مسمومیت‌های غذایی شایع‌ترین بیماری تابستانی

آشنایی با رژیم غذایی ضد پیری، فواید میوه سیب، افزایش خطر ابتلا به دیابت با مصرف سه گروه غذایی، مسمومیت‌های غذایی شایع‌ترین بیماری تابستانی و عوارض مصرف بیش از حد کافئین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم غذایی بسیار مهم است، زیرا مواد غذایی سلول‌های بدن ما را تغذیه می‌کنند. هنگامی که بدن شما تغذیه می‌شود، می‌تواند دقیقاً آنچه را که باید انجام دهد. این خوراکی‌ها می‌توانند ضد پیری باشد.

تغذیه مناسب می‌تواند از سنتز کلاژن برای مقابله با چین و چروک‌ها و هیدراتاسیون برای درخشش پوست استفاده کند. کنگر فرنگی تند و تیز ممکن است اولین میان وعده‌ای نباشد که به آن فکر می‌کنید. اما این خوراکی شگفتی انگیز، فواید بسیاری به بدن ارائه می‌دهد. کنگر فرنگی سرشار از فیبر محلول، به ویژه اینولین است، یک ماده پرهیبوتیک قدرتمند که غذای مورد علاقه میکروبیوم روده شما است.

۸۰ درصد سیستم ایمنی بدن ما در روده ما زندگی می‌کند، بنابراین خوردن کنگر فرنگی می‌تواند ایمنی، متابولیسم و خلق و خوی شما را تقویت کند. کنگر فرنگی همچنین منبع خوبی از مواد مغذی کلیدی از جمله مواد معدنی" الکترولیت " (سدیم، پتاسیم، منیزیم) است؛ و آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C. از توسعه کلاژن حمایت می‌کند. آووکادو یک ماده غذایی سالم است. این خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E. است که باعث کاهش آسیب‌های ناشی از اشعه ماورا بنفش و ایجاد مقاومت پوست می‌شود.

این میوه تری گلیسیریدها را کاهش می‌دهد. در حقیقت، مصرف منظم آووکادو ممکن است شما را از مشکلات پوستی نجات دهد. ریختن روغن آووکادو روی سالادها به جای روغن زیتون نیز یکی دیگر از راهکارهای هوشمندانه برای سلامت پوست است. این میوه به بهبود سلامت قلب و عروق، مدیریت وزن و کنترل قند خون نیز کمک می‌کند.

برخی منابع علمی توصیه می‌کنند دو بار در ماه سالمون بخورید. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که التهاب را کاهش می‌دهد، از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و از سرطان پوست جلوگیری می‌کند. همچنین حاوی ویتامین E. زیادی است، که ممکن است به عنوان محافظ در برابر پیری زودرس پوست ناشی از اشعه UV عمل کند.

علاوه بر این که کلم بروکلی یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی است، حاوی یک فیتوشیمیایی قوی است که روند سم زدایی بدن شما را فعال می‌کند، سلول‌های قدیمی را تمیز می‌کند و به بدن شما کمک می‌کند بهتر عمل کند. همچنین هرچه کاسه میوه شما رنگارنگ‌تر باشد، بهتر است. انواع توت‌ها (توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، تمشک) مقدار زیادی فیبر، مواد مغذی و آنتی اکسیدان دارند که به جوان سازی پوست کمک می‌کنند.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین

کافئین بیشترین محرک روانشناختی در جهان است و تنها ماده‌ای است که مقدار آن در هیچ کجا اعم از چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا تنظیم نمی‌شود به گفته سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) یک قاشق از پودر کافئین معادل ۲۸ فنجان قهوه است و به همین دلیل فروش مکمل‌های کافئین دار در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است. این ممنوعیت به دلیل مرگ‌های متعدد در سال‌های اخیر به وجود آمده است.

به گفته محققان مصرف بیش از یک تا دو گرم باعث ایجاد اثرات سمی چشمگیری در بدن می‌شود. در اثر مصرف بیش از پنج گرم کافئین یا غلظت خون بیش از ۸۰ میلیگرم بر لیتر، اثرات کشنده آن ظاهر می‌شود. در بیمار میزان کافئین به ۱۴۷ میلی‌گرم بر لیتر و دوز کشنده رسید. پیش از درمان فرد بیمار دچار علائمی چون تنگی نفس، تعریق، اضطراب و مشکلات تنفسی ضربان قلب غیرطبیعی و بالا و فشار خون پایین بود که تحت درمان پزشکان قرار گرفت.

نوار قلب او نشان داد که نوعی آریتمی غیرطبیعی در قلب به نام تاکی کاردی بطنی چند مورفیک وجود دارد و آزمایشات نشان می‌دهد که نوعی اسید به نام اسیدوز متابولیک به همراه آلکالوز تنفسی (عدم تعادل دی اکسید کربن و اکسیژن در خون) وجود دارد. تعداد گلبول‌های سفید خون نیز افزایش یافته بود.

بیمار پس از مراجعه به بیمارستان به منظور از بین بردن مسمومیت ناشی از کافئین تحت مراقبت‌های شدید قرار گرفت. به گفته محققان، با این که هیچ دستورالعمل رسمی مبنی بر مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد، اما با توجه به چنین مواردی مصرف زیاد کافئین بسیار خطرناک است.

افزایش خطر ابتلاء به دیابت با مصرف سه گروه غذایی

یک متخصص غدد، گفت: الگوی غذایی سرشار از غلات تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و شکر افزوده خطر ابتلاء به دیابت را افزایش می‌دهد، اما مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل و چربی‌های سالم مثل روغن زیتون می‌تواند از ابتلاء به دیابت پیشگیری کند.

مهدی عاملی، افزود: پروتئین‌ها باید حدود ۲۰ درصد کالری روزانه را تأمین کنند، در مواردی که آسیب کلیه ناشی از دیابت وجود دارد ممکن است این مقدار کمتر شود و مصرف چربی‌ها نباید بیشتر از ۳۰ درصد کالری روزانه باشد. در این میان مصرف چربی‌های حیوانی باید کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه را فراهم کند.

عاملی ادامه داد: مصرف روزانه فیبر باید حداقل ۲۰ گرم شامل نان جوی سبوس دار، نان سنگک، جوی پوست نکنده، ذرت، بادام زمینی، فندق، گردو، انواع لوبیا، عدس، سویا، سبزیجات شامل لوبیا سبز، نخود فرنگی، هویج، گل کلم، اسفناج، میوه‌ها شامل توت فرنگی، شاه توت، گلابی، سیب باید در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت گنجانده شود.

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از افزایش فشار خون، مصرف نمک بهتر است، محدود شود، در این میان غذاهای خانگی به علت اینکه سدیم کمتری دارند نسبت به غذاهای آماده مثل انواع کنسرو، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس ترجیح داده می‌شوند و بهتر است از اضافه کردن نمک در سر سفره نیز خودداری شود.

این متخصص غدد افزود: مقدار کلسترول مصرفی در بیماران مبتلا به دیابت روزانه باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم باشد، کلسترول نوعی چربی است که در غذاهایی مانند گوشت، زرده تخم مرغ، دل و جگر و لبنیات دیده می‌شود و بالا بودن آن عامل مهمی در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: به همین دلیل افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به بیماری دیابت هستند، مانند افراد با سن بیش از ۴۵ سال حتی بدون وجود هیچ علامتی باید حداقل هر سه سال یکبار آزمایش قند خون ناشتا انجام دهند تا با تشخیص زودرس و کنترل قند خون در حد مناسب از ایجاد بسیاری از این صدمات پیشگیری شود یا وقوع آنها به تأخیر انداخته شود.

مسمومیت‌های غذایی شایع‌ترین بیماری تابستانی

شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما را مسمومیت‌های غذایی و در پی آن اسهال و استفراغ می‌دانند. به گفته کارشناسان این بیماری اغلب کودکان زیر پنج سال را گرفتار می‌کند. بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده، هر کودک زیر پنج سال، به طور تقریبی سه بار در سال به بیماری اسهال مبتلا می‌شود که این آمار در برخی مناطق، ۹ بار در سال است. خوشبختانه این بیماری در سال‌های اخیر از طریق مصرف محلول خوراکی او. آر. اس کنترل شده و میزان مرگ و میر کودکان به حداقل رسیده است.

در اسهال حاد که بین ۷ تا ۱۴ روز به طول می‌انجامد، در هر بار مقدار زیادی آب از بدن بیمار دفع شده و مدفوع فرم آبکی دارد، ولی در اسهال مزمن مدفوع کمتر آبکی بوده و خون و بلغم دارد. ضمن این که عامل اسهال حاد، ویروس‌ها و در برخی موارد باکتری‌ها هستند، حال آن که عامل اسهال مزمن، باکتری‌هایی چون آمیب و انگل هستند. وقتی سطح سواد عمومی بالا می‌رود و مردم نکات آموزشی را مطالعه می‌کنند و پیام‌های بهداشتی به آن‌ها منتقل می‌شود، شاخص‌های بهداشتی ارتقا می‌یابد و بیماری‌های روده‌ای قابل کنترل‌تر می‌شوند.

بیماری‌های عفونی روده از جمله وبا، اسهال خونی، بیماری‌های انگلی و حصبه از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته باعث مرگ و میر بسیاری در کشورمان شدند. مهم‌ترین راه انتقال این بیماری‌ها، عدم رعایت بهداشت فردی و نشستن دست‌ها قبل از غذا است. مردم تصور می‌کنند که آب چاه، برکه، رودخانه‌ها و چشمه‌ها که ظاهر شفافی دارند، برای نوشیدن مناسب هستند، در حالی که این آب‌ها دارای انواع انگل هستند و خوردن آن‌ها باعث بیماری‌های روده‌ای می‌شود که ممکن است چندین سال علائمی نشان ندهند. گندزدایی آب در محل مصرف از راه‌های پیشگیری از وباست، به طوری که با استفاده از کلر به موازات تهیه و تدارک مخازن مطمئن می‌توان از آب آشامیدنی سالم استفاده کرد.

گندزدایی آب، یک فرآیند از عملیات تصفیه است که در نتیجه آن باکتری‌های موجود در آب از بین می‌روند. یک فرد می‌تواند با داشتن حداقل یک لیتر آب برای آشامیدن و دو لیتر برای تهیه غذا و مصرف ضروری شستشو در روز، زنده بماند. سبزیجات و میوه‌های خام باید به دقت شسته و ضدعفونی شوند، در غیر این صورت باعث ابتلاء به بیماری‌های روده‌ای می‌گردند. بیماری کیست هیداتیک توسط نوعی کرم ایجاد می‌شود که انتقال آن از طریق سبزی‌های آلوده است.

برای اطمینان از انتقال نیافتن این بیماری‌ها، باید پس از پاک کردن انواع سبزی، آن‌ها را در ظرف پر از آبی قرار داد و مقداری مایع ظرف‌شویی یا پرکلرین روی آن ریخت و پس از پنج دقیقه شست، طوری که کفی روی آن‌ها باقی نماند تا کاملاً آلودگی آن‌ها برطرف شود.

سیب و فوایدی که نباید فراموش شود

در مقایسه با میوه‌ها و سبزیجات دیگر، سیب دارای محتوای آنتی اکسیدانی بیشتر، به ویژه در پوست خود است که آن را به گزینه‌ای خوب برای پیشگیری و مبارزه با سرطان تبدیل می‌کند. انواع مختلف سیب همچنان می‌توانند فواید سلامت جالب توجه‌ای را ارائه کنند. شما می‌توانید این میوه را به عنوان یک میان وعده سالم مصرف کرده یا آن را به وعده غذایی صبحانه یا اسموتی ها خود اضافه کنید. البته سیب به عنوان یک گزینه درمانی برای بیماری‌های مختلف در نظر گرفته نمی‌شود، اما حداقل در بلند مدت و در صورت مصرف منظم می‌تواند سلامت شما را بهبود ببخشد. در ادامه با برخی از فواید مصرف سیب که نباید نادیده گرفته شوند، بیشتر آشنا می‌شویم.

مبارزه با سرطان

در مقایسه با میوه‌ها و سبزیجات دیگر، سیب دارای محتوای آنتی اکسیدانی بیشتر، به ویژه در پوست خود است که آن را به گزینه‌ای خوب برای پیشگیری و مبارزه با سرطان تبدیل می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف یک یا تعداد بیشتری سیب در روز می‌تواند به کاهش خطر سرطان کولورکتال کمک می‌کند. مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که سیب می‌تواند به پیشگیری از سرطان‌های ریه و پروستات کمک کند.

کاهش خطر سکته مغزی

مطالعه‌ای با حضور تقریباً ۱۰,۰۰۰ هزار نفر که بیش از ۲۸ سال سن داشتند، نشان داد که که خطر سکته مغزی ترومبوتیک در افرادی که بیشترین میزان سیب مصرفی را داشتند، کمتر بود. یک سیب می‌تواند تقریباً ۲۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه فیبر را تأمین کند که مطالعه‌ای دیگر نشان داد این ماده می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

کمک به کاهش وزن

حاوی کمتر از ۱۰۰ کالری، سیب در مقایسه با یک کراکر با میزان کالری مشابه می‌تواند احساس سیری بیشتری را در انسان ایجاد کند. نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف چند برش سیب پیش از یک وعده غذایی به تقویت احساس سیری و مصرف ۲۰۰ کالری کمتر در آن وعده غذایی منجر شده است. همچنین، سیب حاوی ترکیباتی است که به تغذیه باکتری‌های سالم در روده کمک می‌کنند که به طور بالقوه خطر برخی مشکلات سلامت مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد.

مفید برای مغز

سیب سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است که یکی از آنها کوئرستین نام دارد و اثر محافظتی روی سلول‌های عصبی را نشان داده و همچنین به بقا و عملکرد درست آنها کمک می‌کند. یک مطالعه با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داد که یک دوز زیاد از این آنتی اکسیدان می‌تواند به محافظت در برابر عوارضی که به بیماری آلزایمر منجر می‌شوند، کمک کند.

کاهش خطر دیابت

پلی‌فنول ها ریزمغذی‌هایی هستند که به میزان زیاد در سیب وجود دارند و می‌توانند به پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌های تولید کننده انسولین کمک کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف یک سیب در روز خطر دیابت نوع ۲ را به میزان ۲۸ درصد کاهش داده است. حتی مصرف چند سیب در هفته نیز اثری مشابه را به همراه داشت.

کد خبر 431557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.