نقش والدین بر یادگیری بچه‌ها در طول قرنطینه

باتوجه‌به خطرات ناشی از شیوع کووید -۱۹، بسیاری از شهرهای جهان اقدام به تعطیلی مدارس و ادامه ترم‌های تحصیلی به صورت آموزش از راه دور کرده‌اند که این امر با نگرانی والدین در زمینه یادگیری کودکان و نیز دشواری نگه داشتن آن‌ها در چهاردیواری خانه همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فراگیری جهانی کووید -۱۹ که در بسیاری از نقاط دنیا با لزوم قرنطینه خانگی و تعطیلی مدارس و مشاغل همراه بوده، به‌طور ناگهانی والدین و بچه‌ها را با شرایطی جدید، مطبوع و البته آشفته مواجه کرده است.

در طول این دوران بچه‌ها می‌توانند در انجام کارهای منزل به والدین خود کمک کنند و والدین این امکان را دارند که وقت بیشتری را در کنار سایر اعضای خانواده بگذرانند. بااین‌حال تنها چند هفته دوری از فضای مدارس باعث می‌شود که روند یادگیری بچه‌ها تا حد زیادی مختل شود و ازآنجایی‌که آموزش بعضی از دروس نیازمند دوره‌های حضوری و عملی است بهره‌وری آن‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

علاوه بر این در بعضی از مناطق یا خانواده‌ها امکان دسترسی به اینترنت و حتی امکانات دیجیتالی هم‌چون کامپیوتر و تلفن‌های همراه هوشمند وجود ندارد و بدین‌ترتیب آموزش از راه دور غیرممکن و دشوار است. در این شرایط والدین با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند که اولاً چگونه فرزندان خود را از هیجانات و تحریکات عصبی و یا غرق شدن بیش از اندازه در فضاهای مجازی، برنامه‌های اینترنتی و صفحات ال‌سی‌دی تلویزیون، کامپیوتر و گوشی دور نگه دارند و دوماً با چه شیوه‌ای از پسرفت تحصیلی، فراموشی نکات آموزشی، ناتوانی در یادگیری و اتلاف وقت آن‌ها پیشگیری کنند.

یادگیری در رده‌های سنی پیش از دبستان

به‌منظور مرتفع کردن این چالش‌ها والدین می‌توانند در کنار فرزندان به فعالیت‌هایی مشغول شوند که امر یادگیری را برای آن‌ها آسان می‌کند. مثلاً خواندن تعاملی کتاب برای سنین پیش‌دبستانی و یا خردسالان در طول روز که پرداختن به سرگرمی‌های مستقل برای آن‌ها دشوار است، ترغیب آن‌ها به صحبت کردن درباره عکس‌ها، پیش‌بینی این‌که در ادامه داستان چه خواهد شد و هر یک از شخصیت‌ها چه احساسی خواهند داشت که برای آموزش زبان و سوادآموزی بسیار مفید است.

پیاده‌روی کردن والدین با این گروه سنی در محیط‌های مقدور و با رعایت تمامی نکات ایمنی و سلامت، نام بردن اشیا، اجسام و حتی موجودات و حشرات موجود در اطراف و جویا شدن نظر کودک درباره آن‌ها نیز نقش بسزایی در تقویت مهارت‌های زبانی او دارد. همچنین یادآوری خاطرات و تجربیات گذشته با استفاده از عکس‌ها و ویدئوهای ضبط‌شده و تشویق کودک به صحبت درباره جزئیات آن‌ها نیز برای افزایش ظرفیت حافظه و بالا بردن توان یادگیری بسیار مهم است زیرا تحقیقات نشان داده است که یادآوری تفضیلی مسائل به‌طور مکرر منجر به تقویت حافظه مربوط‌به شرح حال خود و افزایش توانایی روایت داستان در کودکان می‌شود.

به‌چالش‌کشیدن بچه‌ها برای برپایی یک صحنه نمایش و اجرای نمایش‌نامه در حیاط و یا سالن خانه برای تقویت قوه خلاقیت و نوآوری همچنین افزایش توانمندی‌های آموزشی آن‌ها بسیار مفید است.

باید در نظر داشت که این گروه سنی به‌لحاظ رشد شناختی و یادگیری‌های زبانی بسیار حساس هستند و رها کردن آن‌ها با یک گوشی تلفن همراه یا بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد. درصورتی‌که والدین توانایی گذراندن چندین ساعت وقت با این بچه‌ها را ندارند می‌توانند برای سرگرم کردن آن‌ها از لوازم هنری، کتاب‌های صوتی، ضبط فیلم از خود و نمایش برای آن‌ها و بازی‌های فکری استفاده کنند که مغز کودکان را فعال نگه می‌دارد و قوه خلاقیت و ابتکار آن‌ها را پرورش می‌دهد.

سرگرم شدن گروه‌های سنی بعد از دبستان

از آنجایی‌که تعطیلی مدارس و زمان هشت ساعته‌ای که بچه‌ها را در خارج از خانه نگه می‌داشت، والدین بودن را به یک مشغله دائمی برای پدر و مادرها تبدیل کرده است و همچنین با توجه به این‌که بسیاری از آن‌ها شاغل هستند و باید به‌نحوی برای کار با بچه‌ها برنامه‌ریزی کنند که بر بهره‌وری کاری خودشان تأثیر منفی نداشته باشد، بنابراین لازم است که برای گروه‌های سنی بزرگ‌تر از راهکار "جایگزینی انواع سرگرمی‌ها و نیز بازی‌های آموزشی مستقل به‌جای یادگیری‌های ساختاری مدرسه‌ای" استفاده کرد.

مثلاً کودکانی که در حال فراگیری اصول ابتدایی ریاضی هستند می‌توانند دور خانه گشتی بزنند، تعداد پنجره‌ها را بشمارند و یا متوسط تعداد لامپ‌های موجود را محاسبه کنند. املا نوشتن و یا حل مسائل ریاضی با تایپ کردن در کامپیوترها و نه نوشتن دستی، همیشه سرگرمی موردعلاقه بسیاری از این کودکان بوده است. از سوی دیگر آشپزی یک درس علمی و عملی قابل توجه است که می‌توان از آن هم برای یادگیری و هم به‌منظور پیشگیری از کسل‌شدن بچه‌ها بهره برد.

در این شیوه می‌توان از ریاضی (محاسبه یک‌چهارم لیوان به‌علاوه یک‌دوم آن)، علوم (چگونگی کار مخمرها)، هجی کلمات (خواندن برچسب‌های روی محصول و شیوه استفاده از آن) و غیره استفاده کرد. این کودکان علاوه‌بر دست یافتن به آگاهی در مورد تغذیه، با انواع غذاها و طعم‌دهنده‌ها نیز آشنا می‌شوند.

برای این گروه سنی، والدین می‌توانند برنامه‌ریزی‌های برای آخر هفته خود داشته باشند. مثلاً در طول هفته آن‌ها را تشویق به خواندن کتاب‌هایی کنند که از روی آن‌ها فیلم ساخته شده است، آخر هفته آن فیلم را در کنار هم تماشا کنند و پس از آن به نقد و بررسی تفاوت‌های میان فیلم و کتاب بپردازند.

باید در نظر داشت که حفظ شرایط طبیعی کودکان تا حد امکان، تشویق آن‌ها برای به‌اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها با سایرین، پرورش قدرت فکری آن‌ها، تقویت قوه خلاقیت‌شان و مواردی از این قبیل علاوه بر این‌که کودکان را از افسردگی و تفکرات منفی ایجاد شده به دلیل شرایط حاضر دور می‌کند، نقش بسزایی نیز در داشتن جامعه‌ای ثروتمند و غنی دارد و با وجود فراهم آوردن امکان پرورش فکری کودکان در فضای خانه، تهدیدات اوضاع فعلی را به فرصت‌هایی برای آینده تبدیل می‌کند.

کد خبر 431590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.