در ظروف بزرگ غذا می‌خورید بهتر است خیلی سریع سایز ظرف خود را تغییر دهید تا به طور ناخواسته غذای بیشتری نخورید.

غذا خوردن جلوی تلویزیون

خیلی‌ها غذایشان را حین تماشای تلویزیون، کار کردن با کامپیوتر یا خواندن مجلات و کتاب‌های مختلف می‌خورند. این کار به عنوان یکی دیگر از عوامل چاق کننده باعث می‌شود حواس شما از غذا خوردن پرت شده و ناخودآگاه غذای بیشتری بخورید. غذای خود را خیلی ریلکس سر میز و دور از تلویزیون، کامپیوتر یا حتی تلفن همراه بخورید.

بهم خوردن ساعت غذا خوردن

بهتر است زمان مشخصی برای غذا خوردن داشته باشید، شاید دیر غذا خوردن مشکلی نداشته باشد اما تغییر ساعت غذاخوردن می‌تواند به بدن ضرر برساند. معمولاً افرادی که در ساعات خاصی غذا می‌خورند احساس گرسنگی کمتری، قبل و بعد از غذا دارند، اما افرادی که دائم ساعت غذاخوردنشان بهم می‌ریزد معمولاً قبل از غذاخوردن خیلی احساس گرسنگی می‌کنند و این موجب می‌شود غذای بیشتری بخورند.

کد خبر 431698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.