ثبت ملی سه اثر ناملموس بافق با حمایت شهرداری

شهردار بافق از ثبت سه اثر ناملموس این شهر از جمله پخت «کله گیپا» و «پلو توکی» و فن «منال‌بافی» با پیشنهاد و پیگیری شهرداری بافق در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش ایمنا، سیدعلی نوروززاده با بیان اینکه ثبت آثار ناملموس ضرورتی برای ماندگاری فرهنگ و هویت پیشینیان است، اظهار کرد: ثبت این آثار نشانگر فرهنگ، آداب و رسوم و از دستاوردهای معنوی و میراث فرهنگی مردمان این شهرستان است.

وی با بیان اینکه شهرداری نهادی اجتماعی است که باید توسعه شهر را در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی و فرهنگی پیگیری کند، افزود: در این راستا با جلب همکاری یکی از استادان بومی حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شش اثر ناملموس مستندسازی شد که در مرحله نخست سه اثر ثبت و در زمره آثار ملی قرار گرفت.

شهردار بافق با بیان اینکه میراث فرهنگی آثار برجای مانده از گذشتگان و دارای ارزش فرهنگی، تاریخی و هویتی است، عنوان کرد: این آثار شامل آثار ملموس از جمله بناها، محوطه‌ها و اشیای باستانی و نیز آثار ناملموس شامل آداب، عادات، فرهنگ، رسوم، سبک زندگی و نوع غذا و نحوه پخت آن در هر منطقه است.

نوروززاده ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در شهرستان بافق شناسایی شده است که با ثبت سه اثر یادشده مجموع آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی به ۷۳ مورد رسید که برای مردم این دیار مایه افتخار و مباهات است.

وی گفت: عناصر فرهنگی، آئین و رسومی است که از عمق فرهنگ و سنت‌های یک قوم و ملیت خبر می‌دهد و آشنایی با آنها می‌تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی به افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان بدهد.

شهردار بافق از این شهر به عنوان "شهر بافته‌های حصیری" یاد کرد و افزود: با توجه به سابقه کهن این شهر در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در تولید صنایع متنوع دستی، امید است به زودی این صنعت مهم در جایگاه واقعی خود در سطح استان یزد و کشور شناخته و معرفی شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 431488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.