۴۸ هکتار از مراتع و عرصه‌های طبیعی اصفهان در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ۴۸ هکتار از مراتع و عرصه‌های طبیعی این استان از ابتدای سال جاری تاکنون طعمه حریق شده است.

محمدحسین شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وقوع ۲۳ فقره آتش سوزی در مراتع و عرصه‌های طبیعی استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون، اظهار کرد: در این مدت ۴۸ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان طعمه حریق شده است.

وی با بیان اینکه عامل ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها در مراتع استان انسانی است، افزود: بیشترین آتش سوزی‌ها نیز در مراتع شهرستان سمیرم رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به وجود مناطق کوهستانی و صعب‌العبور زاگرسی در استان‌های مرکزی کشور، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، درخواست استقرار دائمی بالگرد آبپاش در استان اصفهان را در دستور کار قرار داده است خیر؟، گفت: در جلسه اخیر با مسئولان وزارت دفاع مقرر شد بررسی‌های لازم درباره این موضوع انجام شود و با توجه به حجم آتش سوزی‌ها در برخی استان‌ها بالگرد مستقر کنند اما این امر در همه استان‌ها امکان پذیر نیست و بالگرد در صورت نیاز تأمین می‌شود.

در صورت نیاز بالگرد آبپاش تأمین می‌شود

وی افزود: با توجه به اعتباری که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأمین کرد، مقرر شد هر زمانی که سازمان جنگل‌ها به بالگرد نیاز داشته باشد وزارت دفاع تأمین کند؛ محدودیتی در این باره وجود ندارد و از این رو در صورت نیاز بالگرد در اختیار این سازمان قرار خواهند داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به تنهایی نمی‌تواند از آتش سوزی جلوگیری کند از این رو نیاز است گردشگران و مردمی که برای تفریح به دامان طبیعت می‌روند از روشن کردن آتش خودداری کنند و یا شیء شیشه‌ای در طبیعت رها نکنند که با انعکاس نور خورشید به آتش سوزی منجر شود. شاملی اضافه کرد: دامداران که برای چرای دام به مراتع و عرصه‌ها می‌روند پس از اینکه برای چای یا غذا آتش روشن می‌کنند از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: مردم در صورت مشاهده آتش سوزی در مراتع و عرصه‌های طبیعی با شماره‌گیری ۱۵۰۴ وقوع حادثه را به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش کرده و برای حفاظت از طبیعت مشارکت کنند.

علاقه‌مندان، کارت همیار طبیعت دریافت می‌کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: دوستداران طبیعت و مردمی که علاقه‌مند به همکاری با سازمان منابع طبیعی هستند می‌توانند مراجعه کرده و کارت همیار طبیعت دریافت کنند؛ از همیاران طبیعت حمایت قضائی خواهیم داشت تا در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی همراه ما باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هشت ماه نخست سال ۹۸ دو فقره حریق در ۲.۵ هکتار از جنگل‌های غرب و جنوب و ۶۰ مورد آتش سوزی در مراتع استان اصفهان از جمله در شهرستان‌های فریدون شهر، فریدن، بویین میاندشت، چادگان، سمیرم، گلپایگان، خوانسار، تیران و کرون، لنجان، نطنز و کاشان اتفاق افتاد.

استان اصفهان با وسعت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار دارای شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، یکصد هزار هکتار جنگل و سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان است.

کد خبر 431655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.