قاچاق جای دریامحوری را گرفته است

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: نمایندگان مجلس باید به منظور باز شدن مجدد دریا به عنوان منبع اصلی تولید کار و درآمد برای مردم ساکن در جوار آن در تلاش باشند.

رضا حیدری زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مسئله اشتغال مرزنشینان استان هرمزگان اشاره و اظهار کرد: اشتغال جوانان و مردم خطه جنوب که بر اساس دریامحوری استوار است با قلمداد کردن این استان به عنوان استان قاچاق خیز و ارائه اطلاعات و آمار غلط به مرکز نشینان و همچنین نبود دفاع منطقی و متقن از این مردم، باعث شد روزی خوری از دریا به عنوان نعمت الهی و رزق و معیشت مردمانی که در کنار دریا سکونت دارند دستخوش آمال قاچاقچیان اصلی که کانتینر به کانتینر اجناس خارجی را وارد کرده و می‌کنند، قرار گیرد.

وی افزود: در هرمزگان با وجود داشتن این موهبت، فقرِ کار بیداد می‌کند، هر چند پیش بینی می‌شد وجود صنایع بتواند این معضل را حل کند اما به دلیل نبود برنامه ریزی کلان در سطح استان، تنها قابلیت کارگری در این صنایع به عنوان خواسته مردم بیان می‌شود که همان نیز در خیلی از مواقع به سرانجام نمی‌رسد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: برای سر و سامان بخشیدن به این اوضاع در ابتدا نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی باید پیگیر تسهیل در اجرای قانون "ته لنجی" بوده و برای خلق و ابقای تفکر استان هرمزگان به عنوان قطب تأمین معاش و درآمد کل کشور به جای قاچاقچی‌خیز بودن تلاش کرده و به منظور باز شدن مجدد دریا به عنوان منبع اصلی تولید کار و درآمد برای مردم ساکن در جوار دریا، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و دانشگاه برای تربیت نیروی کاردان و کارشناس برای آینده صنایع به عنوان قطب اصلی تأمین شغل ساکنین هرمزگان، از دیگر اقدامات لازم در جهت کاهش نرخ بیکاری در استان است.

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: واگذاری طرح‌های اشتغال‌زا با نظارت صحیح برای سرانجام رسیدن تولید یا ایجاد شغل پایدار و کمک و مساعدت دولت در تکمیل طرح‌ها و مشارکت کارگران همان مجموعه در سهام مربوطه به واحد برای جلوگیری از راکد شدن از راهکارهای مؤثر در ایجاد اشتغال برای جوانان هرمزگانی به شمار می‌رود.

وی افزود: بسیاری از معادن به بخش خصوصی واگذار شده ولی هیچ فعالیتی به‌جز وجود یک نگهبان که آن هم غیر ایرانی است در آنجا شاهد نیستیم، در صورتی که هر یک از این معادن می‌تواند تعداد چشمگیری شغل مرتبط ایجاد کند.

حیدری‌زاده ایجاد و اعتماد به بخش خصوصی با پیگیری‌های مکرر و منظم و مساعدت در جهت انجام اشتغال‌زایی خرد مانند پرورش دام و طیور با مشارکت خود کارگران و مردم و تضمین بازار فروش برای جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر را از دیگر راه‌حل ها برای ایجاد اشتغال در هرمزگان بر شمرد.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل یا تغییر در قوانین موضوعه در مجلس برای جلوگیری از رانت خواری یا اختلاس توسط زالوصفتان با مشارکت مردم در ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و جلوگیری از فروش سهام جهت تثبیت این بنگاه‌ها نیز از راهکارهای عملی برای رونق بخشیدن به چرخ اقتصاد و اشتغال زایی استان است.

حل مشکل فاضلاب نیازمند اعتبارات استانی و ملی است

حیدری‌زاده با اشاره به معضل فاضلاب این شهر که یکی از مشکلات اساسی حوزه شهری در بندرعباس است، اظهار کرد: اتصال محلات کم برخوردار شمال شهر به فاضلاب شهری یکی از آرزوهای دیرین مجموعه ارائه کننده خدمات شهری به مردم بندرعباس بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد دیر زمانی است که به دلایل مختلف از جمله بافت فرسوده و در هم تنیدگی محلات و نیز کمبود اعتبارات در دستگاه‌های متولی، این پروژه رها شده و مسئولان منتظر مساعدت پایتخت هستند که امیدی به اختصاص این اعتبارات نیست.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه برای حل این معضل راهکارهایی وجود دارد که نیازمند همکاری همه ارگان‌های ذی‌ربط است، اظهار کرد: برای خاتمه دادن به این دغدغه همه روزه شهروندان بندرعباسی باید در ابتدا ایجاد کارگروهی متشکل از استانداری، مسکن و شهرسازی، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری بندرعباس جهت تعیین تکلیف بافت فرسوده شهری و تغییرات در این بافت به منظور برون رفت از معضلات متعدد و ارائه خدمات و نیز لوله گذاری و اتصال به شبکه اصلی فاضلاب شهری، در دستور کار باشد.

وی اضافه کرد: نمایندگان بندرعباس در مجلس در خصوص اخذ اعتبارات استانی اقدامات لازم را انجام دهند زیرا به نظر می‌رسد برای احیای ۴۳ درصد بافت فرسوده شهر بندرعباس به عنوان اصلی‌ترین مشکل برای تحقق نیافتن اتصال به شبکه اصلی فاضلاب راهکاری بجز استفاده از اعتبارات ملی و استانی وجود ندارد.

نبودن متولی مشخص به معضلات شهرک پیامبر اعظم افزوده است

حیدری‌زاده به تشریح مشکلات ساکنین شهرک پیامبر اعظم و ارائه نشدن خدمات شهری درخور به این منطقه پرداخت و تصریح کرد: مجموعه شهرک پیامبر اعظم با تکثر در فرهنگ مردمانش، زیر ساخت‌های رها شده‌اش، کمبودهای فضاهای آموزشی و خدماتی و مسائل مختلف، هر روز هزینه اسکان در آنجا را مضاعف کرده و روان ساکنان را درگیر می‌کند.

وی گفت: در ابتدای امر تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر مدیریت خدمات شهری و مشخص کردن تولی گری شهرداری یا مسکن و شهرسازی با دخالت و پیگیری مستقیم نمایندگان مجلس و استانداری و دیگر دستگاه‌های متولی باید در دستور کار باشد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: در مرحله بعد باید با تشکیل کارگروهی مرکب از مسکن و شهرسازی، اداره ثبت اسناد و املاک و شهرداری، با توجه به اینکه بسیاری از مجتمع‌های این شهرک نه پروانه شروع به کار دارند و نه پروانه پایان کار، اسناد مالکیت این مجتمع‌ها تعیین تکلیف شود.

وی بسته شدن واگذاری‌های بیشتر در این شهرک قبل از ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز را یکی دیگر از راهکارهای سر و سامان بخشیدن به شرایط نابهنجار شهرک پیامبر اعظم بر شمرد و گفت: به طور مثال دو خیابان ناقص در شهرک پیامبر اعظم ایجاد شده که نتوانسته مشکلات ترافیکی این حجم از جمعیت ساکن را حل کند.

حیدری‌زاده توجه ویژه نوسازی مدارس و آموزش و پرورش در مقوله مربوط به ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی را از راهکارهای مهم برای بهبود شرایط شهرک پیامبر اعظم دانست و خاطرنشان کرد: تعداد بسیاری از ساکنین این منطقه از بضاعت مالی لازم برخوردار نیستند ولی به دلیل نبود مدرسه مجبور هستند فرزندان خود را به سختی در بیرون از شهرک ثبت نام کنند که این مسئله علاوه بر آنچه گفته شد، امنیت روانی خانواده‌ها را نیز دچار مشکل کرده است.

کد خبر 431517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.