فعالیت اجتماعی بازدارنده، بهترین راهکار برای مبارزه با اعتیاد است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: مشارکت عمومی بر مبنای فرهنگ اجتماعی بازدارنده، از بهترین شیوه‌های پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.

به گزارش ایمنا، مرتضی جعفری در بازدید از مجموعه کارآفرینی بازیافت که به همت بهبودیافتگان از مواد مخدر راه‌اندازی شده است، گفت: توانمندسازی و مهارت‌آموزی به بهبودیافتگان مواد مخدر دعوت آن‌ها به زندگی دوباره و جلوگیرنده از دچار شدن مجدد آن‌ها به دام اعتیاد است.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های برآمده از اعتیاد به برنامه‌ریزی و هم‌افزایی همه نهادها و به‌ویژه گروه‌های مردمی نیاز دارد، افزود: حضور فعالانه مردم و اراده قوی درمان‌یافتگان اعتیاد در این زمینه الگویی اثربخش برای افراد درگیر با این معضل به‌شمار می‌رود؛ افزون بر این به مسئولان یادآوری می‌کند که تلاش در حوزه اشتغال به تضمین سلامت روحی و روانی شهروندان می‌انجامد و هزینه‌های جامعه را برای بهبود آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌دهد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز بر ضرورت توسعه امکانات زیرساختی، مهارت‌آموزی، ایجاد روحیه پذیرش در جامعه و باز پروری فردی و اجتماعی افراد آسیب دیده پس از رهایی از اعتیاد تاکید کرد.

وی آموزش را از مهم‌ترین اصول در بهبود عملکرد افراد پس از ترک دانست و گفت: آنچه اهمیت دارد، مراقبت‌های پس از درمان اعتیاد است و در این زمینه شاید باید بیش از ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد به ایجاد تسهیلات برای افراد پس از ترک اندیشید.

جعفری با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های اجتماعی مجموعه شهرداری به رفع معضلات شهری به صورت زیرساختی می‌پردازد، گفت: این برنامه‌ها که بر محور مشارکت مردم در قالب سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود، امسال بسیار جدی‌تر پیگیری می‌شود؛ چراکه طرحی با موضوع تسهیل‌گری اقتصادی برای خانواده‌های درگیر اعتیاد در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: شهرداری شیراز در راستای شعار شهر انسان محور با همکاری و همراهی کارآفرینان و سمن‌های فعال در این زمینه تلاش می‌کند که امکان فعالیت گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به پروژه‌های کارآفرینی اجتماعی، گفت: طرح‌های کارآفرینی اجتماعی با هدف تسهیلگری اقتصادی در محلات آسیب خیز به مثابه راهگشای برخی معضلات ناشی از اعتیاد با همکاری گروه‌های هدف، سمن‌ها و کارآفرینان پیگیری می‌شود.

وی گفت: در این خصوص شهرداری شیراز تاکنون کارآفرینانی را شناسایی کرده است که خود به نوعی از اقشار آسیب دیده و در معرض آسیب بوده‌اند و با اراده و پشتکار توانستند از پس این مشکلات بر آیند و با ایجاد کسب و کارهایی مشکل اقتصادی و در پی آن معیشتی خود و هم‌نوعان را رفع کنند.

کد خبر 431577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.