بانک مرکزی به دنبال راهکارهای جدید مدیریت بازار ارز باشد

یک کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی گفت: سیاست ارزپاشی برای مدیریت نرخ ارز در بازار آزاد دیگر جواب نمی‌دهد و بانک مرکزی باید پیگیر یافتن راهکارهای جدید برای مدیریت عرضه و تقاضای ارز در نظام اقتصادی باشد.

خشایار جمالی نژاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اقتصادی دولت وظیفه خطیر و قابل توجهی را در شرایط کنونی بازار ارز برعهده دارد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی و اعمال سیاست‌های ارزی در بستر نظام اقتصادی است. متأسفانه اختلال در روند اعمال این سیاست‌ها، منجر به بروز نوسانات گسترده نرخ ارز در بازار آزاد شده است.

وی افزود: شرایط کنونی نظام اقتصادی و بحران مالی ناشی از شیوع گسترده بیماری کرونا در سراسر کشور، مدیریت بازارهای پولی برای بانک مرکزی را به شدت سخت کرده و در حقیقت انجام تمام وظایف ذاتی این بانک در حال حاضر گاهاً در تضاد و مغایرت با سایر وظایف این دستگاه اقتصادی است.

این کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه مردم ارزهای شاخص همچون دلار را ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری و کسب منفعت می‌دانند، تصریح کرد: از سالی که تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، نگاه مردم به ارزهای شاخص همچون نگاهشان به مسکن، طلا و خودرو، سرمایه‌ای شد و در حقیقت دلار به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزهای مورد نیاز دولت و واحدهای تولیدی در سبد سرمایه‌گذاری عموم مردم قرار گرفته است.

جمالی نژاد اضافه کرد: نوسانات شدید و مداوم نرخ ارز در روند معاملات بازار آزاد، جایگاه بانک مرکزی به عنوان مدیر اصلی عرضه و تقاضای ارز در بازارهای پولی را تضعیف کرده و با توجه به تأمین عمده ارز و دلار مورد نیاز کشور توسط نهادهای غیر بانکی همچون وزارت نفت و وزارت صمت، بانک مرکزی عملاً در مدیریت نظام ارزی و تنظیم عرضه و تقاضا در روند معاملات بازار ناتوان و ضعیف شده است.

وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی به کمک دستگاه‌های اقتصادی مهم کشور همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، در اجرای تعهدات مربوط به سامانه نیما و تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان موفق عمل کند و کمبودی در این زمینه نداشته باشد، می‌تواند بدون تزریق غیر هدفمند و کلاسیک ارز در بازار آزاد، بازار آن را مدیریت کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه سیاست ارزپاشی برای مدیریت نرخ ارز در بازار آزاد دیگر جواب نمی‌دهد و بانک مرکزی باید پیگیر یافتن راهکارهای جدید برای مدیریت عرضه و تقاضای ارز در نظام اقتصادی باشد، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر محدودیت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، خروج این کشور از برجام، مسائلی مانند اف‌ای‌تی‌اف و اخیراً شیوع ویروس کرونا تأثیر منفی بر منابع ارزی کشور داشته و از این رو دیگر حتی اگر بخواهیم هم قادر به ارزپاشی نیستیم.

جمالی نژاد اضافه کرد: انجام تعهدات و تأمین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی برای بانک مرکزی در شرایط کنونی بسیار دشوار شده و هم‌اکنون بخش قابل توجهی از منابع ارزی بانک مرکزی در کشورهای خارجی به علت محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، مسدود شده در نتیجه ورود ارز به کشور با مشکلات جدی روبرو است.

وی یادآور شد: نرخ ارز در کشور یا بانک مرکزی محاسبه نمی‌شود، بلکه حاصل اختلاف نرخ تورم داخل با کشورهای خارجی است بر این اساس کنترل و مهار نرخ تورم، عاملی در راستای کنترل نرخ ارز در بازار آزاد محسوب می‌شود.

کد خبر 431472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.