ضرورت حمایت دولت از شهرهای محروم

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان این که شهرداری و دهیاری‌ها نهادهای مستقل عمومی و غیردولتی هستند، بر جایگاه قانونی شوراها و دهیاری‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نقاط بسیار ریز و مویرگی جامعه محلی هستند و شورایاری‌ها و شوراها مجموعه‌ای هستند که در قانون اساسی و قانون شوراها جایگاه مجزا دارند.

وی افزود: ۳۵۰ هزار پرسنل شوراها و دهیاری‌ها مجموعه وزین و قوی هستند که نسبت به این نیروها که می‌توانند در کشور نشاط و اعتماد ایجاد کنند، غفلت شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: تفاوتی میان شورای شهر در کلان شهرها و شهرهای میانی و کوچک وجود ندارد؛ چرا که مردم شهر، شورا را انتخاب می‌کنند و شورا در واقع چکیده انتخاب مردم است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه مردم به طور غیرمستقیم از طریق شوراها، شهردار و یا دهیار را انتخاب می‌کنند، افزود: شوراها قدرت خود را از مردم می‌گیرند و در حوزه تصمیم‌گیری برای شهر و یا روستا بسیار موثرند که برکات آنها را در توسعه شهر و روستا شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در روستاها به علت امکانات محدودتر، دهیار تنها نقش هماهنگ‌کننده دارد و اقداماتش نافی اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط نیست؛ چرا که دستگاه‌های ذی‌ربط کار می‌کنند و دهیار نقش کلیدی هماهنگی را برعهده دارد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره افراد دستگیر شده که عضو شوراها بوده‌اند، گفت: در هر جامعه صنفی ممکن است غفلت انجام شود که البته اگر تنها یک نفر در شوراها غفلت انجام دهد برای ما زیاد است، اما این غفلت‌ها به معنای فساد افراد منتخب مردم در شوراها نیست.

جمالی نژاد با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها نهادهای مدیریت درآمد و هزینه توأمان هستند، دلایل مورد اتهام قرار دادن شهرداری‌ها، عنوان کرد: شهرداری سازمان مدیریت درآمد است و اگر بخواهد از مردم پول بگیرد، در مظان اتهام قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در خیلی مواقع فرآیند شهرداری شفاف نبوده است و اکنون این فرآیند شفاف‌تر شده است، افزود: قبول داریم در شهرداری تشریفات و فرآیند پیچیده است ولی سعی‌مان بر این است که به سوی کار هوشمند پیش برویم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره‌ی «کمیته‌ی انطباق» در فرآیند مصوبات دهیاری‌ها در روستاها گفت: در گذشته دهیارها برای هر کدام از مصوبات به استانداری و در برخی جاها به قائم مقام استان و قائم مقام کشوری مراجعه می‌کردند که حدود شش ماه طول می‌کشید، اما اکنون با وجود کمیته‌ی انطباق تمام این فرآیند در حدود یک روز انجام می‌شود.

جمالی نژاد گفت: کمیته‌ی انطباق کار مصوبات در دهیاری‌ها را آسان کرده و باعث تمرکززدایی شده است.

وی عنوان کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نهادهای عمومی و غیردولتی مدیریت و هزینه هستند و باید برای درآمد پایدار روی پای خودشان بایستند اما دولت مکلف است در قالب توزیع عادلانه، خدماتی را به روستاها و شهرهای محروم ارائه دهد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره‌ی بروکراسی موجود در ایجاد اشتغال شوراها و دهیاری‌ها اظهار کرد: تشریفات زائد نه تنها در روستاها بلکه در شهرها نیز بسیار است که باید حذف شود. همچنین ما شاهد سیل عظیم مهاجرت‌ها از روستاها به شهرهای کوچک و بزرگ هستیم که باید در ایجاد شغل که مهم‌ترین کار ما است ثباتی ایجاد کنیم تا شاهد این مهاجرت نباشیم و در همین راستا باید در کار دهیار که وظیفه هماهنگی دارد، تسهیل ایجاد کنیم.

جمالی نژاد درباره‌ی وضعیت آب شرب روستای سوتاک در مرز سیستان بلوچستان و کرمان گفت: سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در بحث افزایش جمعیت، توزیع متوازن جمعیت است که در این راستا باید جمعیت در کشور پخش شود و تنها در مراکز استان‌ها متمرکز نشود. بنابراین باید به روستاها عنایت کرد.

وی ادامه داد: از بین ۶۷ هزار روستا، ۳۷ هزار روستا دارای دهیاری هستند و نظام‌مند شده‌اند و اکنون در حال بررسی مشکلات مربوط به سکونتگاه‌ها هستیم و شاهد روستاهایی هستیم که حتی از امکانات اولیه هم محروم هستند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: ۲۵ هزار میلیارد تومان به دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۲ به بعد پرداخت شده است که در راستای سیاست‌های نظام و دولت و رهبری برای ایجاد توسعه در کشور و روستاها بوده است.

کد خبر 431502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.