کدام مواد غذایی برای یبوست مضر است؟

یبوست مشکلی شایع است که معمولاً به عنوان اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته تعریف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً ۲۷ درصد از بزرگسالان دچار یبوست و علائم همراه با آن مانند نفخ و گاز معده می‌شوند. با افزایش سن یا کاهش فعالیت بدنی، احتمال بروز این مشکل بیشتر خواهد بود. مصرف بعضی از غذاها به رفع یا کاهش مشکل یبوست کمک می‌کند، در حالی‌که بعضی دیگر آن را تشدید می‌کند. در ادامه شما را با بعضی از مواد غذایی که باعث یبوست می‌شود، آشنا می‌کنیم:

لبنیات

اگر غالباً دچار یبوست می‌شوید، به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید. مصرف بیش از حد پنیر و شیر ممکن است باعث یبوست شود، اما لازم نیست از خوردن لبنیات دست بکشید. تنها مصرف این ماده غذایی را محدود کنید و انتخاب‌های خود را تغییر دهید. ماست دارای پروبیوتیک را امتحان کنید؛ این نوع ماست حاوی باکتری‌های زنده‌ای است که به عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می‌کند.

غذاهای آماده

امروزه مشغله‌های زندگی باعث شده‌است بسیاری از افراد به وعده‌های غذایی آماده روی بیاورند. اکثر این غذاها دارای فیبر اندک است. فیبر ماده‌ای است که به حرکت سریع غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند. در نتیجه زمان جذب مواد غذایی پرکالری را کاهش و دفع آن‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید مصرف این نوع غذاها را در برنامه غذایی خود محدود کنید.

غذاهای سرخ‌ شده

غذاهای سرخ شده دارای چربی فراوان است و به سختی هضم می‌شود. هنگامی‌که غذا به آرامی در روده بزرگ حرکت می‌کند، آب آن خارج می‌شود؛ این امر مدفوع را سخت می‌کند و باعث ایجاد یبوست می‌شود.

تخم‌مرغ

پروتئین این غذا بالا و فیبر آن اندک است. لازم نیست این ماده غذایی پرخاصیت را از فهرست غذایی خود حذف کنید. فقط کافی است مقداری غذای پرفیبر را به آن اضافه کنید. مصرف املت را با اسفناج و گوجه‌فرنگی تازه امتحان کنید.

گوشت نرم

این غذا سرشار از پروتئین و چربی، اما فاقد فیبر است. مصرف استیک آبدار را می‌توان با دورچین کلم بروکلی متعادل کرد. کلم بروکلی به حرکت آسان غذا در دستگاه گوارش و در نتیجه رفع یبوست کمک خواهد کرد.

کیک

یبوست ممکن است به دلایل زیادی اتاق بیفتد. شیرینی‌، کلوچه و سایر خوراکی‌های حاوی شکر تصفیه‎شده، دارای فیبر و مایعات اندک و چربی زیادی است؛ بنابراین این نوع خوراکی ها برای افراد مبتلا به یبوست، مناسب نیست.

نان سفید

مصرف زیاد نان سفید مدفوع را خشک و سخت می‌کند. این نوع نان از آرد سفید که دارای ‎فیبر اندک است، تهیه می‌شود. در عوض نان تست سبوس‌دار مصرف کنید. مصرف این نان هضم غذا را راحت‌تر می‌کند.

کافئین

نوشیدن دو فنجان قهوه در افراد مختلف تأثیر متفاوتی دارد. کافئین موجود در قهوه و نوشابه می‌تواند مانع نگهداری آب بدن شود؛ آب‌داربودن بدن به اجابت مزاج کمک می‌کند؛ بنابراین در مصرف این ماده غذایی احتیاط کنید.

کد خبر 431514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.