قیمت طلا بازهم افزایش می‌یابد؟

روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیرماه) قیمت طلا در بازارهای جهانی برای اولین بار در ۹ سال اخیر به بیش از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس رسید. در حالی که طلای جهانی قله‌های قیمتی جدید را یکی پس از دیگری فتح می‌کند، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار طلا هرروز گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را درباره آینده طلا مطرح می‌کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیرماه) قیمت طلا در بازارهای جهانی برای اولین بار در ۹ سال اخیر به بیش از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس رسید. در حالی که طلای جهانی قله‌های قیمتی جدید را یکی پس از دیگری فتح می‌کند، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار طلا هرروز گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را درباره آینده طلا مطرح می‌کنند.

در این میان تحلیلگران نشریه فوربس معتقدند که رشد انفجاری قیمت طلا می‌تواند تحت تأثیر چهار عامل زیر همچنان ادامه یابد:

موج دوم شیوع ویروس کرونا

بروز نشانه‌هایی از احتمال آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا در جهان، باعث تشدید نااطمینانی و ریسک‌گریزی بیشتر در بین سرمایه‌گذاران شده است. تعداد موارد ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در جهان به‌سرعت در حال افزایش است. اگرچه با توجه به ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی در اغلب کشورهای جهان -پس از مدتی تعطیلی برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا- انتظار می‌رفت که افزایش نسبی در تعداد موارد ابتلاء به این بیماری رخ دهد، اما این افزایش عملاً در برخی مناطق از کنترل خارج شده است.

مثلاً در ایالت تگزاس آمریکا تعداد مبتلایان به کووید -۱۹ به حدی افزایش یافته است که بیمارستان‌ها در آستانه پر شدن هستند. استرالیا اخیراً شاهد بزرگترین جهش روزانه در آمار مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ بوده و این هشداری برای احتمال آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا در این کشور به شمار می‌رود. از طرفی در انگلیس که از لحاظ میزان مرگ‌ومیر بر اثر ابتلاء به کووید -۱۹ رتبه سوم جهان را دارد، روند بازگشایی اماکن عمومی و رستوران‌ها و همچنین کاهش محدودیت‌های سفر آغاز شده است و با این اوصاف در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب احتمال آغاز موج تازه‌ای از شیوع ویروس کرونا در این کشور وجود دارد.

البته اخبار مثبت از روند تولید واکسن کرونا، فروکش کردن اعتراضات گسترده [در واکنش به قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس] و نیز تلاش دولت‌ها برای مقابله با اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی می‌تواند روند صعودی قیمت طلا را تا حدی کنترل کند.

احتمال وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای اروپایی

دونالد ترامپ که به دامن زدن به تنش‌های تجاری شهرت دارد، هفته گذشته بحث وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای اروپایی را پیش کشید. دولت ترامپ وضع تعرفه‌های جدید بر ۳.۱ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان را در دست بررسی دارد. اگر تنش‌ها بر سر این مسئله تشدید شود و ترامپ از موضع خود عقب‌نشینی نکند (به‌عنوان تاکتیکی برای قوی نشان دادن خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا)، سرمایه‌گذاران احتمالاً از دارایی‌های پر ریسک بیشتر فاصله خواهند گرفت و به دارایی امن (طلا) روی خواهند آورد.

با این حال، اگر به هر دلیلی وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای اروپایی منتفی شود و یا سرمایه‌گذاران به این تعرفه‌ها به چشم تهدیدی برای اقتصاد جهانی نگاه نکنند، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه درباره تداوم روند صعودی قیمت طلا نیز ناکام خواهند ماند.

جنگ تجاری آمریکا و چین

چین کشوری نیست که دست روی دست بگذارد و به ترامپ اجازه زورگویی بدهد. تنش‌هایی که بر سر بحران کرونا بین آمریکا و چین ایجاد شده، فاز نخست توافق تجاری بین دو کشور را بسیار شکننده کرده است. چین واردات اقلام کشاورزی و طیور از آمریکا را کاهش داده است. ابهامات در خصوص آینده توافق تجاری آمریکا و چین افزایش یافته و بحث احتمال فروپاشی توافق تجاری مطرح است. علاوه بر این، چین مواضع آمریکا درباره مسئله هنگ‌کنگ را دخالت در امور داخلی خود می‌داند و از این قضیه به‌شدت ناراضی است.

سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و کالاهای خام از تشدید تنش‌های بین دو اقتصاد بزرگ جهان به هیچ وجه استقبال نمی‌کند. افت شاخص بازارهای سهام در روزهای اوج تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین پیش از توافق تجاری، شاهدی بر این مدعاست. اگر روابط تجاری بین آمریکا و چین به وضعیت عادی –یعنی اجرای توافق دوجانبه- بازگردد، تأثیرات تنش‌های اخیر بین دو کشور بر رشد قیمت طلا نیز کاهش خواهد یافت.

وضعیت اشتغال در آمریکا

آمار هفتگی تقاضای مستمری بیکاری در آمریکا نشان‌دهنده اوضاع نامناسب بازار کار در این کشور است. از طرفی در پی افزایش موارد ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در برخی مناطق آمریکا، تعدادی از فروشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و این می‌تواند روند بازگشت نرخ بیکاری در آمریکا به سطوح قبل از بحران کرونا را کُندتر کند. شرکت اپل از جمله شرکت‌هایی است که اخیراً فروشگاه‌های خود در مناطقی که به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در آمریکا شناخته می‌شوند را تعطیل کرده‌اند.

بازار کار برای فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این مسئله را می‌توان به‌وضوح در سیاست‌های اخیر فدرال رزرو مشاهده کرد. فدرال رزرو مصمم است که نرخ بهره را همچنان پایین نگاه دارد و بعید به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک اقدام به افزایش نرخ بهره کند. در انگلیس نیز بانک مرکزی این کشور به‌رغم مشکلات ترازنامه‌ای خود قصد ندارد نرخ بهره را افزایش دهد. نرخ بهره در منطقه یورو همچنان منفی است و در چین و هند نیز طی ماه‌های اخیر به میزان محسوسی کاهش یافته است. نرخ بهره پایین محرک قیمتی خوبی برای طلا محسوب می‌شود.

کد خبر 431678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.